نگرشی به اقتصادحکومتی (ضیاء مصباح )


**(با ادب فراوان به استحضار خوانندگان ارجمند میرساند : مطلب نسبتا مفصل حاصل مطالعه جامعی در مقوله اخبار روز مبتلی به میهنمان و دیدگاههای صاحب نظران میباشد و از دقت و توجهی که میفر مایید قبلا سپاس گذار است )
* مشکلات اقتصادی از زمان افزایش قیمت بنزین معیشت مردم را نشانه رفته و«اطلاع‌رسانی دیر هنگام کرونا باعث خسارات جانی و مالی زیادی به کشور شد.
* اگر زودتر اطلاع‌رسانی می‌شد بیمارستان‌ها و نظام پزشکی و‌مردم با آمادگی بیشتری خود را برای مهار کرونا ویروس آماده می‌کردند .
*این بیماری علاوه بر ستاندن جان انسان‌ها خسارات عظیم مالی به افراد حقیقی و‌حقوقی وارد ورشد اقتصادی منفی در دنیا را به ارمغان آورد .
* بانک جهانی میگوید : رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سال ۲۰۲۰ منفی خواهد بود وحجم اقتصاد جهان کوچک‌تر شده و‌ رکود فراگیر می‌شود.
*برای کمک به بخش‌های متاثر از این بیماری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و ۷۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به کسب و کارها تسهیلات ارزان‌قیمت داده خواهد شد، *حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک خواهد شد و بخشی نیز برای اعتبارات هزینه‌ای بخش بهداشت و درمان تخصیص خواهد یافت.
* اثرات اقتصادی شیوع کرونا، باعث شده بگویند : ۲۳میلیون خانوار از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در قالب کارت‌های خرید بهره‌مند خواهند شد.
*کسری ۱۳۱هزار میلیارد ی بودجه و کاهش درآمدهای ارزی حتی قبل از کرونا کم و بیش مطرح بود

*معضلات موجود اقتصادی ناشی از ناکارآمدی سیاست‌‌های دولت و نبود یک برنامه مسنجم برای ساماندهی اقتصادمیباشد .
* چالش‌های بسیار شدید متاثر از تشدید تحریم‎‌هاکه سیستم «عامل اصلی آن »بشمار میرود –کماکان تا تصمیم معقول و غیر احساسی با پرهیز از شعار اتخاذ نشود ..ادامه می یابد .
* سیاستهای دیپلماتیک متقابل ایران و آمریکا وعدم تصویب FATF و لوایح متصل به آن اقتصاد شکننده ما را منزوى‌تر کرد و رکود تورمی را شدت بخشید.
*رشد اقتصادی کشور سال گذشته منفی۸٫۷درصد بود ، یعنی اینکه اقتصاد دست آورد این گروه غیر متخصص ۸٫۷ درصد کوچک‌تر شد .
* بیکاری و دامنه فقر وسیع‌تر و فرهنگ دلالی و احتکار توسعه یافته است .
*استراتژى موثرى در بودن تحریم ها «حاصل بینش حکومت »که اقتصاد را تحت فشار قرار داده اعلام نشد ه مانده است .
* لایحه بودجه ٩٩ نیز با هزاران میلیارد کسرى به سامان بخشى اقتصاد نمی انجامد .
*هزینه‌های «مبارزه با کرونا و پس از کرونا » نیاز دولت به منابع مالى جدیدرا افزون ساخت .
*کسب و کارها تعطیل و افراد زیادی بیکار شدند؛ مشاغل غیر رسمى زیان‌هاى جبران‌ناپذیرى را متحمل شدند و راهی نمانده مگر اینکه هزاران میلیارد به سیستم تزریق شود .
* بایستی با هدایت ایرانیان میهن دوست متخصص با تمهیدات مناسب تقاضا و عرضه تقویت شود و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در اختیار بنگاه‌‌های اقتصادی قرار گیرد تا چرخ اقتصادبه حرکت در آید .
* زنجیره تولید، توزیع و مصرف در این موقعیت نا بسامان واقعا مختل گردیده – تقاضا‌‌براى کالاهاى معیشتى کاسته شده ودر واقع سبد معیشتى به‌لحاظ کمى و از منظر کیفى کوچک‌تر شده است .
* برای رفع یا ترمیم مشکلات پیش آمده از صندوق توسعه ملی حدود یک میلیارد یورو و ۱۰۰هزار میلیارد تومان هم از سوى دولت به این امر اختصاص داده شده.
* ژاپن ۲۳میلیون دلار، قطر ۱۰میلیون دلار بعنوان کمک پرداخت کرده اند که واقعا با توجه به اعتبار این ملک وملت در گذشته ،جای تاسف بسیاری بشمار میرود .
*بهترین روش مبارزه با کرونا قرنطینه و خانه‌نشینی مردم است که مستلزم تامین معیشت آحاد جامعه که با روزمره گى امرار معاش می‌کنند میباشد .
* در کشور با همه ادعا و شعارها بطول ۴دهه ۵۰درصد خانواده ها زیر خط فقر هستند و حدود ۶۰ میلیون نفر بنا بر اعلام دولت بعد از افزایش قیمت بنزین یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.
*این اعداد یعنی اینکه این افراد با در آمدروزا نه شان زندگی می‌کنند و نمی‌توانند در قرنطینه باشند.
* دولت‌ها ی ممالک پیشرفته از کمک‌هاى معیشتى دریغ نمی‌کنند و فاصله‌گذارى اجتماعى و فیزیکى با قاطعیت رعایت می‌شود.
* در مناطق فقیرنشین شهرها که کارگران، حقوق بگیران، صاحبان درامد کم و درصدی از افراد متوسط سکونت دارید امکان رعایت کردن نکات مربوط به قرنطینه عملا وجود ندارد .
*دولت هم با تشریحی که آمد قادر به تامین معیشت این افراد نبوده ،رعایت فاصله اجتماعی میسر نیست
* کارشناسان بهداشتی نیز به شیوع دوباره کرونا با این وضعیت هشدار داده ا ند .
*شروع کسب و کار باعث ازدحام ناگزیر مردم در مترو، اتوبوس‌و بازارشده – خطر ابتلاء به بیمارى را افزایش و استمرار آن به «مرگ گله‌ای یا Herd Death »منجر می‌شود.

* بنیادهای وابسته به حاکمیت و بنگاه‌‌هاى دولتى رانتی با همه اما و اگرها قادرند به دولت در تامین هزینه‌های مبارزه با کرونا کمک کنند.
* همکارى قواى مقننه و قضاییه با دولت با همه ناهماهنگی ها و نبود وحدت مدیریت در این زمینه برای ماندن در قدرت هم که شده الزام‌آور است.
*سازمان‌هاى قدرتمند مالى مدافع سرسخت عملکردها و روشهای منسوخ حاکم ، با وام دادن دولت را یارى و درآمدهای مالیاتی این بخش‌ را ساماندهی و از میلیاردها «فرار مالیاتى» جلوگیرى گردد.
*به جای استفاده از این منابع با سر افکندگی ارزش از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام می‌کنیم.
* باید سرمایه انسانی ارزشمند موجود را به‌کار بگیریم و با مدیریت درست از تمام منابع کشور استفاده کنیم تا شاهد افزایش تورم نباشیم .

* استقراض از بانک مرکزى یا برداشت از صندوق توسعه ملى به افزایش تورم دامن می‌زند و بهتر اینکه بانک‌هابا اعطاى تسهیلات کم بهره به تشویق تولید بپردازند
*پیامد عدم پرداخت تسهیلات به بنگاه‌‌هاى کوچک و متوسط رکود اقتصادى را تعمیق می‌بخشد و……
& _ در این میان «مارک دوبوویتز» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پی اقدامات دیپلماتیک حکومت با هدایت اقای ظریف برای رفع تحریمها و اخذ وام از بانک جهانی با وقوف کامل به وضعیت مدیریت حاکم بر گشورمان میگوید :
**تحریم‌ها مانع مبادله کالاهای پزشکی و غذائی به ایران «باهمه سلطه حکومتی تندرو و غیر معقول » نبوده ونیست.
* * سرمایه لازم و کافی در نهادهای غیر مردمی وغیر قانونی نظام فاقد برنامه و نظم به میزان کافی موجود بوده و بایستی صرف رفع مشکلات ملت در بند ایران (که زمانی از کشورهای پیشرفته بود و ارزش پول و پاسپورت آن در راس کشورها حتی جوامع مترقی قرارداشت ) برای مقابله با بیماری کشنده کرونا بشود .
**حکومت میلیاردها دلار را به جای حمایت از مردم ‌صرف حمایت مالی از تروریسم،‌ رژیم بشار اسد و راه‌اندازی برنامه موشک‌های بالستیک و اتمی می‌کند .
**آمریکا معتقد است : تا زمانی که حکومت ایران به حمایت از تروریسم پایان ندهد، برنامه اتمی و موشکی خود را متوقف و همه گروگان‌های آمریکایی را آزاد نکند، نیروهای خود را از دیگر کشورهای خاورمیانه خارج نکرده واز همه مهمترچنانچه سرکوب مردم را متوقف نکند، تحریم‌های امریکا کاهش نمی یابد.
**بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که ایران در یک سال گذشته به بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار برای دریافت اقلام ضروری و بشردوستانه دسترسی داشته ولی توضیح نداد در کجا این مبالغ خرج شده .
** مقام‌های درمانی و دیگرمتولیان ریز و درشت نیز اعلام کرده‌اند که ایران هیچ مشکلی برای دسترسی به دستگاه‌های تنفسی، کالاهای محافظت شخصی، ماسک و داروهایی که برای درمان در این بحران لازم است و….. ندارد.
** افکار عمومی معتقد است : وجوه نقدی تحت عنوان کمکهای بشر دوستانه صرف مردم ساکن کشور نمی‌شود و به فعالیتهای مخرب در منطقه می انجامد .
* * عدم اختصاص پنج میلیارد از صندوق بین‌المللی پول چندان مردم را آزرده نکرد .
**رژیم در شرایطی است که امکان دریافت پول برای گروه‌های مورد حمایتش را ندارد و بودجه‌های محدود برای اجرای فعالیت‌های مخرب در منطقه تکافو نمینماید .
** فشار تحریم‌های اقتصادی شرایطی بمراتب بدتر از آنچه در حال حاضرنظام فاقد برنامه و نظم در آن قرار دارد را برای این حکومت رقم خواهد زد .
**.دلسوزان ملک و ملت و مجموعه مخالفین حکومت گرفتار فساد شدید درونی براین باورند که کمک‌های بشردوستانه باید از طریق سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی مورد اعتماد با عملکردی شفاف به ایران ارسال شود .
** ارزاختصاص احتمالی از منابع خارجی بایستی با مدیریتی سالم و برخوردار از حسن نیت مستقیم به دست مردم که واقعاً به آن نیاز دارند، ‌برسد……
در باره بورس که چندی است در راس خبرها قرار دارد میتوان گفت :
*حکومت در مواجهه با تنگنای مالی‌ میخواهد پول مردم را از بورس بدست آورده و منتظر پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات آمریکا می‌ماند.
* اگر ترامپ هم پیروز شود می‌تواند روی این سپر_انسانی_سهامدار حساب کند.
*مقام غیر پاسخگو با همه اختیارات غیر قانونی میگوید : “مقدمات لازم برای آزادسازی سهام_عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم و به اجرا درآید.”
*شاخص کل در بازار بورس اوارق بهادار تهران اخیرا روند رو به رشد خود را ادامه داد و بیش از ۲۵ هزار واحد افزایش یافت .
* روحانی با اشاره به افزایش مشارکت عمومی در بازار بورس، خواستار عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در این بازار شد و بر ضرورت فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها تاکید کرد.
*اشاره روحانی به عرضه این اموال در بازار بورس است که سازمان خصوصی‌سازی در اوایل فروردین ماه امسال ارزش آنها را “بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان” اعلام کرده بود.
*فراخوان صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه (ETF) زمان شروع پذیره‌نویسی را از نیمه تا پایان اردیبهشت اعلام و اینکه فقط اشخاص حقیقی را در بر می‌گیرد.
* قرار است سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در بخش‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه شود.
*روحانی گفت در روزهای آینده شاهد فروش ETF از سوی وزارت اقتصاد خواهیم بودو هر فرد می‌تواند ۲ میلیون تومان سهام خریداری کند.”
* دبیر مجمع تشخیص مصلحت اظهارات روحانی را “ناکافی و غیر کارشناسانه” خواند و در توئیتر نوشت: “اگر موانع تولید و اشتغال رفع نشوند، مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می‌رود.”
* ترغیب شهروندان به سرمایه‌گذاری در بورس از سوی حکومت در ماه‌های گذشته ادامه یافته وعده‌ای این رشد را “حباب” می‌دانند.
* نگاهی به اعداد شاخص از فروردین ماه پارسال (۹۸) تا به امروز حاکی از رشد ۴/۵ برابری است.
* آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته: “افرادی به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس باشند که علاوه بر داشتن مسکن، خودروودرآمد ثابت، پس‌اندازکافی داشته و تنها ۲۰ درصد ازپس اندازخود را سرمایه گذاری کنند
* “در شرایط فعلی که مؤلفه‌ها نشان از رکود اقتصادی دارد و تقاضابرای صادرات غیرنفتی، فروش و سرمایه در گردش شرکت‌ها کاهش یافته و تامین تجهیزات آنها با مشکلات بسیاری روبرو است، چگونه صورت‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد.
*رشد بورس در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اخیرا سقف مجاز برای سود سپرده‌های بلندمدت را ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه مدت را ۱۰ درصد اعلام نموده است .
* این کاهش به همراه افزایش نرخ ارز عامل مضاعفی برای جذاب شدن بازار بورس در مقایسه با بازارهای موازی شده است.
*با شیوع گسترده ویروس کرونا و سقوط بازارهای مالی دنیا، شاخص کلی بورس تهران اواخر اسفند سقوط کرد ولی از آن زمان به رشد خود ادامه داد.
* ارزش سهام بعضی از شرکت‌های زیان‌ده از سال گذشته تا بیش از بیست برابر!!افزایش یافته است.
*بازار سرمایه بی‌اعتنا به اتفاقات جاری نظیر رکود اقتصادی، بیکاری ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، به رشد ادامه داده و این به گمانی‌زنی درباره “حباب” بازار سهام و سقوط احتمالی آن دامن زده و استدلال بالا رفتن بیش از حد قیمت سهام بیشتر از ارزش ذاتی آن غیر منطقی بنظر می رسد .
* سهام هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم برای اولین بار در بورس عرضه شد.
* در مجموع از ۸ میلیارد سهم عرضه شده ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم برای عرضه عمومی بود.
*یکی از دلایل اصلی رشد بورس، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار به موازات کاهش ارزش پول ملی و بتبع ان جذب نقدینگی بوده است . …
و تفسیری دیگر:
*به موازات کاهش شدید ارزش پول ، برای حفظ نقدینگی ، مردمان این دیار به سرمایه گذاری های مختلف روی آوردند،خرید طلا، ارزهای معتبر خارجی، سپرده گذاری بانکی و بورس.
*از طرفی تداوم تحریم‌های بین المللی در کنار کاهش شدید قیمت نفت در پی بروز بحران “کرونا” نظام فاقد برنامه و نظم را مطمئن نموده که به عدد پیش‌بینی شده درآمدهای نفتی، نزدیک هم نخواهد شد.
*اقتصاد حکومت در پی رکود فزاینده، ناشی از بحران شیوع کرونا به شرایطی افتاده که احتمال سقوط کمرشکن به عمق رکود نیز برایش محتمل است.
* سیستم فاقد برنامه چندان امیدی به مالیات بخش کسب‌ و کارِ کم رونق کشور هم ندارد ، صادرات غیرنفتی نیز درگیر قرنطینه و مسدود شدن مرزهای کشورهای همسایه است.
* در آغاز اردیبهشت ماه جاری ، رژیم دست به یک حیله اقتصادی زد ه و سود بانکی بلند مدت را به ۱۵درصد و کوتاه مدت را به حدود ۱۰ درصد کاهش داد واین خبر را به تک تک سپرده گذاران پیامک کرد!
*تعیین این نرخ سود بانکی ، در مقابل تورم ۴۰درصدی کشور، سبب شد تا مردم نقدینگی خود را از بانک ها خارج و طبیعتاً بخشی از آن را به بورس منتقل کنند و زمینه برای رشد حباب گونه بورس و بلافاصله عرضه فرصت طلبانه سهام شرکت های دولتی در بورس مهیا شد ، حبابی که رژیم تولید کرد، تا کسر بودجه اش را از جیب مردم جبران نماید!
*روحانی خواستار عرضه هرچه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی در بورس شد، تا شاید بتواند از جیب مردم بخشی از کمبود منابع رژیم را جبران وبا این دوپینگ، از رودخانه پر تلاطم تحریم ها عبور نماید!
*با این جیب زنی آشکار، واگذاری و عرضه ۸ میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام ابرهلدینگ “شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی”(شستا) در بورس کلید خورد.
*شستا” حدود ۱۰ درصد از کلِ بازار سرمایه ایران در بخش‌های انرژی(پالایشگاه و پتروشیمی) مالی(بانک‌ها و بیمه‌ها) صنایع فلزی و معدنی و… را در اختیار دارد.
*”شستا” مجموعه ای عظیم تجاری،صنعتی با مالکیتی عمومی و نه دولتی است، که اختیار تعیین مدیرعامل و هیئت مدیره این سازمان و در عمل زمام امورِ آن ، در دست دولت است!
*اکنون رژیم در پی فروش دارایی هایی است که صاحب این دارایی ها، بازنشستگان و بیمه گذاران هستند .
*بی شک، با وجود واگذاری بخشی از سهام “شستا” نیز، هیچ تغییری در نحوه تعیین مدیران این زنجیره شرکت‌ ها ایجاد نخواهد شد و کماکان همان روش استثماری قدیمی آخوندها یعنی سرمایه از مردم ، ریاست ، مدیریت و منفعت برای آخوندها، درخصوص تامین اجتماعی نیز ادامه خواهد یافت!
*از همه دردآور تر این که در این بازار مکاره« بخش اعظم واگذاری های سود ده » را نهادهای نظامی و یا امنیتی حکومتی صاحب می شوند و بخش زیان ده به عموم عرضه می گردد و با حباب ایجاد شده، بخش زیان ده نیز مشتری دارد!
*در حالی که این روزها رسانه های حکومتی در حباب بورس می دمند و مکارانه از سودهای کلان بورس ایران می گویند ، آن طرف سهام داران جزء کد بورسی به دست ، در صف خرید سهام هستند!
*شرکت های تولیدی بورس در حال ورشکستگی و دولت در برابر کسری بودجه شدید قرار گرفته است
* حکومت آخوندی به این فکر است تا بلکه بتواند بدون بدنامی، ریسک ورشکستگی خود را با مردم تقسیم نماید
*بسیاری کارشناسان اقتصادی معتقدند: در شرایطی که اقتصاد ایران بحرانی است، بورس بسیار غیر قابل پیش بینی است. هرگونه رشد ناگهانی حباب است و دیر یا زود با ترکیدن این حباب، سرمایه های مردم از دست می رود و تا زمان ثبات اقتصادی در ایران، طلا و ارز همچنان کم ریسک ترین گزینه برای حفظ سرمایه است.
*در واقع، اگر فردی تصور نماید که – با شرایط سیاسی متلاطم اقتصاد ورشکسته کشوررا می تواند پیش بینی نماید که چه زمانی حباب بورس خواهد ترکید، که قبل آن سرمایه خود را نجات دهد، در اشتباه است.
*طمع، انسان را به وسیله اعتماد کاذب به پرتگاه می کشاند و با وضعیت کنونی و درگیری رژیم ایران با تمام جهان، باید گفت کسانی که با اعتماد بی جا وارد بورس شوند، با پایِ خود وارد تله شده اند!

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است