وضعیت حقوق بشر در ایران – هشتمین کنگره بین المللی نفی اعدام؛ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر، برلین


هشتمین کنگره بین المللی نفی اعدام در روزهای ۱۵ تا ۱۷ نوامبر در پایتخت آلمان برگزار شد. این نخستین بار بود که جایزه بادنتر در این کنگره به یک شخصیت شناخته شده در زمینه مبارزه با اجرای مجازات اعدام اعطا می شد. خانم ستوده پیش از زندانی شدن سال ها علیه اعدام مبارزه کرده و از درون زندان نیز به تلاش های جسورانه خود ادامه می دهد. او هم اکنون در زندان قرچک به سر می برد و به گفته سازمان زندان ها باید ۱۲ سال حبس خود را در این زندان سپری کند.

خانم ستوده در دیماه سال ۱۴٠٠هنگامی که در مرخصی به سر می برد در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که مردم ایران خواستار تغییر رژیم هستند و این تغییر بدون تردید اتفاق خواهد افتاد. پیش از اعطای جایزه روبرت بادینتر، جایره “نوبل آلترناتیو صلح” نیز به این زندانی سیاسی اعطا شده است. ستوده علاوه بر این جایزه ساخاروف را نیز همراه با جعفر پناهی فیلمساز زندانی ایرانی از سوی اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

روبرت بادنتر کیست؟ روبر بادنتر (Robert Badinter)، حقوقدان، سیاستمدار و نویسنده فرانسوی که اکنون ٩۴ سال دارد، در سال ۱٩٨۱ میلادی پس از پیروزی فرانسوا میتران در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به عنوان وزیر دادگستری انتخاب شد.

بادنتر در دوران وزارت خود اصلاحات بزرگی را در قوانین جزائی فرانسه اعمال کرد که لغو مجازات اعدام و تعطیل دادگاه های ویژه از جمله دادگاه های نظامی و دادگاه امنیت ملی مهمترین آنها بود. به همین دلیل، بادنتر در میان مخالفان مجازات اعدام سراسر جهان پرآوازه مانده و اکنون جایزه کنگره بین المللی لغو اعدام به نام او نامگذاری شده است.

بادنتر سوسیالیست روز ۲٠ سپتامبر سال ۱٩٨۱ لایحه لغو مجازات اعدام را تسلیم مجلس ملی فرانسه کرد. در آن زمان لایجه پیشنهادی بادنتر مخالفت سرسخت نمایندگان محافظه کار مجلس ملی را برانگیخت. اما وزیر دادگستری دولت میتران با دفاع پرشور خود سرانجام توانست رای مثبت اکثریت مجلس را جلب کند. به این ترتیب فرانسه پس از پرتغال یکی از نخستین کشورهائی بود که مجازات اعدام در آن برای همیشه لغو شد.

مجازات اعدام، که به گفته وزیر دادگستری آلمان می تواند همیشه یک اشتباه بازگشت ناپذیر باشد، هنوز از قوانین ٨٨ کشور جهان حذف نشده و جمهوری اسلامی در سال های اخیر همواره رکورد آن را شکسته است.

پیام نسرین ستوده به کنگره لغو اعدام در سومین روز هشتمین کنگره بین المللی لغو اعدام، محمود امیری مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران جایزه بادنتر را به نام نسرین ستوده دریافت کرد. وی هنگام دریافت جایزه پیام خانم ستوده را برای نمایندگان ۱۲٨ کشور جهان قرائت کرد.

نسرین ستوده در این پیام گفت: “از همه دنیا و این کنگره می خواهم در این روزهای سخت چشم و گوش ایرانیان باشند. روزهایی که جوانان  معترض ما در ایران از حق قانونی خود برای شرکت در تظاهرات “زن، زندگی، آزادی” استفاده کرده‌اند، (اما بطور) ناعادلانه به اعدام محکوم می‌شوند. تغییر رفتار دولت در قبال معترضان و محدود کردن قوه قضاییه از اعدام معترضان، به لغو مجازات اعدام در ایران آینده کمک خواهد کرد. خانم ستوده در بخشی دیگر از پیام خود تاکید ورزید: “این روزها افکار عمومی در ایران بیش از هر زمان دیگری به لغو مجازات اعدام و تحقق زندگی مبتنی بر صلح، عدالت و قانون نزدیک شده است. از این رو من از شما به عنوان نهاد مدنی معتبر جهانی می خواهم به ما در استقرار صلح، عدالت و محو مجازات اعدام کمک کنید. باشد که حمایت و همراهی شما در رساندن فریادهای عدالت خواهی ایرانیان آغازی باشد برای پایان مجازات اعدام”.

https://irhumanrights.com/

 

 

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است