پیشنهاد هرمیداس باوند به وزارت امورخارجه: پرونده تحریم‌های آمریکا را به دیوان بین‌المللی دادگستری ببرید


ایران باید موضوع برجام و تحریم‌های جدید آمریکا را به شورای امنیت ببرد و اگر ایالات متحده آنجا «وتو» کرد، می تواند پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری ببرد و تا زمانی که پرونده بررسی می‌شود و نتیجه آن اعلام می‌شود، عملا تمامی تحریم‌ها به صورت تعلیق در می‌آید.
داود هرمیداس باوند استاد حقوق بین الملل در گفت‌وگو با فرارو؛ درخصوص اظهارات اخیر پوتین در خصوص عمل متقابل علیه امریکا و اخراج حدود ۸۰۰ دیپلمات این کشور از روسیه گفت: اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از روسیه تصمیم جدیدی نیست و قرار بود در دوره اوباما انجام شود اما با توجه به اینکه انتخابات ایالات متحده آمریکا نزدیک بود، پوتین اجرای آن را به تعویق انداخت تا تکلیف دولت آمریکا و اقدامات بعدی آنها مشخص شود و حالا تصمیم دارد با توجه به تحریم‌های اخیر، آنها را اخراج کند.
وی افزود: اما در مجموع روسیه نمی‌تواند اقدام قابل توجهی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا انجام دهد زیرا تنها موردی که می تواند با استفاده از آن آمریکا را تحت فشار قرار دهد، مسئله گاز است که آن هم باعث می‌شود، اروپایی‌ها هم متضرر شوند. بنابراین به نظر من یک مدت کوتاهی صرفا در حد حرف و تهدید به تحریم‌ها واکنش نشان می دهد و در مجموع وضعیت مطلوبی ندارد.
این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه به مسئله سیاست‌های ترامپ علیه ایران پرداخت و گفت: درباره ایران شرایط متفاوت است. زیرا ترامپ این روزها بسیار در خصوص برجام اظهار نظر می کند و به دنبال لغو آن است. اما باید در نظر داشت که برجام یک توافق میان ایران با پنج عضو ثابت شورای امنیت و اتحادیه اروپا است و برای حفظ امنیت و منافع جامعه بین‌الملی انجام شده و شورای امنیت هم آن را تائید کرده است.
این عضو سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه طبق بند ۵ماده ۲ و فصل ۷منشور، همه کشورهای طرف توافق موظف هستند آن را اجرا کنند، پیشنهادی را درخصوص واکنش ایران در قبال آمریکا مطرح کرد و گفت: حالا با توجه به رویکرد ترامپ، پیشنهاد من این است که ایران توپ را در زمین جامعه بین المللی و آمریکا بیاندازد و اول از همه موضوع را به شورای امنیت ببرد. زیرا در این توافق آمده که ایران از دست یابی به سلاح هسته‌ای خودداری کند در مقابل تحریم‌ها لغو می‌شود.
رئیس پیشین کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: حالا آمریکا نه تنها به تعهدات قبلی عمل نکرده بلکه تحریم‌های جدید هم اعمال کرده است. بنابراین ایران باید موضوع را به شورای امنیت ببرد و اگر آمریکا آنجا «وتو» کرد، می تواند پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری ببرد و تا زمانی که پرونده بررسی می‌شود و نتیجه آن اعلام می شود، عملا تمامی تحریم‌ها به صورت تعلیق در می آید.
عضو هیات مؤسس انجمن ایرانی روابط بین‌الملل افزود: زیرا طبق قانون، هر دولتی موظف است به تعهدات دولت قبلی عمل کند لذا دولت ترامپ چه بخواهد و چه نخواهد باید به این توافق پایبند باشد مگر اینکه ایران از آن عدول کند و اقدامی خلاف برجام انجام دهد. در غیر این صورت باید به آنچه که دولت اوباما متعهد شده، پایبند بماند.
وی در ادامه به تنش های موجود میان آمریکا و کره شمالی اشاره کرد و گفت: مسئله کره شمالی شرایط متفاوتی دارد. در دوران اوباما اعلام کرده بودند که سیاست کلان ایالات متحده آمریکا نخست خاورمیانه و بعد از آن حضور در خاوردور است. اما آنجا شرایط بسیار متفاوت است زیرا چین از نظر نظامی در جایگاهی قرار دارد که حتی شوروی در زمان اوج خود، قرار نداشت و عملا یک رقیب جدی برای ایالات متحده آمریکا به شمار می آید.
او افزود: همین مسائل باعث شده که در چند موضوع آمریکا، چین را تحت فشار قرار دهد. یکی از آنها ماجرای دریای چین و جزایر ماکائو و دیگر جزائر است که در آنجا چینی ها از توان نظامی خود استفاده کردند که به نظرم اصلا کار درستی انجام ندادند. موضوع دوم ماجرای کره شمالی است. دراین خصوص آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که چین به عنوان اهرم بازدارنده عمل کند. اما با توجه به اینکه کره شمالی تبدیل به یک شاخک علیه آمریکا شده است، چینی‌‌ها ترجیح می‌دهند که فعلا این شاخک وجود داشته باشد.
باوند ادامه داد: بنابراین از سیاست تاخیر و تعلل استفاده می کنند و بنابر مصالح و منافع خود به دنبال این هستند که اگر قرار است کره را کنترل کند، در قبال آن امتیازهای زیادی از ایالات متحده آمریکا دریافت کند. به همین دلیل هم آمریکا تاحدود زیادی دستش در خصوص کره بسته است و باید امید به همکاری چین داشته باشد.
این استاد حقوق بین الملل همچنین به رفتارهای عجیب رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: ترامپ می خواهد نشان دهد که فرد مقتدری است و تصمیماتی اتخاذ می کند که به نفع ملت آمریکا است. اما ماجرای سیاست اینگونه نیست که خواسته ها و اهدافتان را با تهدید به دست بیاورید. این قبیل رفتارها صرفا مصرف داخلی دارد و برای تثبیت جایگاه خودش آنها را مطرح می کند. ترامپ در تلاش است که به همه نشان دهد که بسیار قاطع و مقتدر است اما این صرفا در حرف است و او هرگاه به حوزه عمل وارد شده، بسیار ضعیف عمل کرده است و هزینه های زیادی را برای آمریکا به وجود آورده است.
او ادامه داد: ترامپ جهان بینی سیاسی ندارد، او تنها فرد ثروتمندی است که از اطلاعات سیاسی چندانی برخوردار نبوده و در نهایت تحت تاثیر تیم خود قرار می گیرد. شاید بهترین توضیح درباره ترامپ را بتوان با جمله معروف بیسمارک در خصوص روسیه تزاری، بیان کرد. بیسمارک می گفت: سیاست‌های روسیه تزاری مانند هوای بد است و نمی توان آن را پیش‌بینی کرد؛ ترامپ هم اینگونه است.
هرمیداس باوند در پایان اظهار کرد: ابهاماتی که در رفتارش وجود دارد مانع از این می شود که بتوان آن را تحلیل منطقی کرد. زیرا ناگهان تصمیماتی می گیرد که بسیار عجیب و غیر معقول است. بنابراین درباره ایران هم نمی توان تحلیل دقیقی از رویکرد و آینده این ماجرا اراده کنیم. زیرا هر لحظه ممکن است این فرد به نوعی تصمیم بگیرد که هزینه زیادی هم برای ایران و هم برای آمریکا داشته باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است