داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایلنا: پترودلار، رمز کلیدی دیدار سران اروپا و بن‌سلمان/ منافع سیاسی، مانع پیگرد حقوقی ولیعهد عربستان


«داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل دیدار مقام‌های اروپا با ولیعهد عربستان در حاشیه نشست گروه ۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمانی که تور منطقه‌ای بن‌سلمان (متشکل از سفر به امارات، بحرین، مصر و تونس) آغاز شد، قرار بر این بود تا ولیعهد سعودی پس از این چند کشور برای شرکت در نشست گروه بیست (جی ۲۰) عازم آرژانتین شود اما ولیعهد سعودی و بسیاری از مشاورانش نمی‌دانستند که با چه واکنشی از سوی جامعه بین‌الملل و افکار عمومی کشورهای مذکور روبه‌رو می‌شوند. در اینجا بود که از سندیکای روزنامه‌نگاران تونس و مصر گرفته تا افکار عمومی سایر کشورها و همچنین مطبوعات و رسانه‌های خارجی همگی به حیثیت از دست رفته عربستان چوب حراج زدند و هر جریان و دولتی بر اساس سیاست و منافع خود ولیعهد سعودی را به باد انتقاد گرفت.

وی ادامه داد: در این مدت بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بر این نظر بودند که به دلیل وخامت تحولات اخیر (پرونده قتل جمال خاشقجی و جنایات عربستان در یمن) وجهه و چهره محمد بن سلمان در سطح بین‌المللی بسیار مخدوش شده و از این‌رو رهبران قدرت‌های جهان اعم از روسیه، آمریکا، آلمان، فرانسه و حتی بریتانیا در حاشیه نشست جی ۲۰ با وی دیدار نخواهند کرد. اشخاصی مانند دونالد ترامپ رسماً اعلام کردند که به دلیل هجمه‌های اخیر رسانه‌ای و افزایش انتقاد از ولیعهد عربستان، با وی دیدار نخواهد کرد و حتی برخی از چهره‌های مهم اروپایی، همین خط مشی را اتخاذ کردند اما کمی بعد شاهد چرخش نظر آنها بودیم و قرار شد تا دیدارهای آنها در حاشیه جی ۲۰ صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل تجدید نظر رهبران اروپا مبنی بر دیدار با ولیعهد سعودی در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفت: در دنیای امروز و خصوصاً عالم سیاست، واقعیت‌هایی وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را کتمان کنیم. یکی از این واقعیت‌ها روابط تجاری و انتفاع اقتصادی در مناسبات دو جانبه است. باید توجه داشت که بخش اعظمی از روابط عربستان با کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان و فرانسه بر پایه مسائل اقتصادی و مناسبات تجاری بنا شده است. به عنوان مثال بخش زیادی از تسلیحات استفاده شده در جنگ یمن عمدتا از بریتانیا و فرانسه به علاوه ایالات متحده تامین شده که در قالب قراردادهای تسلیحاتی از سوی ریاض خریداری شده است. این بدان معناست که کشورهای اروپا در حوزه نفت و گاز و همچنین در محور فروش تسلیحاتی، عربستان را بهترین مشتری خود می‌دانند.

وی افزود: دولت آلمان، فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی رسماً اعلام کردند به دلیل وقوع جنایت جنگی توسط عربستان در یمن، از فروش تسلیحات به ریاض خودداری کرده‌اند اما پرسش این است که اگر این کشورها به عربستان سلاح بفروشند چه کسانی می‌توانند از این موضوع باخبر شوند؟ به عبارتی دیگر باید بگویم که این مواضع تنها در حد یک مانور سیاسی در بستر رسانه قلمداد می‌شود؛ چراکه اگر این مواضع واقعیت داشت، بدون تردید هیچ‌کدام از سران اروپایی در حاشیه نشست گروه ۲۰ با ولیعهد سعودی دیدار نمی‌کردند. این در حالیست که نخست‌وزیر بریتانیا، صدراعظم آلمان و حتی رئیس‌جمهوری روسیه با ولیعهد عربستان دیدار خواهند کرد و این بدان معناست که پترودلارها و منافع اقتصادی برای آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به علاوه تعدادی از کشورهای اسلامی، نسبت به حقوق بشر ارجحیت دارد.

باوند در پایان خاطرنشان کرد: روزهای اخیر مباحث زیادی در مورد طرح دعوا علیه ولیعهد سعودی مطرح شد و همگان به دنبال این بودند تا بتوانند محمدبن سلمان را از نظر حقوقی در مقیاس بین‌المللی به چالش بکشند. طبیعی است که اگر شورای امنیت اراده کند، جنایات جنگی، شکنجه و حتی محتویات پرونده خاشقجی می‌تواند ولیعهد سعودی را تحت تعقیب قرار دهد اما شاهد آن هستیم که هیچ‌گونه اعلام جرم علیه ولیعهد سعودی صورت نگرفته است. این بدان معناست که هیچ‌گونه پرونده حقوقی علیه بن‌سلمان مفتوح نخواهد شد و از سوی دیگر، مقام‌های آرژانتین او را دارای مصونیت دیپلماتیک می‌دانند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است