نهادهای حقوق بشری: ایران اعدام ۳۳ سنی مذهب را متوقف کند


بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل، ایران پس از چین بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد

سازمان دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و چندین نهاد دیگر حقوق بشری با امضای بیانیه‌ای از ایران خواسته‌اند اجرای حکم اعدام ۳۳ نفر از زندانیان اهل سنت را متوقف کند. بنا بر این بیانیه، جرم اکثر این افراد تبلیغ علیه نظام، افساد فی‌الارض و محاربه اعلام شده است.

در این بیانیه که روز پنجشنبه (۱۲ ژوئن – ۲۲ خرداد) انتشار یافته آمده است که اکثر این افراد در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در کردستان ایران بازداشت شده‌اند و پیش از محاکمه ماه‌ها در زندان‌های انفرادی و بدون دسترسی به وکیل مدافع نگهداری شده و احتمالا یا شکنجه شده و یا در شرایط بدی قرار داده شده‌اند.

همچنین در مورد شعب رسیدگی به پرونده‌های این زندانیان بیانیه می افزاید: ۳۰ نفر از این افراد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شده اند؛ یکی آنها در شعبه ۱۵ این دادگاه و دیگری در دادگاه انقلاب شهر سنندج محاکمه شده است. در اکثر احکام صادره برای آنها جرایمی چون “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی الارض” و “محاربه” ذکر شده است که دو جرم آخر می تواند حکم اعدام در پی داشته باشد.

نهادهای حقوق بشری تهیه کننده این بیانیه می‌گویند اطلاعات جمع آوری شده توسط آنها نشان می دهد که این افراد هرگونه مشارکت در اقدامی مسلحانه را تکذیب می‌کنند و مدعی‌اند که علت بازداشت آنها عقیده مذهبی‌شان بوده است و این که در مجامع مذهبی اهل سنت شرکت کرده و یا جزوات مربوط به مذهب خود را توزیع کرده‌اند.

پیروان اهل سنت در ایران یک اقلیت مذهبی به شمار می‌آیند که اغلب در استان‌های غربی ایران همچون کردستان و کرمانشاه و همچنین در استان سیستان و بلوچستان (جنوب شرق) این کشور زندگی می‌کنند.

قوه قضاییه ایران هنوز واکنشی به اخبار مربوط به این احکام اعدام نشان نداده است اما مقام های این کشور بارها کلیک مدعی شده‎اند در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد و کسی به علت عقاید سیاسی‌اش اعدام نمی‌شود.

با وجود این، بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل، ایران پس از چین بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد که اغلب این موارد به محکومان جرایم مرتبط به قاچاق مواد مخدر نسبت داده می‌شود.

در میان امضاء‌کنندگان این کلیک بیانیه علاوه بر نهادهای دیدبان حقوق‌بشر و عفو بین‌الملل نام بنیاد عبدالرحمان برومند، مهرانگیز کار، مرکز مبارزه با نژادپرستی و تبعیض علیه اعراب ایرانی و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران هم دیده می‌شود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است