هرمیداس باوند: مخالفت با اجرای FATF وضعیت را از این که هست، بدتر خواهد کرد


این استاد دانشگاه گفت: این‌که پیوستن به FATF مانع دور زدن تحریم‌ها می‌شود بهانه‌ای بیش نیست چرا که در همین سال‌های اخیر در زمان اوباما با وجود مشکلات قانونی ایران از آمریکا پول نقد وارد کشور کرد و با این کار عملا تحریم‌ها را دور زد.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مخالفت‌ها درباره پیوستن ایران به FATF افزود: مخالفان برجام مدعی هستند که اجرای این قوانین از نظر اقتصادی برای تعاملات بانکی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و این به نفع کشور نیست از طرفی در رابطه با موضوع پولشویی و مقابله با تروریسم در این راستای نگرانی دارند و آن را بر خلاف سیاست‌های کشور و قوانینی تسلط‌جویانه می‌دانند.

این استاد دانشگاه درباره نگرانی مخالفان نسبت به محدود شدن راه‌های کمک به گروه‌های مقاومت اسلامی اظهار کرد: حزب‌الله لبنان بخشی از بافت اجتماعی و سیاسی این کشور است و در مجلس این کشور نماینده دارد و گروهی رسمی و با شناسنامه است و این را همه دنیا می‌داند. نگرانی‌ها در مورد گروه‌های جهاد اسلامی و حماس بیش‌تر مورد نظر است کما این‌که در این مورد هم جای نگرانی نیست و مسئولان و دولت در این رابطه توضیح داده‌اند. از این رو معتقدم اجرای FATF مانع کمک ایران به حزب‌الله و دیگر گروه های مقاومت اسلامی نیست.

هرمیداس باوند افزود: هیچ کشوری نباید منافع حیاتی‌اش را فدای مسایل حاشیه‌ای یا منافع دیگر اما در رده پایین‌تر از منافع حیاتی و استراتژیکش قرار دهد. وقتی پای مسایل حیاتی و سرنوشت کشورمان مطرح است طبعا دیگر موضوعات در درجه پایینی از اهمیت قرار می‌گیرند. برای موافق و مخالف FATF محرز است که اجرا نکردن استانداردهای جهانی بانکی و مالی مشکلات جدی برای کشور علاوه بر مشکلات و پیامدهای فعلی ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مخالفان اجرای قوانین FATF معتقدند که این مساله مانع دور زدن تحریم‌ها از سوی دولت می‌شود؟ گفت: خیر. این مساله هیچ ربطی به موضوع دور زدن تحریم‌ها ندارد. مگر کمک‌های ما به مردم فلسطین نه در شرایط فعلی بلکه در تمام دوران از مسیرهای بانکی و مالی بین‌المللی بوده است. آقای یاسر عرفات در بازگشت از سفر پاکستان به ایران آمد و کمک‌هایی به صورت نقد به او انجام شد. مگر فراموش کرده‌ایم در زمان اوباما با ارسال پول نقد با هواپیما، تحریم‌ها را دور زدیم و این در هماهنگی با آمریکا و جامعه جهانی اتفاق افتاد از این رو این‌ها بهانه است.

این استاد دانشگاه گفت: مخالفت با اجرای قوانین FATF به ضرر کشور است و وضعیت را از این که هست بدتر خواهد کرد و بر مشکلات اقتصادی به ویژه فرار جوانان از کشور می‌انجامد، از این رو در این مساله نباید صرفا مسایل و منویات سیاسی و گروهی را نگاه کرد بلکه باید با نگاهی جامع‌تر منافع کشور را در نظر گرفت.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است