پارلمان اروپا: ایران باید به سرکوب آزادی ها پایان دهد!


• بیش از ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا با ارسال نامه ای برای فدریکا موگرینی، عملکرد منفی حکومت ایران در زمینه حقوق بشر را محکوم کرده و درخواست کردند ایران بازرسی از مراکز مشکوک هسته‌ای را بپذیرد …

بیش از ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا با امضای بیانیه‌ای و ارسال آن برای فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عملکرد منفی حکومت ایران در زمینه حقوق بشر را محکوم کرده و درخواست کردند ایران بازرسی از مراکز مشکوک هسته‌ای را بپذیرد.

به گزارش روز ۱۱ خرداد ماه خبرگزاری فرانسه، نمایندگان امضا کننده این بیانیه «پایان دادن به اعدام‌ها، آزادی زندانیان سیاسی، توقف سرکوب زنان و احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان ایران» را خواستار شدند. این نمایندگان که از اعضای احزاب و فراکسیون‌های حزبی گوناگون و از ۲۸ کشور مختلف عضو اتحادیه هستند، در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گویند: «حکومت ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود باید از تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تبعیت کرده، تمام پرسش‌های بدون جواب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پاسخ داده و اجازه دهد که از تمام مراکز هسته‌ای نظامی و غیرنظامی آن کشور چه اعلام شده و چه اعلام نشده، بازرسی کامل صورت گیرد».

جرارد د‌پرز، سیاستمدار بلژیکی و رییس یک گروه غیر رسمی به نام «دوستان ایران آزاد» در پارلمان اروپا در مصاحبه‌ای از شهر بروکسل گفت: «ما به شدت در مورد عملکرد ناقص ایران در زمینه حقوق بشر، بازداشت‌های اخیر فعالان سیاسی زن و افزایش ناگهانی تعداد اعدام‌ها درست پس از حصول توافق هسته‌ای مقدماتی در ماه آوریل امسال نگران هستیم».

او افزود: «آنچه که امروزه در ایران اتفاق می‌افتد با اصول دمکراتیک ما در اروپا در تضاد است و بنابراین هرگونه توسعه و بهبود روابط با حکومت ایران باید به یک بهبود مشخص در زمینه حقوق بشر مشروط شود». جرارد د‌پرز گفت که بیانیه امضا شده توسط بیش از ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا برای خانم موگرینی ارسال شده و از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته شده که در برخورد با ایران سیاست قاطعی اتخاذ کند.

این گروه از نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود نسبت به نقش منطقه‌ای ایران ابراز بی اعتمادی کرده و می‌گویند: «ایران از عوامل اصلی بحران فعلی در منطقه خاورمیانه است و برای کاهش این بحران، برای ریشه‌کن کردن بنیادگرایی و تندروی در منطقه، اعمال نفوذ و دخالت‌های مخرب ایران باید پایان یابد».

در این طرح بر حفاظت از جان و امنیت اعضای گروه‌های مخالف حکومت که اکنون در خاک عراق در اردوگاه‌هایی شبیه به زندان نگهدای می شوند، تاکید شده است.

در بخشی از این طرح گفته می شود: «حفاظت از ساکنان اردوگاه آزادی (کمپ لیبرتی که در حال حاضر میزبان نیروهای مجاهدین خلق در عراق است) باید توسط حکومت عراق، دولت آمریکا و سازمان ملل متحد تضمین شود. اردوگاه آزادی باید به عنوان یک اردوگاه پناهندگان به رسمیت شناخته شده و شرایط محاصره آن به خصوص ممنوعیت برخورداری از امکانات پزشکی به طور کامل لغو شود».

چهار نفر از معاونان ریاست پارلمان اروپا و روسای ۱۶ کمیسیون و هیات پارلمانی از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

گروه دوستان ایران آزاد یک تشکل غیررسمی در پارلمان اروپاست که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده و از حمایت بسیاری از اعضای پارلمان از احزاب و فراکسیون‌های سیاسی گوناگون برخوردار است.

همبستگی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است