کویت، شبه جزیره کریمه، بلندی‌های جولان و خدای مایک پامپئو- محمد سهیمی


دانالد ترامپ با امضای اعلامیه‌ای، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت.

اسرائیل این بخش از خاک سوریه را بعد از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. سازمان ملل هنوزهم بلندی‌های جولان را بخشی از خاک سوریه می‌داند.

هیچ کشور جهان، و هیچ رئیس جمهوری قبلی‌ آمریکا از ۱۹۶۷، از جمله بیل کلینتن و جرج بوش پسر که هردو به شدت حامی‌ اسرائیل بودند حاضر نشده بودند از این اقدام غیر قانونی اسرائیل حمایت کنند. ولی‌ ترامپ پس انتقال سفارت آمریکا از تل اویو به بیت المقدس، بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن، قطع کامل کمک‌های مالی‌ آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین، انتصاب دیوید فریدمن، یکی‌ از وکلای سابق خود که یک صهیونیست دو آتشه است به سمت “سفیر” آمریکا در اسرائیل، خروج غیر قانونی از برجام که خواست بنیامین نتانیاهو بود، سپردن سیاست خاورمیانه آمریکا به داماد صهیونیست خود جرد کوشنر، و اتحاد با عربستان و اسرائیل در دشمنی با ایران، حال ضربه بزرگی‌ را به سوریه زده است. ترامپ دو هدف را با اقدام جدید خود دنبال می‌کند: اول کمک نمودن به نتانیاهو برای انتخاب مجدد در انتخابات اسرائیل، و دوم جذب کمک‌های هرچه بیشتر حامیان اسرائیل، بخصوص حامیان جناح راست و راست افراطی اسرائیل، برای انتخابات سال ۲۰۲۰. گویی بلندی‌های جولان متعلق به آمریکا و یا شخص ترامپ است که به راحتی‌ آنرا به اسرائیل ببخشد.

این اقدامات را مقایسه کنید با دو مورد دیگر درباره الحاق سرزمین‌هایی‌ از یک کشور به کشور دیگر. رژیم صدام حسین در ماه تیر ۱۳۶۹ به کویت هجوم برد، آنرا تصرف نمود، و بخشی از عراق اعلام نمود. به لحاظ تاریخی ادعای صدام حسین درباره کویت درست بود. کویت بطور تاریخی وجود نداشت و امپراطوری فرسوده بریتانیا که قصد بیرون بردن نیروهای خود از شرق کانال سوئز را داشت، کشوری مصنوعی به نام کویت خلق کرد و کنترل آن را به یک قبیلهٔ عرب که با آن در زمان اشغال استعماری خود همکاری کرده بود، یعنی‌ خاندان الصباح سپرد. واکنش آمریکا چه بود؟ شوروی در آستانه سقوط بود و کاری نمیتوانست انجام دهد. آمریکا به کویت حمله کرد، و نیروهای عراق را از آنجا بیرون راند، و بعدهم برای ۱۲ سال سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه عراق برقرار نمود که در نهایت به هجوم غیر قانونی به عراق در ۱۹ مارس ۲۰۰۳ منتهی‌ شد.

پنج سال قبل بین ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۱۴ روسیه شبه جزیره کریمه را، که رسما بخشی از اوکراین بود، بعد از یک رفراندم به خود ملحق نمود. به لحاظ تاریخی‌ کریمه از سال ۱۷۸۳ بخشی از امپراطوری روسیه و بعد شوروی بود و اکثریت عظیم مردم کریمه روس هستند، ولی‌ شوروی کنترل آنرا در سال ۱۹۵۴ به اوکراین که یکی‌ از ۱۵ جمهوری شوروی بود سپرده بود. با دشمنی که رژیم ماورای راست و شبه نازی اوکراین با تحریک و پشتیبانی آمریکا نسبت به روسیه نشان میداد، روسیه دیگر دلیلی‌ برای ادامه تسلط اوکراین بر کریمه نمیدید. واکنش آمریکا و غرب؟ تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه که هنوز ادامه دارند.

حال چطور است که دولت ترامپ بذل و بخشش می‌کند و بلندی‌های جولان را به اسرائیل میدهد؟ ظاهرا مسیحیان صهیونیست نظیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مساله را طور دیگری میبینند. پامپئو یکی‌ دو روز پیش گفت که بعنوان یک مسیحی‌ [بنیاد گرای صهیونیست] معتقد است که احتمال دارد خداوند ترامپ را برای محافظت از اسرائیل [و لابد توسعه آن] فرستاده است. اگر اینطور است باید بگویم که خدای مورد اعتقاد پامپئو یک خدای ظالم است که در خمدت زورگویان و متجاوزان است، نه مردم ضعیف و بی‌ پناه که خود حضرت مسیح، آن مرد مهربان، هم حامی‌ آنها بود. پامپئو از این لحاظ فرقی‌ با آخوند‌های مرتجع ما ندارد، و من به خدای او اعتقادی ندارم.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است