کاهش هفتگی و روزانه ارزش پولی ملی و در خطر قرار گرفتن تداوم حیات بسیاری از کسب و کارها-امیر رزاقی – دانش آموخته جامعه شناسی اقتصادی و توسعه


با افت بسیار زیاد ارزش پول ملی ( ریال)  در این ۴۳ سال در مقابل دیگر ارزهای خارجی بویژه دلار و یورو و رسیدن این تداوم سقوط از سال و ماه به هفته و  روز پیش بینی می شود بسیاری از کسب و کارهایی که فروش یا ارایه خدمتشان مستقیما در ارتباط با ارزهای خارجی می باشند دچار به خطر افتادن بیش از پیش امنیت سرمایه آنان گردیده و این کسب و کارهای وارد ابر بحران شوند.
با توجه به نوسان های ارزی و حرکت نزولی ارزش پول و تداوم آن بدین شکل آن کسب و کارها دیگر  قادر به فروش کالا یا خدمات کالایی خود نمی باشند  چرا که با فروش کالا  پرداخت پول بیشتری برای جایگزین کردن  نیاز می باشد و در این جایگزینی کالا دچار ضررهای بسیار خواهند شد.
از اینرو به باور من این کسب و کارها  ۲ راه در پیش رو خواهند داشت:
الف ) راه نخست آنکه کسب و کارهای خود را تعطیل و برای کسب درآمد اقدام دیگر داشته باشند
ب)  راه دوم آنکه مبادله کالا و خدمات با پول ملی (ریال) را کنار نهاده و مبادله  با ارزهای خارجی معتبر را پیش روی خود قرار دهند تا کسب و کار آنها دچار ضرر و زیان نشده و افت ارزش ریال در کاهش میزان سرمایه آنان تاثیر گذار نباشد.

باید گفت حتی اگر ارزش ارزی ( دلار، یورو و…) کالا را در زمان فروش محاسبه و معادل ریالی آن را از خریدار کالایشان دریافت کنند باز برای جایگزین کردن همان کالای فروخته شده باید پرداخت بیشتری را داشته باشند چرا که هنگام خرید کالای جایگزین، ارزش دلار در مقابل پول ملی افزایش یافته است.  از اینرو برای چنین کسب و کارهایی تنها راه حفظ سرمایه تبادل با ارزهای خارجی بویژه دلار و یورو می باشد.

در اینجا باید با در پیش گرفته شدن هر یک از این راه ها توسط این کسب و کارها اثرات و پیامدهای بسیار منفی و مخربی بیش از پیش دامنگیر ته مانده اقتصاد کشور و جامعه خواهد شد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است