نرگس محمدی: ما هیچ امکانی برای دفاع از خود نداریم!


• من نمی دانم چطور آنها می توانند من را به محاربه و اقدام مسلحانه متهم کنند. اما می دانم که برای هیچکدام از ادعاهای مطرح شده مستندی ندارند. ظاهرا آنها مجاز هستند که به ما حمله کنند و ما هم هیچ امکانی برای دفاع از خودمان نداریم.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ـ نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر با کذب خواندن تمام اتهامات و ادعاهایی که از سوی گروه های محافظه کار و روزنامه های دولتی بر علیه او در چند روز اخیر مطرح شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من نمی دانم چطور آنها می توانند من را متهم به محاربه و اقدام مسلحانه کنند. اما می دانم که برای هیچکدام از ادعاهای مطرح شده مستندی ندارند. این یک حرکت غیر اخلاقی است که متاسفانه از سوی نمایندگان مجلس تا سایت ها و روزنامه ها بر علیه ما ملاقات کنندگان با خانم اشتون صورت گرفته است. ظاهرا آنها مجاز هستند که به ما حمله کنند و ما هم هیچ امکانی برای دفاع از خودمان نداریم.»

نرگس محمدی گفت: «من بیست سال قلم در دست داشتم اما هیچ وقت اسلحه در دست نگرفتم. این ادعاها و اتهامات غیر اخلاقی است.»

فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نامه ای به کاترین اشتون نوشته و در آن نامه به طور غیر مستقیم عنوان کرده است نرگس محمدی، در کارنامه سیاسی خود مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. روزنامه رسالت نیز در یادداشتی در روز ۲۰ اسفند ماه با اظهار اینکه نرگس محمدی محاربه است، نوشته است: این فردی که خانم اشتون با او ملاقات کرده در سابقه سیاسی خود و شوهرش که اکنون در فرانسه پناهنده است، پرونده محاربه و مبارزه مسلحانه با نظام دارد.»

روز ۱۷ اسفند ماه به مناسبت روز جهانی زن، کاترین اشتون در سفارت اتریش در تهران با چند تن از فعالان حقوق زنان از جمله نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین گوهرعشقی، مادر ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۱جانش را زیر ضرب و شتم در بازجویی پلیس فتا از دست داد، دیدار کرد. چند روز پس از این دیدار رییس قوه قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و رسانه های محافظه کار از این دیدار انتقاد کرده و وزارت امور خارجه و دولت روحانی را مسول اصلی این ملاقات معرفی کردند. برخی از این مخالفان مدعی شده اند نرگس محمدی “فتنه گر ۸۸”، “محارب و مبارز مسلح” است.

نرگس محمدی در خصوص ادعای فاطمه رهبر، نماینده مجلس و روزنامه رسالت که ادعا کرده اند او در کارنامه اش مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی دارد و متهم به محاربه است، به کمپین گفت:« این اتهامات بی اساس از نظر قانونی قابل پیگیرد هستند. من نمی دانم خانم رهبر که نماینده مجلس است چگونه در یک تریبون رسمی اعلام کرده که من مبارزه مسلحانه علیه نظام داشته ام. من این ادعای کذب را قویا تکذیب می کنم و با اطمینان می گویم هیچ سندی در اختیار آنها در این مورد وجود ندارد.»

نرگس محمدی در پاسخ به این سوال که آیا قصد شکایت از کسانیکه اتهامات کذب را به او مطرح کرده اند، دارد به کمپین گفت:‌ هنوز در این مورد تصمیمی نگرفتم اما تصور نمی کنم اگر شکایتی از این افراد کنم به شکایتم رسیدگی شود و اقدامی از سوی قوه قضاییه صورت بگیرد.»

نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر گفت: «من فعالیت اجتماعی خود را از دهه ۷۰ شروع کردم و در تشکل های اجتماعی و دانشجویی فعال بوده ام. از سال ۷۵ نیز فعالیت مطبوعاتی را از مجله پیام هاجر شروع کردم و بعدتر در حوزه حقوق بشر و حقوق زنان فعالیت کردم. من ۲۰ سال قلم در دستم هست ولی هیچ وقت اسلحه در دست نگرفتم.»

این فعال حقوق بشر و حقوق زنان در خصوص انتظارش از دولت روحانی که این دعوت در دولت او صورت گرفته است به کمپین گفت: «تصورم این است که دولت آقای روحانی و وزارت امور خارجه برای این ملاقات هم تحت فشار تندروهای محافظه کار قرار گرفته اند. خیلی نگران کننده است که یک ملاقات خیلی تعریف شده و معمولی می تواند اینقدر بهانه دست آدم ها بدهد که به ما حمله کنند و ادعاهای بی سندی را مطرح کنند. این فشارها در حالی صورت می گیرد که مذاکرات هسته ای دارد به سمت و سوی مثبتی پیش می رود و وزارت امور خارجه دولت روحانی توانسته تعاملات بین المللی خوبی داشته باشد که شاید این اتفاق ها خوشایند تندروها در ایران نباشد کمااینکه خوشایند تندروهای غربی هم نیست.»

نرگس محمدی در خصوص نامه اعتراض آمیزش به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز به کمپین گفت:‌« روزنامه مشرق از قول آقای ظریف نوشته است که ایشان گفته اند: “با ملاقات خانم اشتون با محکومان فتنه اطلاعی نداشتم.” من مطمئن نیستم که آقای ظریف واقعا این جمله را گفته و یا این روزنامه خودش نقل کرده است اما اگر ایشان واقعا این جمله را مطرح کردند، باید بگویم به کار بردن واژه “محکوم فتنه” از سوی وزیر محترم امور خارجه دولت اعتدال و تدبیر برایم غیر منتظره و تعجب انگیز بود. علیرغم فشارهای که در دولت است و ما فعالان مدنی کاملا بر آن اگاه هستیم ولی واقعیت این است که دولت نباید به افکار عمومی بی اعتنا باشد. افکار عمومی آقای روحانی را سرکار آورده و ایشان هم باید به افکار عمومی احترام بگذارد و علیرغم فشارها از ما دفاع کند.»

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است