پاپ فرانچسکو: توافق هسته‌ای ایران نشانه حسن نیت سیاسی است


پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، که برای نخستین بار به آمریکا سفر کرده است روز جمعه سوم مهر در سخنرانی خود در سازمان ملل با حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت که این توافق «نشانه حسن نیت سیاسی، صداقت، صبوری و استقامت است.»

رهبر کاتولیک‌های جهان تصریح کرد: «امیدوارم که این توافق، پایدار و سودمند باشد و با همکاری همه طرف‌های درگیر در آن، ثمربخش باشد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنان پاپ فرانسیس یک روز پس از استقبال گرم کنگره آمریکا از او بیان می‌شود که بسیاری از جمهوریخواهان عضو آن مخالف این توافق بودند ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.

پاپ فرانسیس در سخنان خود در سازمان ملل آرزو کرد که دنیا سرانجام شاهد جهانی عاری از سلاح‌های مرگبار هسته‌ای باشند.

او بار دیگر جهانیان را به مدارا دعوت کرد و از ضرورت برقراری عدالت اجتماعی برای همه انسان‌ها سخن گفت.

رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به حق دستیابی همگان به آموزش گفت که باید زنان و دختران در همه نقاط جهان از حق آموزش برخوردار باشند.

این برای نخستین بار است که یک پاپ در بزرگ‌ترین گردهمایی سیاسی جهان که در آن رهبران و نمایندگان کشورهای جهان حضور دارند سخنرانی می‌کند.

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در سازمان بار دیگر بر ضرورت پاسداری از محیط زیست تاکید کرد.

او همچنین خطاب به رهبران جهان خواستار رسیدگی به وضعیت «دردناک خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر کشورهای آفریقایی» شد و گفت که همگان شاهد آزار و اذیت مذهبی و و فرهنگی بودند.

او گفت ما نه تنها شاهد تخریب محل عبادت پیروان مذاهب و میراث فرهنگی هستیم بلکه با موجی از آوارگان و بی‌پناهان روبرو شده‌ایم.

رهبر کاتولیک‌های جهان به خطر تجارت مواد مخدر، تجارت اسلحه و همچنین قاچاق انسان و بهره کشی از کودکان و پولشویی اشاره کرد و آن را به نوع دیگری جنگ تشبیه کرد.

پاپ فرانسیس روز پنجشنبه هم در نخستین سخنرانی خود در آمریکا، از لزوم مبارزه با تغییرات اقلیمی، کاهش فقر و نابرابری اقتصادی و پناه دادن به پناهجویان و مهاجران سخن گفت.

او که پیشتر نیز از مبارزه با «تغییرات اقلیمی» به عنوان یکی از اولویت‌های دوران رهبری خود بر کلیسا، سخن گفته بود، از آمریکا خواست در این راه یاری‌گر باشد.

پاپ در عین حال به موضوع مهاجران و پناهجویان نیز توجه ویژه‌ای کرده و از آن به عنوان «وظیفه اولیه» کلیسا سخن گفته است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است