هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ٬جامعه ایرانی٬: نشانه جدی از جانب اروپا برای حل مشکلات ایران دیده نمی‌شود


پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید به انجام تحریم‌های جدید، اروپا ضمن محکوم کردن این حرکت ایالات‌متحده بر تلاش خود بابت حفظ برجام تأکید کرد و از کانال مالی جهت کاهش فشار اقتصادی بر ایران سخن به میان آورد.
در این کانال مالی قرار بر آن است تا مبادلات پولی ایران با شرکت‌های بین‌المللی به یورو صورت گیرد و تا حد امکان از انجام معاملات براساس دلار پرهیز شود.

داود هرمیداس باوند، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ٬جامعه ایرانی٬ درباره بهترین کاری که ایران در شرایط فوق می‌تواند انجام دهد، گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیار گسترده است. نفت، گاز، حمل‌ونقل هوایی، کشتیرانی و بانک‌ها را دربرمی گیرد که نشان می‌دهد آمریکا در ابعاد وسیعی آن‌ها را مدنظر داشته است.

وی در ادامه اضافه کرد: آمریکا برای توجیه این تحریم‌ها ادعا کرده است که ایران در فکر دسترسی به سلاح هسته‌ای است و در حالی این مسئله را بیان داشته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها مرجع صالح در این رابطه بارها پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرده است و مطرح ساخته که شواهدی برای دسترسی به سلاح هسته‌ای از سوی این کشور دیده نمی‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: ایران در کنار این مسئله تمام دستاوردهای علمی تکنولوژی هسته‌ای خود را در پرتو برجام کاهش داده است و در این رابطه هم می توان به وضعیت تاسیسات هسته‌ای اراک و اصفهان اشاره کرد. آمریکا در این میان بر دسترسی به سلاح هسته‌ای ایران تأکید می کند وآن را به بهانه ای برای اعمال تحریم‌های گسترده شدید که به قول خودشان در تاریخ نظیرندارد، مبدل کرده است.

هرمیداس باوند در خصوص نقش اروپا تأکید کرد: انتظار ایران از اروپا که اعلام کرد به برجام پایبند هستند، این بود که نفت ایران را خریداری کنند، نهاد مالی بدون ارتباط با آمریکا را بنا نهند و به شرکت‌های کوچک‌تر برای سرمایه‌گذاری در ایران توصیه شود، ولی این موضع‌گیری اروپا با اماواگرها روبرو بوده و هنوز جنبه اجرایی پیدا نکرده است، حتی کشورهایی که استثنا شناخته‌شده‌اند هم حق ارائه ارز دلار به ایران را ندارند. از سوی دیگر شرکت‌هایی هم که پیش از تحریم‌ها به ایران اعزام کرده بودند باوجود قرارداد خارج شدند.

وی با اشاره با درخواست مذاکره آمریکا با ایران توضیح داد: برای انجام مذاکره کسی پیش‌شرط تعیین نمی‌کند، نام آن تحمیل است و دیگر مذاکره محسوب نمی‌شود، البته در رابطه با این شروط هم‌نظر یکسانی در آمریکا وجود ندارد و هرکدام از مقامات به شکل متفاوتی آن را مطرح کرد که در تضاد با یکدیگر قرار داشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل بهترین راهکار را انجام مذاکره بدون قید و شرط در اوضاع فعلی دانست و ابراز کرد: انتظار می‌رود که آمریکایی بدون قید وشرط وارد مذاکره شوند.

هرمیداس باوند درباره اعتماد به اروپایی‌ها افزود: اروپایی‌ها تا این لحظه به هیچ‌یک از قول و قرارهای خود عمل نکردند، البته امیدوار هستیم که این تعهدات را انجام دهند، اما هیچ نشانه جدی دیده نمی‌شود.

منتشر شده ۱ آذر ۹۷
توسط جامعه ایرانی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است