پیامدهای موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات هسته ای گفتگوی صدای امریکا (کورش صحتی) با کورش زعیم


پرسش ۱: رسیدن به توافق سیاسی هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی چه تاثیری بر تحولات منطقه ای، روابط ایران و آمریکا و ار سوی دیگر مسائل داخلی ایران خواهد گذاشت؟
کورش زعیم: رسیدن به توافق با شش قدرت جهانی، حتا اگر به رفع سریع تحریم ها منجر نشود، برای ایران یک ضرورت حیاتی و فوری است. از دید داخلی، کشور ما که بعلت نابودسازی عمدی اقتصاد کشور و رواج فساد خارق العاده حکومتی و اتلاف درآمدها و دارایی کشور، بویژه در دوران دولت نهم و دهم، و نارضایتی نزدیک به انفجار اجتماعی، نیاز به یک مسکن آرام بخش دارد که مردم را به آینده کمی امیدوار و بردبارتر کند.
از سوی دیگر، انجام یک توافق، هرچند نه چندان دلخواه، آغاز روابط ایران با کشورهای تحریم کننده، یعنی امریکا و اتحادیه اروپا، را رقم خواهد زد. سرمایه گذاری در صنعت و کشاورزی ایران که در آستانه نابودی کامل است، باززنده سازی صنعت جهانگردی و امکان فروش نفت برای تامین بودجه میان مدت کشور تا حدود زیادی جبران تاخیر در رفع تحریمها را خواهد کرد. از سوی دیگر، توافق هسته ای، توجیه کشورهای بدخواه را برای تعرض به مرزهای ایران یا ایجاد جنگهای داخلی در ایران که با ایجاد و تقویت گروه تروریستی داعش توسط چهار کشور منطقه ای وارد مرحله عملیاتی شده، با دشواری روبرو خواهد کرد.
پرسش ۲: آیا این نگرانی وجود دارد که مسائلی مانند نقض حقوق بشر در ایران دیگر توجه این کشورها را جلب نکند؟
کورش زعیم: حقوق بشر یک خواست بین المللی است و هرگز کنار زده نخواهد شد. حتا اگر کشورهای شش گانه برای رسیدن به یک توافق فوری آنرا در مذاکرات نهایی دخالت ندهند. مردم ایران بشدت در پی اجرای حقوق مدنی و بشری خود هستند و فشار درونی برای دستیابی به آزادیهای حقوق بشری بسیار زیادتر از فشار خارجی خواهد شد. من باور دارم که با رفع خطر تحریم های بیشتر و رفع ممنوعیت سرمایه گذاری بین المللی، رفع تحریم بانک مرکزی، کشتیرانی و هواپیمایی، که ارتباطات بین المللی را افزایش خواهد داد، ضرورتأ باعث کاهش شدت نقض حقوق بشر در ایران هم خواهد شد.
پرسش ٣: عدم رسیدن به توافق سیاسی چه تاثیراتی بر مسائل یاد شده در بالا خواهد داشت؟
کورش زعیم: نرسیدن به توافق برای ایران فاجعه بار خواهد بود. تبلیغ و بزرگنمایی درباره سوء نیت جمهوری اسلامی، دشمنان ایران را که منتظر بهانه هستند برخواهد انگیخت که طرح های ایجاد تنش و آشوب و احتمالن درگیری های مسلحانه داخلی در ایران را کلید بزنند. برخی کشورهای منطقه، مانند عربستان و ترکیه و دولت کنونی اسراییل، با پشتیبانی طیف محافظه کاران تندرو کنگره امریکا، که هنوز بر طرح بازنویسی مرزهای ایران اصرار دارند؛ و زایش داعش نماد عملیاتی دسترسی به این هدف آنها است، علیه ایران فعالتر خواهند شد. ما می دانیم که داعش توسط عربستان و ترکیه پشتیبانی می شود و هدف اصلی آنها که همان روز اول اعلام کردند ایران بوده است. پایگاه آموزشی آنها در خاک ترکیه و مراکز درمانی آنها در ترکیه و اسراییل است. افراد داعش هم اکنون در سراسر مرزهای خاکی ایران حضور پیدا کرده اند.
این تحولات نشان می دهد که موفقیت در مذاکرات هسته ای تا چه اندازه برای ایران حیاتی است، و اصرار جمهوری اسلامی بر حفظ فعالیت پرهزینه و غیرضروری در این رشته که کشور را به فقر کشانده، چقدر می تواند برای ایران خطرناک باشد. اکنون که سال ۶٣٣ میلادی در عراق تکرار شده، ما براستی در آستانه سال ۶٣۶ میلادی قرار گرفته ایم، و مسئولیت آن فقط به گردن جمهوری اسلامی است.
پرسش ۴: شما سخنان تند اردوغان را به رویکرد ایران در منطقه شنیدید؟ واکنش شما چیست؟
کورش زعیم: اردوغان همیشه علیه ایران بوده. و من بارها نوشته ام که جاسوسان خودشان را سالهاست به ایران فرستاده اند تا ایجاد تنش قومی بکنند و ایجاد تنش زبانی بکنند؛ و همچنین عربستان هم که چشمش به بخشی از ایران است. بنابراین، جلساتی که اینها داشتند، بین عربستان و اسراییل و ترکیه، بیشترش درباره اینکه در مورد ایران چکار بکنند بود. پشت سر این جلسات و هماهنگی ها بود که ناگهان داعش پدیدار شد. من در همان هفته اول که داعش پدیدار شد، هشدار دادم که اینها هدفشان رسیدن به مرزهای ایران است و باید با سرعت و شدت سرکوب شوند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است