نرخ بیکاری در ایران بار دیگر دو رقمی شد: ۱۰,۵ درصد در پاییز


bikaranمرکز آمار ایران در گزارش جدید خود از دو ‌رقمی شدن دوباره نرخ بیکاری در کشور در پاییز سال جاری و افزایش این شاخص به ۱۰,۵ درصد خبر داد. نرخ بیکاری در تابستان گذشته یک درصد کمتر یعنی ۹,۵ درصد بود.

این مرکز تعداد بیکاران کشور در فصل پاییز گذشته را دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی، در وب‌سایت رسمی مرکز آمار ایران منتشر شده است، نرخ بیکاری نسبت به فصل تابستان یک درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل، دو دهم درصد افزایش یافته است.

به گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر تا پایان آذر در میان مردان ۸,۷ درصد و در میان زنان ۲۰,۳ درصد است.

این شاخص تا پایان شهریور سال جاری در میان مردان ۷,۹ درصد و در میان زنان ۱۸ درصد بود.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور را در فصل پاییز ۲۵,۷ درصد و نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله را ۲۱,۸ درصد اعلام کرده است.

این گزارش افراد شاغل را چنین تعریف کرده است: «تمام افراد ده ساله یا بیشتر که در طول هفته آمارگیری، حداقل یک ساعت در هفته کار کرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل حساب می‌شوند.»

این نوع تعریف و آمارگیری از زمان آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهورسابق ایران، مرسوم شد و تاکنون نیز ادامه دارد، در حالی که پیش از این دولت هر کس را که دست‌کم دو روز در هفته کار می‌کرد شاغل به حساب می‌آورد.

مرکز آمار ایران همچنین ضمن تعریف «اشتغال ناقص» با عنوان «کار کمتر از ۴۴ ساعت در هفته» خبر داد که ۹,۵ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این رقم برای تابستان گذشته ۸,۶ درصد اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، همچنین ۳۸,۲ درصد از شاغلان در ایران در پاییز بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند. این رقم در تابستان ۴۰,۲ درصد اعلام شده بود.

مرکز آمار ایران این شاخص را یکی از «نماگرهای کار شایسته» ذکر کرده که نشان می‌دهد در کشور «سهم زیادی» از شاغلان بیش از حد استاندارد کار می‌کنند.

هفت میلیون «بیکاره»

همزمان با انتشار گزارش مرکز آمار ایران، معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که ما در کشور هفت میلیون نفر «بیکاره» داریم.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسنطایی اضافه کرد: «این افراد نه اشتغال دارند و نه مهارت، و در عین حال به دنبال اشتغال هم نمی‌گردند.»

وی اضافه کرد: «این افراد در دوره‌ای به دنبال کار می‌روند، ولی پس از مدتی به صورت ابر پراکنده شده و خبری از آنها نیست و در اصطلاح عامیانه به این بیکاران، علاف نیز گفته می‌شود.»

به گفته این مقام وزارت کار ایران، «این گروه بیکارگان می‌توانند برای بازار کار و اقتصاد ما مشکل‌ساز شوند و به نظر می‌رسد باید راهکاری اساسی برای مهارت‌آموزی و اشتغال این گروه اندیشیده شود.»

بر اساس گزارش‌ها، با وجود این که بازار کار ایران هنوز موفق به حل مشکل بیکاری متولدان دهه ۶۰ نشده، متولدان دهه ۷۰ نیز وارد بازار کار شده و بخشی از آنان متقاضی کار محسوب می‌شوند.

نرخ بیکاری در سال ۱۳۸۴، زمانی که محمود احمدی‌نژاد سکان دستگاه اجرایی کشور را به دست گرفت، ۱۱,۵ درصد بود و این نرخ در سال ۱۳۹۱ به ۱۲,۲ درصد رسید.

رادیو فردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است