کرونا در جنوب ایران؛ در هرمزگان «حاد»، در سیستان و بلوچستان در حال تبدیل به «فاجعه انسانی»


در ادامه شیوع کرونا در ایران و کندی واکسیناسیون، استانداری هرمزگان شرایط این استان را «حاد» اعلام کرد و نماینده چابهار از احتمال وقوع «فاجعه انسانی» در سیستان و بلوچستان خبر داد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، روز پنج‌شنبه،‌ دهم تیر، در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به این که شرایط کنونی کرونا دامنه‌های بحران را در این استان طی کرده، گفت: «در چنین شرایطی حضرات وزارت بهداشت به جای فرافکنی و فرار به جلو باید پاسخگو باشند که چرا وضعیت واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد.»

آقای سعیدی در ادامه افزود: «این‌که سخنگوی سازمان غذا و دارو به جای پاسخگویی به این وضعیت فاجعه‌بار که در روند واکسیناسیون کشور وجود دارد، منتقدان را با بدترین تعابیر خطاب می‌کند، نشان می‌دهد که نگاه دولت به مردم یک نگاه از بالا به پایین است.»

دامنه بحران کرونا در استان سیستان و بلوچستان در حالی افزایش می‌یابد که به گفته نماینده چابهار، زیرساخت‌های حوزه درمان در جنوب این استان از نصف شاخص کشوری نیز پایین‌تر است.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، نیز روز چهارشنبه، نهم تیر، با اشاره به «تماس‌های مکرر مردم» در خصوص کمبود امکانات درمانی از جمله دستگاه اکسیژن‌ساز در استان سیستان و بلوچستان گفته بود که اگر به این استان «همچون تهران» نگاه نشود، «سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید».

روز یک‌شنبه هفته جاری نیز فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس، «مقصر» اصلی افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در سیستان‌ و بلوچستان را وزیر بهداشت معرفی کرده و خواستار ورود قوه قضائیه به پرونده بررسی عملکرد وزیر بهداشت شده بود.

به گزارش ایسنا، علی رئوفی، معاون سیاسی استانداری هرمزگان هم شامگاه چهارشنبه، نهم تیر در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان با «بحرانی» خواندن وضعیت کرونا در این استان از محدودیت‌های شدید منابع مالی خبر داد و از بنگاه‌های اقتصادی و خیّران استان خواست که به یاری دانشگاه علوم پزشکی بیایند.

به گفته آقای رئوفی، هزینه‌های سنگین داروهای کرونا، بدهی بالای ۱۴۰ میلیارد تومانی را برای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پی داشته و این دانشگاه در تامین مالی برای خرید اقلام دارویی درمان بیماران کرونایی در مضیقه به‌ سر می‌برد.

در هفته‌های گذشته مقامات بهداشتی استان‌های جنوبی کشور بارها درباره بحرانی شدن کرونا در این استان‌ها به دلیل شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در هند موسوم به «دلتا» هشدار داده و خواستار تسریع در روند واکسیناسیون شده بودند.

در همین حال بحران کمبود واکسن در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و بسیاری از سالمندانی که دُز اول واکسن خود را در هفته‌های اخیر دریافت کردند، در مراجعه با مراکز درمانی با اطلاعیه‌هایی مبنی بر نبود واکسن برای تزریق دُز دوم مواجه می‌شوند.

نگرانی شهروندان از اوج‌گیری دوباره کرونا و سردرگمی آن‌ها در تزریق واکسن در حالی هر روز دامنه وسیع‌تری می‌یابد که سعید نمکی، وزیر بهداشت و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه، ششم تیر در مراسم رونمایی از «واکسن نورا» از هدیه واکسن از سوی ایران به کشورهای فقیر و آمریکا در ماه‌های آینده خبر می‌دادند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا تاریخ نهم تیرماه، ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دُز رسیده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد؛ برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر دست‌کم به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

رادیوفردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است