نکته ها ی اقتصادی دوران تسلط کرونا: ( ضیاء مصباح )



_ چگونه می‌توان امیدوار بود که «جهش تولید » با تعریف جماعت و به دنبال آن «رشد اقتصادی » آنهم با همان متفکرنماهای رانتی پر ادعا ی حاکم بر سیستم مریض اقتصادی ،در این دیار اتفاق بیفتد ؟
_ سال بسیار سختی برای اقتصاد کشور آغشته به جهل مرکب ، در پیش خواهد بود.
_ درحال حاضر اقتصاد ایرا ن ،با چالش «کرونا» دست به گریبان و بسیاری از کسب وکارها حتی روابط اجتماعی را به مرز تعطیلی کشانده است .
_ با این همه امکانات نهفته در اختیار ،حکومت در کمال گستاخی میگوید : به منظور حمایت از کسب وکارها با نرخ بهره ۱۲ درصد با هزار و یک تعهد و تضمین وام میدهد .
_ اعطای وام ۱۲ درصد آن هم در شرایط کنونی بیشتر به یک شوخی می‌ماند.
_ حکومت نا صالح باید در این مرحله برای ممانعت از فرو پاشی بیشتر اعتماد عمومی ، از تمامی منابع خود برای اقشارفراوان آسیب ‌دیده استفاده کند.
_ آخرین گزارش « صندوق بین‌المللی پول » میگوید رشد اقتصادی ایرانمان درامسال با ادامه حضور این خود شیفتگان به منفی۶ درصد خواهد رسید که با توجه به وضعیت پیش‌آمده ناشی از کرونا تا منفی ۸ درصد و احتمالا بیشتر خواهد رسید .
_ پیش بینی شده نرخ بیکاری تا آستانه ۱۶ درصد افزایش و اداره امور اقتصادی «حتی تامین نیازهای مبرم جامعه » سیستم نا لایق را با چالش‌های جدی روبرو سازد.
_ قیمت نفت در بودجه «غیر قانونی مصوب شورای نگهبان » امسال معادل ۵۰ دلا ر در هربشکه تخمین زده شده و میزان صادرات نفت ۱ میلیون دلار ، با این ترتیب باید گفت : تعدادی از بودجه‌نویسان سنتی واقعا فاقد دیدگاه مبتنی بر علم اقتصاد و بینش جهانی هستند.
_ بیشتر بانک‌ها ورشکسته و با حمایت بانک مرکزی ادامه حیات فیزیکی !داده و مطالبات معوقه بسیاری دارند .
_ چنانچه دولت قرار است، از محل مجوز« شورای پول و اعتبار» ۷۵ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های کوچک و متوسط و افراد حقیقی مشمول وام ۱۲ درصدی اختصاص دهد،ارجح آنست که ۸ درصد از این بهره را از محل حذف بودجه « نهادهای مذهبی فاقد کار آئی » تامین کند و ۴ درصد دیگر را صاحبان بخش تولید وخدمات فعال پرداخت کنند .
– اعطای وام با نرخ ۴ درصد بشرط باز پرداخت ۲ تا ۳ ساله باشد – تا صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان بتوانند، خود را باز یابند و نیروهای تعدیل شده را مجددا به سرکار خود بازگردانند.
_ یکسری مشوق‌ها از قبیل بخشودگی مالیاتی وعوارض کسب و کار همچنین معافیت از پرداخت حد اقل ۵۰ درصد هزینه‌های انرژی به مدت یک سال و…. تولید و صادرات را میتواند رونق ببخشد .
_ مجموعه حکومت « بد پندار » برای کمک به رشد درآمد ملی حد اقلی ، الزاما بایستی مالیات
« بنگاه‌ها و نهادهای مالیات گریز مرتبط با حاکمیت » را در این وضعیت و شرایط ویژه حتما دریافت کند.
_ برداشت ١ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که با اهداف این صندوق « حمایت از اقتصاد کشور در مقابل پیش آمدهای غیر مترقبه اقتصادی و سیاسی برون‌مرزی » هماهنگ میباشد ، انتظار میرود «طبق اوامری به مصارف برون مرزی توام با حیف و میل » اختصاص نیابد .
_ لازمست اشاره شود : بسته های تشویقی – مالی «دو تریلیون دلاری » هم گویا برای جبران زیان‌ها و خسارات ناشی ازگسترش ویروس مخرب کرونا در قالب پرداخت‌های بلاعوض یا تسهیلات با نرخ ۰٫۴درصد به افراد و بنگاه‌های کوچک ومتوسط در دیار شیطان بزرگ با همه کدخدائی دنیا آنهم با توجه به حساسیت انتخابات در پیش آن کشور پیشرفته تکافو نمینماید

_ در تشریحی واقع بینانه میتوان گفت : به دلیل ضعف دیپلماسی ، خارجی‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند ، گردشگری در حد صفر ، درآمدهای مالیاتی به دلیل کمبود درآمدهای ارزی مطابق پیش‌بینی در لایحه بودجه وصول نخواهد شد بنابراین فروش خدمات دولتی و گمرکی و سایر درآمدهای دولت نمیتواند – مجموعا هزینه‌های جاری دولت را پوشش ‌دهد.
_ مهم‌ترین و حیاتی‌ترین منابعی که ما را از وام‌گیری با همه مخالفتها بی‌نیاز می‌کند «ثروت‌های انباشته‌ای است که متعلق به مردم و در اختیار نهادها و بنیادهای حکومتی است » در چنین شرایط بحرانی ، جان میلیون‌ها هموطنانمان در خطر است و« در آمد نهادهای زیر فر مان »باید صرف تامین جانی و مالی مردم از طریق فراهم سازی امکانات لازم انبوه پزشکی بشود .
_ استقراض از بانک مرکزی بدون سر و صدا انجام می‌شودو حکومت هیچوقت اطلاعات لازم مربوط به «صندوق ذخائر ارزی » را مشابه سایر امور ، بر خلاف وظیفه اصلی خود اعلام ننموده است .
_ این ‌بانک مادر پیوسته در همه تنگناها طبق دستور نا بخردان ، پول آنهم بدون پشتوانه و بر خلاف منافع ملک و ملت چاپ می‌کند نتیجتا پایه پولی بالا می‌رود ودر پی آن افزایش رشد نقدینگی و تورم بیشتر را شاهد خواهیم بود .
_ برای دوران «پساکرونا » ضروری است مجموعه حکومت برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد که زیان کسب‌وکارهای خرد، دستفروشان، اصناف و سرمایه گذاران کارخانجات و فعالان بخش خصوصی را جبران کند.
_ با افزایش حجم نقدینگی تورم فزاینده بیش از گذشته در کشور شکل می گیرد و پیامدهای تورمی آن اجتناب نا پذیربوده و بیقین در تحمل جامعه نخواهد بود .
_ بودجه جدیدی مناسب وضعیت نو ظهورکنونی که انتهای آن قابل پیش بینی نیست باید نوشته شود تا خسارت‌های ناشی ازابعاد مختلف « هجوم بیرحمانه ویروس کرونا » در آن لحاظ شود.
_ منابع بودجه امسال حد اقل در این بحران ، نمی‌تواند از «نفت و مالیات» تامین شود.
_ در این وضعیت رشد اقتصاد بر خلاف ادعای روحانی با همه دعوت به حضور در محل کار ، منفی بوده و در آمد ملی بشدت کاهش می یابد .
_ حکومت قادرنیست از کسانی که از طریق رانت، اقدام به انباشت ثروت کرده‌اند، مالیات دریافت کند، بنابراین وبا ادامه این روش آنهم با شرایط سخت در پیش ، نیاز به یک برنامه‌ریزی علمی عملی ،مدون واصولی بشدت احساس میشود .
_ تجارب اقتصادی دو دهه اخیر در جهان نشان می‌دهد بیشتر کشورهائی که به رشد دورقمی اقتصادی دست یافته اند ، با تعدیل روش ها و پرهیز از خطا و تک روی ،از سرمایه‌گذاریهای مستقیم خارجی استفاده کرده ا ند.
_ با توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده بر مبنای شعار و دشمن پنداری « برخلاف منافع ملی » بغیر از رابطه با چند کشور عقب مانده «با همه عظمت دیرین کشورمان » در ارتباط با دیگر کشورهای جهان مسا ئل بنیادی بیشماری وجود دارد .
_ طبیعی است که شرایط از هر لحاظ باید برای سرمایه‌گذاری مساعد باشد ، مادامی که قوانین و مقررات ضد و نقیض پیش روی کسب وکارها وجود دارد، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اعم از داخلی و خارجی با سردرگمی مواجه می‌شوند .
_ از منظر «ریسک ترکیبی اقتصادی، پولی » در جدول رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی در رده‌های پایینی هم ردیف « کشورهای ونزوئلا، زیمبابو ومالی» با درایت جماعت غیر پاسخگو با همه اختیارات فرا قانونی ، قرار گرفته یم .
_ برای به حرکت درآوردن چرخ های تولیدو صنعت ، دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته و روز دنیا لازم است، مولفه‌هایی که هیچ کدام در کشور«تحت ولایت بر خلاف همین قانون اساسی با همه اما و اگرها » مهیا نیست.
_ بسیاری از تحلیلگران صاحب‌ نام مراکزعلمی معتبردنیا می‌گویند در دوران پساکرونا، جهانی شدن تضعیف خواهد شد و ناسیونالیسم تقویت میشود .
_ کرونا مساله مشترک بین تمامی کشورها بوده و رفع آثارمخرب آن مستلزم همکاری‌های علمی و مساعدت‌های مالی بین تمامی کشورها میباشد و به مراتب فراتر از تعارضات سیاسی و قومی است.
_ چنین واقعه سهمگینی را گیتی تا بحال تجربه نکرده بود و هیچ تبعیضی بین کشورها، مذاهب، نژادها ، ملیت‌ها و قومیت‌ها برای این ویروس وجود ندارد .
_ در این وضعیت الگوى مصرفى ملت ها تغییر خواهد کرد ، علم از جایگاه واقعی خود برخوردار خواهد شد وخرافه پرستی و‌ موهوم گرایی بتدریج در مقابل با عقلانیت و‌ واقع گرایی رنگ خواهد باخت .
وبالاخره نیازهای ایده آل فردی اجتماعی ، بشر دوستی و اقتصادی تعریف دیگری خواهد یافت .

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است