نقش متولیان امور در مدیریت بحرانها و انتقال تجربیات به دیگر کشورها- ضیاء مصباح


همین روزها در نشستی با حضور نمایندگان ۲۵ کشور عضو «کمیسیون اقتصادی واجتماعی سازمان ملل متحد »برای منطقه اسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در تهران به بلایای طبیعی اشاره شده واینکه چگونه راه حل های مناسب را ارایه داده اند، موضوع یادداشت میباشد :

پرداختن به حوادث اخیر یعنی: زلزله، گرد و غبار، برف، ترافیک و راه بندانهای ۱۰ ساعته، قطع برق، تعطیلی فرودگاهها، انسداد اتوبانها، مشکلاتیکه در این روزها ایرانیان بالاخص تهرانیان از هر لحاظ با آمدن برفی اندک با آن مواجه شدند، تلفات انسانی همچنین سکونت هزاران نفراز زلزله زدگان در چادر در شرق و غرب کشور، اسکان صدها نفر در فرودگاهها و اشاره به چگونگی‌ها در این مقطع ایجاب میکرد، بطور موقت هم که شده برگزاری این نشست به فرصت دیگری که احاد جامعه فجایع اخیر را فراموش نمایند موکول میشد.

اینکه در این نشست با همه بی دقتی از لحاظ زمان و مکان به کدام مقوله پرداخته اند که مدیر مسؤل سازمان برنامه آمادگی ایران برای انتقال تجربیات مقابله با بلایای طبیعی را اعلام میدارد با عملکردی که مجموعه در همین روزها داشته … بیشتر به طنز میماند.

جناب نوبخت در این نشست بین المللی میگوید: باید بر تجربیات و قابلیتهای کشورهای عضو برای کاهش بلایای طبیعی تاکید کرد و ایران به لحاظ طیف‌های مختلف بلایا – تجارب ارزنده ا ی « حتما منظورشان حوادث اخیر است !» دارد و آماده ایم این تجربیات را در اختیار کشورهای منطقه و آسیایی قرار دهیم!!.

جالب اینکه در این وادی به زلزله سال ۲۰۰۳ بم اشاره دارد و اینگونه اتفاقات را دلیل دیگری بر ضرورت اقدام هماهنگ و پیشگیرانه در میان اعضاء اسکاپ طرح مینماید.

به ایشان بعنوان یکی از همولایتی زلزله زدگان« ۱۵ سال پیش بم کرمان » توصیه پدرانه دارم در پوشش غیر رسمی به این دیار سفر کند و نابسامانی های مانده را از نزدیک مشاهده، عملکردها را ارزیابی و گزارشی را که راهنمای جهانیان برای اینگونه رخ دادها میباشد برای سخنرانی بعدی در اینگونه نشستها آماده نماید.

سیستم میخواهد ثبات سیاسی را در پی اعتراضات اخیر در این برهه نشان دهد و اهداف دیگر اینگونه گرد هم آیی ها، فرعی و حاشیه ای بنظر میرسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه یعنی متولی اصلی نظام برنامه ریزی و پیشرفت کشور، که امید است با تصدی این مسؤلیت طی سالیان در تکلیف خود که اصرار بر ابقای ان همراه با سخنگویی دولت دارد بکوشد، میگوید:

با توجه به اینکه تمامی این اتفاقات در ایران رخ داده بایستی در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی تجارب را در اختیار بگذاریم و این اتفاق قرار است در قالب « آپدیم » رخ دهد.

ایشان به مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن، سازمان ملی نقشه برداری، پژوهشکده بین المللی لرزه نگاری، مهندسی زلزله و دانشگاه تهران « که جمله گی دچار روز مره گی مانند دیگر سازمانها شده اند» و نقش آنان در این مسیر اشاره دارد.

وی که امر را بر خود مشتبه دیده و خود را بهترین ها در این وادی میداند و با اصرار براین منصب تکیه زده میگوید:

استقرار این مراکز فرصت مناسبی برای دیپلماسی فعال! در خصوص کاهش بلایا و رفع کانون ریز گردها بشمار میرود و برای استقرار صلح در منطقه و جهان کمک مینماید… .

اصطلاح «قاچ زین را بگیر اسب دوانی پیشکش» وصف الحال آقایان بنظر میرسد.

به دلایل عدیده منجمله عدم توجه به شایستگی ها و شرایط احراز همچنین برخورداری وسیع از رانت، ملت را با ادامه چنین روش و منشی مواجه ساخته که بر خلاف منافع ملی میباشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است