هشدار ناتو به ترکیه درمورد کشمکش با روسیه : نشریه خبری اسپوتنیک اینترنشنال, برگردان: آرسن نظریان


حمله آنکارا–ترکیه، کردها را مسئول حمله آنکارا قلمدادمی کندتا اعزام نیرو به سوریه را توجیه نماید.

درحالی که تنش میان ترکیه و روسیه در حال تصاعد است، پیمان اتلانتیک شمالی به آنکاراهشدار داده است که درجنگی که به تحریک ترکیه آغاز شده باشد شرکت نخواهد کرد.

نوامبر گذشته، هنگامی که ترکیه یک جنگنده روسی برفراز آسمان سوریه را سرنگون کرد، بسیاری نگران شدند که این واقعه ممکن است دو کشور را به جنگ علیه یکدیگر بکشاند. اما، گرچه کشمکش و نزاع درنگرفت لکن روابط میان مسکو و آنکارا همچنان تیره باقی مانده است.
اکنون ترکیه درحال تدارک اعزام نیروهای زمینی به آنسوی مرز برای اشغال سوریه و ساقط ساختن رژیم بشاراسد است. این اقدام ترکیه می تواند صلح جهانی را به خطر بیاندازد.

یکی از مقامات ناتو به نشریه آلمانی اشپیگل چنین گفته است: “نیروهای مسلح دوکشور، هردو در حال نبرد فعال در دوسوی مرز ترکیه- سوریه هستند و در بعضی موارد فقط درفاصله چند کیلومتری هم عمل می کنند”.

قدرت نمایی و تاخت و تاز آنکارا ظاهرا برپایه این فرض است که درصورت درگرفتن جنگ متحدان ناتو به کمک او خواهند شتافت. طبق ماده ۵ پیمان اتلانتیک شمالی، درصورتی که یکی از اعضای پیمان مورد حمله قرار گیرد، شرط مربوط به دفاع دسته جمعی شامل حال آن می شود.

لکن، رهبران اروپایی به قدر کافی روشن ساخته اند که علاقه ای به شرکت در جنگی که ترکیه آغازگر آن باشد ندارند.

ژان آسلبورن، وزیرخارجه لوکزامبورگ، در مصاحبه با هفته نامه آلمانی «اشپیگل» گفت که «ناتو نمی تواند به خود اجازه دهد به یک کشمکش نظامی با روسیه به دلیل افزایش تنش میان روسیه و ترکیه کشانده شود». آسلبورن تاکید کرد که تضمین مذکور در ماده ۵ فقط برای زمانی است که یک عضو مورد حمله قرار گرفته باشد.

بعلاوه، یکی از مقامات آلمانی نیز که نخواست نامش فاش شود، اظهارداشت: “ما قصد نداریم بهای جنگی را که اردوغان شروع کرده باشد بپردازیم”.
سال گذشته، بعد از سرنگون کردن هواپیمای روسی توسط ترکیه رهبری ناتو هشدارهای مشابهی به ترکیه داد.
ژنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرد: “باید از اینگونه اوضاع و احوال و اقدامات جدا پرهیز کرد، حوادث به طور تصاعدی پیش می روند و به سادگی می توانند از کنترل خارج شوند. تصور می کنم باصراحت کافی اعلام کرده باشم که ما خواهان آرامش و کاهش تنش هستیم”.

روز جمعه، فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه هم بر لزوم جلوگیری از کشمکش میان مسکو و آنکارا تاکید کرد. وی در مصاحبه با اینتررادیو چنین گفت: “خطر جنگ بین ترکیه و روسیه وجود دارد”.

وزارت خارجه روسیه طی اطلاعیه ای ازجمله چنین اعلام کرده است: ” به دلیل قصد اعلام شده ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به شمال سوریه، اوضاع در طول مرز ترکیه و سوریه به شدت وخیم شده است”. روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به نگرانی هایش در مورد تصاعد تنش در منطقه شده است.
___________________________
منبع:
urldefense.proofpoint.com

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است