پنتاگون: ایران برای دفاع از مالکی نیرو اعزام می‌کند


وزارت دفاع آمریکا از اعزام نیروهای ایران به عراق خبر داد. مقامات ایرانی گفتند در صورت درخواست دولت عراق به این کشور کمک خواهند کرد. سازمان ملل درباره اقدامات تلافی جویانه علیه شورشیان داعش هشدار داد.

با پیش‌روی شورشیان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) پنتاگون اعلام کرد ایران گروه کوچکی از مامورین خود را به عراق اعزام کرده است. جان کربی، معاون مطبوعاتی پنتاگون در یک کنفرانس خبری (۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن) در این رابطه اظهارداشت ایران با اعزام تعداد محدودی نیرو به عراق قصد دارد به دولت نوری مالکی، نخست وزیر این کشور برای مقابله با جنگجویان داعش کمک کند.

سخنگوی پنتاگون همچنین افزود: «شواهدی از استقرار گسترده یگان‌های نظامی دیده نمی‌شود. اما برخی از نیروهای سپاه قدس ایران در عراق هستند ولی من نشانه‌های از نیروهای زمینی یا واحدهای نظامی ندیده‌ام».

رییس دفتر روحانی: ایران آماده کمک به عراق

جمهوری اسلامی ایران درباره ادعای سخنگوی پنتاگون تا به حال رسما واکنشی نشان نداده است. اما محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ایران روز جمعه (۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن) در اسلو پایتخت نروژ اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران نگران تحولات عراق است و به دقت این تحولات را دنبال می‌کند.

نهاوندیان که در نشست “فوروم اسلو ۲۰۱۴ ” ٰحضور داشت درباره کمک ایران به عراق هم گفت: «ما بطور جدی نگران اماکن مقدسه هستیم و مردم عراق هم خیلی نگران هستند. اگر آنها می‌خواهند اقدامی صورت بگیرد، بنا به درخواست آنها پاسخ مناسب را دریافت خواهند کرد.»

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ایران تائید کرد که کشورش به عنوان همسایه عراق “به درخواست و پیشنهاد کمک دولت عراق برای مراقبت از شرایط داخلی” پاسخ خواهد داد.

این مقام ایرانی ضمن انتقاد از سیاستهای آمریکا در عراق گفت تاکنون شاهد اقدام جدی از سوی آمریکا برای مقابله با این نوع تروریسم در داخل عراق نبوده‌ایم. نهاوندیان از سوی دیگر یادآور شد که “وظیفه خارجی‌ها حمایت از دموکراسی و خواسته مردم” عراق است.

ولایتی: ایران به عراق پیشنهاد کمک کرد

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مصاحبه با تلویزیون دولتی چین (۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن) درباره بحران عراق گفت “ایران و آمریکا در عراق هم جهت هستند، اما همکاری نمی‌کنند”.

ولایتی درباره کمک ایران به عراق می‌گوید:«هر کمکی که دولت نوری مالکی، به عنوان نماینده قانونی عراق از ما بخواهد بدون هیچ محدودیتی ارائه می کنیم.»

ولایتی گفت نوری مالکی را ۳۰ سال است می‌شناسد و درقیاس با دیگران، وی توانمند‌ترین فرد برای رهبری عراق است و باید همه گروه‌ها به او کمک کنند.

مخالفت با حمله نظامی آمریکا در منطقه

در روزهای گذشته بحث دخالت نظامی آمریکا در عراق علیه داعش بسیار مطرح شده است. پیش از این هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد که دولت عراق از آمریکا برای حملات هوایی علیه مواضع داعش در این کشور درخواست کمک کرده است.

برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه با حملات هوایی آمریکا مخالفت کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در تازهترین واکنش خود نسبت به تحولات عراق از احتمال استفاده از جنگنده‌های آمریکایی در عراق برای هدف قرار دادن مواضع داعش انتقاد کرد. وی در این رابطه گفت که “حملات هوایی آمریکا در عراق می‌تواند قربانیان غیرنظامی بی‌شماری داشته باشد.”

مخالفت سازمان ملل با حمله نظامی به عراق

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز جمعه (۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن) از عراقیها خواست برای مقابله با شورشیان داعش با یکدیگر همکاری کنند. وی همچنین تشکیل دولت فراگیر در عراق با مشارکت شیعیان، اهل سنت و کردهای این کشور را ضروری دانست. دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت، دولت عراق باید تلاش کند تا به تلافی “اقدامات وحشیانه” داعش، اقدامی ضد اقوام سنی این کشور انجام ندهد.

بان کی مون که در نیویورک سخن می‌گفت، افزود: «حمله نظامی علیه جنگجویان داعش راه اشتباهی است و بهتر است عراقی‌ها خود مشترکا و با وحدت علیه افراطی‌گرایی عمل کنند.» وی همچنین هشدار داد تا زمانی که دولت عراق گام‌هایی جهت وحدت ملی در کشور برندارد حملات نظامی علیه شورشیان داعش در عراق در درازمدت بیتاثیر میماند و بر ضد خود تبدیل خواهد شد.

ناظران میگویند این هشدار بان کی مون در درجه نخست متوجه باراک اوباما ، رییس جمهور آمریکاست که گزینه نظامی در عراق را رد نکرده است.

دویچه وله فارسی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است