کودکانی با رویاهای خاکستری؛ وقتی غم نان جای رویای کودکانه را می‌گیرد


کودکان کار این روزها شاید فراموش شده باشند. در این میان که همه از نگرانی شیوع بیماری در خانه‌ها می‌مانند، آنان از ترس گرسنه ماندن در شب‌های خلوت و ساکت و به امید نانی که بتوانند شب‌ را با خیال راحت سر کنند، خیابان را به خانه ماندن ترجیح می دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها اگر گشتی در کوچه و خیابان‌های شهر بزنیم کمتر کسی را می‌بینیم که ماسک یا دستکش نداشته باشد، گویی سرمای زمستان تازه نفوذ کرده است.

همه سعی می‌کنند بیشتر در خانه بمانند مگر اینکه کار ضروری داشته باشند و مجبور شوند. اما در این میان کودکانی هستند که جنس‌شان خاکستری است و رویاهایشان بر باد رفته.

در میان کوچه و خیابان‌های خلوت باز هم کنار چهارراه‌ها کودکانی را می‌بینیم که ترسی از ابتلا به ویروس کرونا ندارند؛ چراکه نگرانی‌هایشان را نیز با بقیه انسان‌ها فرق دارد؛ کودکانی که اگر یک روز کار نکنند شب را باید با شکم خالی سر بر بالین بگذارند.

چنان به نظر میرسد که این کودکان، این روزها شاید فراموش شده باشند. در این میان که همه از نگرانی شیوع بیماری در خانه‌ها می‌مانند، آنان از ترس گرسنه ماندن در شب‌های خلوت و ساکت و به امید نانی که بتوانند شب‌ را با خیال راحت سر کنند، خیابان را به خانه ماندن ترجیح می دهند.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران در این‌باره می گوید، از اجرای طرح سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی ساری توسط موسسه عشاق المهدی ساری تحت نظارت بهزیستی مازندران خبر داد و افزود: هدف از کمک به اجرای طرح با کادر تخصصی مددکاری و روان‌شناسی این است که نسبت به توانمندسازی کودکان کار و سامان‌دهی آنها نزد خانواده اقدام می‌شود.

وحید حسین‌زاده اضافه کرد: این مرکز باتوجه به شیوع بیماری کرونا نسبت به توزیع تجهیزات ماسک ودستکش برای کودکان کار در شهرستان ساری اقدام کرده است.

وی افزود: باتوجه به اجرای این طرح لازم است دستگاه‌های اجرایی هماهنگی و همکاری لازم را با این موسسه در اجرای طرح ساماندهی کودکان انجام دهند.

معاون بهزیستی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۱۰۱ کودک کار را در مرکز استان شناسایی کردیم، یادآور شد: علاوه بر توزیع ماسک ، بروشور، بحث و راهنمایی برای توانمندسازی خانواده نیز مطرح است.

حسین‌زاده ادامه داد: در زمینه اجرای این طرح قرار است ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌ازای هر کودک به‌صورت بلاعوض به خانواده‌هایشان پرداخت شود.

وی تصریح کرد: البته برخی کودکان خیابانی بدسرپرست و بی سرپرست هستند مکان برای ماندن ندارند که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

معاون بهزیستی مازندران یادآور شد: موضوعی دیگر برخی کودکان کار درآمد بیشتری در سطح شهر دارند که این موضوع کار ما را سخت‌تر کرده است.

این مسؤل با تاکید بر اینکه هدف سازمان بهزیستی این است که در سطح خیابان و معابر هیچ کودکی نباشد، خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌ها معمولا در سایه هستند که لازم است در این زمینه با بهزیستی همکاری لازم را داشته باشند.

در کنار کودکانی که در خانه‌ها می‌مانند و نگرانی‌شان از دلتنگی و نرفتن به مدرسه است کودکانی هستند که حتی آرزوهایشان نیز همانند سایر کودکان نیست و رویای کودکی‌شان برباد رفته است و مجبور هستند در هر شرایطی کار کنند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است