پیروزی حزب جمهوریخواه آمریکا و تحریم ها /گفتگو با دکتر باوند


در این بین هرمیداس باوند، استاد دانشگاه معتقد است که با توجه به ضرب‌الاجل اعلام شده برای توافق و فعالیت نمایندگان کنگره از ژانویه، نگرانی کم‌تری نسبت به تاثیر جمهوریخواهان بر دستیابی به توافق جامع وجود دارد.

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تاثیر کسب اکثریت کرسی‌های کنگره توسط جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌یی بر روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: اگر توافق حاصل شود، تنها تاثیری که نمایندگان کنگره می‌توانند بر مذاکرات داشته باشند درباره برداشتن تحریم‌هاست زیرا ایران معتقد است که تمامی تحریم‌ها باید به طور هم‌زمان برداشته شود اما آمریکایی‌ها معتقدند که برخی تحریم‌ها زمان‌بر است. بر همین اساس اگر پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل شود امیدواری زیادی وجود دارد که نمایندگان کنگره نقش کم‌تری داشته باشند؛ اما اگر این مذاکرات بدون نتیجه باشد در این صورت طبیعی است که این کنگره با چنین رویکردی درصدد اعمال تحریم‌های بیش‌تر خواهد بود که برای آینده مذاکرات هسته‌ای بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: انتظار این است که تا ماه دسامبر موفقیت‌های نسبی یا حاصل شود و یا به توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای دست یابیم در این صورت تاثیر کنگره بر مذاکرات اندک خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت اوباما برای دستیابی به توافق جامع با ایران، گفت: طبیعی است دولت فدرال اوباما قویا خواهان دستیابی به توافق است زیرا با دستیابی به این توافق می‌تواند ایرادات وارده به وی را خنثی کند و برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به نفع حزب دموکرات عمل کند.

باوند اضافه کرد: دولت اوباما به شدت خواهان دستیابی به موفقیت در این باره است منتهی در مقابل آمریکا، ایران قرار دارد که از نظر تضمین توافق خواهان برداشته شدن تمامی تحریم‌هاست. اگر توافق حاصل شود بخش اعظمی از تحریم‌ها برداشته می‌شود اما برخی دیگر زمان‌بر هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: تحریم‌های شورای امنیت نیاز به قطعنامه‌های شورا دارد. هم چنین درباره تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، اگرچه رییس‌جمهور این کشور با استفاده از اختیاراتش در جهت مصالح و منافع ملی می‌تواند برخی تحریم‌های مصوب کنگره را لغو کند اما برای لغو برخی دیگر از تحریم‌های آمریکا نیاز به مصوبه جدید کنگره بوده که زمان‌بر است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است