نگرانی جمهوری اسلامی از مهدکودک‌ها چیست؟ محمدرضا یزدان پناه


sedighi-kazem

«غفلت از مهدکودک‌ها خسارت‌بار است».

این را کاظم صدیقی، امام جمعه تهران در نماز جمعه چهارم مهرماه پایتخت بیان کرده است.

آقای صدیقی در توضیح بیشتری درباره این «خسارت» گفته که «اگر کودکی در دامن محیطی که در آن مناظر غفلت‌آور وجود دارد رشد کند، زیان‌آور است.»

پیشنهاد امام جمعه تهران برای دوری از این زیان، آشناکردن کودکان با «آوای قرآن و دفاع مقدس» است.

کاظم صدیقی آخرین چهره محافظه کاران و اصولگرایان جمهوری اسلامی است که درباره مهدکودک‌ها ابراز نگرانی می‌کند.

هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کل کشور و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در شهریورماه سال جاری از اینکه «در برخی مهدکودک‌ها به جای انتقال فرهنگ اهل بیت با رقص و موسیقی کودکان را تغذیه می‌کنند» ابراز تاسف کرده بود.

ایسنا در آن هنگام به نقل از آقای بوشهری گزارش داده بود که «این مسئله فاجعه است.»

سعید پیوندی، جامعه شناس علوم تربیتی در پاریس به رادیو فردا می‌گوید که «مهدکودک‌ها تنها بخش آموزشی مهم ایران‌اند که تحت نظر دولت نیستند و برنامه آموزشی آنها از بالا تدوین و ابلاغ نمی‌شود.»

به گفته آقای پیوندی، خصوصی بودن اکثر مهدکودک‌ها در ایران، بخش‌هایی از جمهوری اسلامی را به این فکر انداخته که به آنها هم «سمت و سو» بدهند و از جمله برنامه‌های رقص و آواز کودکان در مهدکودک‌ها را به تعطیلی بکشانند:

«فشارها به مهدکودک‌ها هر روز بیشتر می‌شود چون تحلیل بسیاری از مسئولان حکومت این است که اگر جوانان ایران آنطور که آنها می‌خواهند دیندار نیستند و به ارزش‌های فرهنگی حکومت احترام نمی‌گذارند، به این خاطر است که آنها از کودکی تا بزرگسالی، به اندازه کافی تحت تربیت اسلامی قرار نمی‌گیرند.»

نوبت سپاه و حوزه علمیه

درست است که اکثر مهدکودک‌های ایران خصوصی‌اند اما در شهریورماه سال جاری اعلام شد که نخستین مهدکودک مشترک سازمان بهزیستی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر کاشان راه اندازی شد.

حتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت که با مهدکودک‌هایی که «برنامه‌های غیر اخلاقی از جمله رقص به کودکان آموزش می‌دهند»، برخورد می‌شود.

ولی‌الله نصر افزود که برنامه‌های آموزشی مهدکودک‌ها «باید در راستای موازین اسلامی باشد.»

همچنین در سال ۱۳۹۱ محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت که «طلبه‌های زن و هیئت‌های مذهبی» در دریافت مجوز تاسیس مهدکودک اولویت دارند.

او تاکید کرد که «ایجاد مهدهای کودک با رویکرد دینی در اولویت سازمان بهزیستی قرار دارد.»

در دولت حسن روحانی، اظهارنظرهای اینچنینی درباره مهدکودک‌ها کمتر دیده شده اما وزارت آموزش و پرورش همین دولت، سند همکاری‌ای با حوزه‌های علمیه امضا کرده که بر اساس آن، حضور روحانیون در مدارس بیش از پیش خواهد شد.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پروش ابراز امیدواری کرده تا «در سال تحصیلی جدید از پتانسیل کار‌شناسان مذهبی و روحانیت در تربیت فرزندان کشور استفاده شود.»

در شهریورماه نیز مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری نماز جماعت «در مدارس کل کشور» در سال تحصیلی جدید بر اساس دستور حسن روحانی، رئیس جمهور خبر داد.

برای رسیدن به حیات طیبه اسلامی

بر اساس قوانین ایران، تعیین سیاست‌های کلان کشور از جمله در حوزه آموزش و پرورش بر عهده رهبر جمهوری اسلامی است که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گیرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز دهم اردیبهشت ۱۳۹۲، سیاست‌های کلان «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را ابلاغ کرد.

در نخستین بند این سیاست‌ها بر ضرورت تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر «فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه» یا همان «زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی» تاکید و در بند دوم گفته شده که این سیاست باید از «از مهدکودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه» اجرایی شود.

اما سعید پیوندی می‌گوید که تنها حدود یک پنجم کودکان در ایران به مهدکودک می‌روند و بقیه به طور مستقیم وارد مدرسه می‌شوند.

استاد جامعه شناسی علوم تربیتی دانشگاه پاریس بر این مبنا می‌افزاید که این فرضیه که مهدکودک‌ها ریشه همه مشکلات نظام آموزشی و جامعه‌اند، «کاملا غلط» است.

به گفته آقای پیوندی، اگرچه نظام آموزشی ایران با اختصاص مستقیم و غیر مستقیم ۲۵ درصد از زمان آموزشی خود به مسائل دینی، سه برابر متوسط دنیا کودکان را تحت آموزش دینی می‌گذارد اما تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی فکر می‌کنند این هم کافی نیست.

iran farda

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است