نوروز نماد فرهنگ و هویت انسان ایرانی است- روزبه اکرادی، اکبر بهراد، مسعود بهراد، محمد کریمی، امیر رزاقی


سال سال، فصل فصل ماندیم در کنار هم

زمستان زمستان گذراندیم به وعده نوروز

و امیدوار به آمدن نوروز، می‌آید نوروز می‌آید نوروز

و قلب‌هایمان در کنار هم هزارهزار شکوفه می‌دهد

نوروز نماد فرهنگ و هویت انسان ایرانی است و نشان از تمدن ایران دارد و دیرینگی و فراگیریش جایگاه بالایی را برای آن رقم زده است. نوروز بیش از آن که یک پدیده و رویداد گاهشمار باشد سخن ازاندیشه‌ و باوری ژرف دارد. بواسطه آمیختگی آیین نوروز با اخلاق وارزش‌های والای انسانی در دنیای مدرن امروز و فرآیند جهانی شدن، نوروز جهانی شده است.

مردمان این مرز و بوم در حالی به استقبال نوروز رفتند که با مشکلات، مسایل و بحران‌های متعدد دست به گریبانند. آسیب‌های اجتماعی فراوان از اعتیاد تا بی‌خانمانی، از بیکاری تا تکدیگری، از انواع خشونت‌ها تا خودکشی و قتل، ازسست شدن روابط خانوادگی تا طلاق زوجین و بسیار آسیب ‌های دیگر، جامعه را نابسامان نموده و آزرده است؛ نابرابری و نبود عدالت اجتماعی، فرصت ‌و امکانات را از افراد جامعه باز ستانده و بهتر زیستن را ازآنان سلب کرده و کیفیت زیست شهروند ایرانی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است؛ کرامت و منزلت انسانی پیوسته مورد هجمه قرار گرفته و سرمایه انسانی که مهم‌ترین مولفه توسعه یافتگی هر کشوری به حساب می‌آید در این سرزمین نادیده انگاشته شده‌ است؛ با ناکارآمدی و فساد گسترده کاربدستان چرخ اقتصادی کشور با مشکل بسیار مواجهه ودر حال باز ایستادن است، دارایی و سرمایه‌های اقتصادی که بایستی در فرآیند توسعه یافتگی کشور مصروف شود به هدر و یا به یغما می‌رود؛ مشارکت شهروندان در تمامی عرصه‌ها، وجود شبکه‌های متعدد اجتماعی، حضورکنشگران در عرصه عمومی، اعتماد اجتماعی و مولفه‌ها دیگرکه به عنوان سرمایه اجتماعی یک کشور محسوب می‌گردند به میزان زیادی کاهش یافته است؛ به تمامی ابعاد سرمایه‌های فرهنگی کشور بی‌توجهی شده و نظام حاکم از آغاز موجودیت خود به جهت ایدئولوژی واپسگرایانه‌اش با بسیار از مولفه‌های اصیل فرهنگ ایرانی به تضاد و عناد برخواست و اکنون شهروندان شاهد فرهنگی از نوع ابتذال هستند.

آری اگرچه امروز مردم ایران امنیت زیستشان و تمامیت ارضی سرزمینشان به خطر افتاده است اما در طول پر فراز و نشیب تاریخشان، همواره از نوروز و دیگر آیین‌های رهایی بخش فرهنگی و ملی خود آموخته‌اند که چگونه برخیزند و برسختی‌ها فایق آیند و تاریکی و پلیدهای تحمیلی را بزدایند و روشنایی و پاکی را برای خود به ارمغان آورند. آری تا باور به نوروز، نوعدوستی و ایراندوستی است امید به روز‌های نو و بهروزی نیز هست.

نوروز بر همه ایران دوستان خجسته باد

پاینده ایران و زنده باد ملت

(جمعی از فعالین در حوزه اجتماعی و فرهنگی)

روزبه اکرادی

اکبر بهراد

مسعود بهراد

محمد کریمی

امیر رزاقی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است