وزیر کار و رفاه اجتماعی: هفت میلیون نفر در ایران در فقر شدید هستند


faghr

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از وجود «پنج تا شش میلیون نفر دارای ثروت بالا مانند ثروتمندان خارجی» و «هفت میلیون نفر در فقر شدید» در ایران خبر داده است.

به گزارش روز دوشنبه پنجم آبان خبرگزاری مهر، آقای ربیعی گفته است: «هرم توزیع درآمدی کشور ما نشان می‌دهد که هفت میلیون نفر در شرایط فقر شدید هستند و امنیت غذایی آنها هم در مخاطره است».

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، «پنج تا شش میلیون فرد پر درآمد» هم در ایران وجود دارند که «میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد».

خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه نیز به نقل از علی ربیعی گزارش داده است که دولت حسن روحانی «فقر را به رسمیت شناخته است، نابرابری‌ها را درک می‌کند» و تلاش می‌کند «فقرزدایی را در برنامه ششم توسعه» در دستور کار قرار دهد.

در آخرین گزارش بانک مرکزی ایران درباره بودجه سالانه خانوارهای ایرانی، آمده است که خانوارهای استان تهران، پردرآمدترین خانوارهای کشور و خانوارهای سیستان و بلوچستان، کم‌درآمدترین خانوارهای ایران‌اند.

بعد از سیستان و بلوچستان، استان‌های لرستان، هرمزگان، خراسان شمالی و کرمانشاه، فقیرترین خانوارهای کشور را در خود جا داده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفته که «میزان توزیع درآمد در تهران هفت برابر بیشتر از استان سیستان و بلوچستان است»، اما در عین حال افزوده که «فقر شهری در تهران بسیار برهنه‌‌تر است».

علی ربیعی افزوده است: «از سال ۸۳ تا به حال فقر شهری رو به افزایش بوده و به استثنای سال ۸۶ که میزان این شاخص، کمی کاهش می‌یابد همچنان رو به‌ رشد است».

وی اظهار داشت: «طبق شاخص توزیع فقر بر حسب جنسیت، زنان سرپرست خانوار دو برابر فقیرتر از مردان سرپرست خانوار هستند».

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، روز سوم آبان بدون اشاره به میزان خط فقر در کشور، گفت که متوسط هزینه‌های یک خانوار روستایی، ماهانه یک میلیون و ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان و متوسط هزینه‌های یک خانوار شهری یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان هزینه‌اش بوده است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است