ناوهواپیمابر آمریکا برای مقابله با داعش راهی خلیج فارس شد


آمریکا از ارسال یک ناو هواپیمابر به خلیج فارس برای مقابله احتمالی با شورشیان داعش در عراق خبر داد. از عراق نیز گزارش شده که ارتش و شبه نظامیان طرفدار دولت برخی مناطق را از دست جنگجویان بازپس گرفته‌اند.

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز شنبه (۱۴ژوئن/۲۴خرداد) دستور داد که ناو هواپیمابر “یو اس‌اس جورج اچ دبلیو بوش” از شمال دریای عرب به سمت خلیج فارس حرکت کند.

“جان کیربی” معاون مطبوعاتی هیگل گفت که این اقدام به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد در مورد انجام عملیات نظامی برای دفاع از منافع این کشور و شهروندان عراقی تصمیم‌گیری کند.

رزم‌ناو موشک انداز ”یو اس اس فیلیپین” و ناوشکن ”یو اس اس تروکستون”، ناو هواپیمابر آمریکایی را همراهی خواهند کرد.

در واکنشی دیگر، نوری مالکی نخست وزیر عراق، روز شنبه از شهروندان این کشور خواست برای مبارزه با شورشیان متحد شوند. وی که در شهر سامرا سخن می‌گفت، تصریح کرد: «همه ما به یک کشور و یک دین تعلق داریم و در کنار هم باید به مسئولیت خود عمل کنیم.»

نخست وزیر شیعه مذهب عراق افزود: «به کسانی که درباره شیعیان و سنی‌ها سخن می‌گویند گوش ندهید. همه عراق در یک طرف این مبارزه قرار دارند.»

با وجود این اظهارات اما به نظر می‌رسد جنگ در عراق بیش از پیش رنگ و بوی فرقه‌ای به خود گرفته است. جنگجویان ”حکومت اسلامی عراق و شام” (داعش) که سنی مذهب هستند، شیعیان را ”کافر” می‌خوانند و تصریح کرده‌اند که اماکن مذهبی آن‌ها را ویران خواهند کرد.

پس از سرنگونی صدام، قدرت سیاسی عمدتا در اختیار شیعیان قرار گرفته است که اکثریت جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند. اقلیت سنی ناراضی از شرایط حاضر، خواستار سهم بیشتری از قدرت است.

رد حضور نیروهای نظامی ایران در عراق

روز شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در یک نشست خبری گفت که ایران آماده است در صورت درخواست مسئولان عراقی به این کشور کمک کند.

به گفته روحانی، عراق تاکنون از ایران ”کمک خاصی” را درخواست نکرده است.

DW.DE

اتحاد سه گروه سنی عراق، در شورش علیه بغداد
احتمال همکاری ایران و آمریکا برای حل بحران عراق
آیا داعش خطری جدی برای ایران محسوب می‌شود؟
وی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تا درچارچوب قوانین بین المللی و درخواست رسمی ملت و دولت عراق وارد عمل شود، افزود: «می خواهم به مردم عزیزمان اطمینان بدهم که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند.»

روحانی همچنین تصریح کرد: «اگر یک گروه تروریستی به مرز ما نزدیک شود و ما احساس تهدید بکنیم با همه وسایلی که نیاز و لازم است با آن تروریست ها برخورد می کنیم و در چنین حالتی وظیفه دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از خودمان مطرح است.»

پیش‌تر برخی منابع خبری گزارش داده بودند که برخی نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران برای ارائه مشاوره نظامی به ارتش عراق وارد این کشور شده‌اند.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با رد این گزارش‌ها گفت: «هر حرکتی که اوضاع در عراق را پیچیده‌تر کند به نفع عراق و منطقه نیست.»

وی همچنین افزود: «یقینا حرکت در مسیر تقویت وحدت ملی، همراهی و انسجام داخلی عراق بحران تروریستی جاری را بطور کامل مهار و توطئه‌ها را خنثی می‌کند.»

کند شدن پیشروی ”داعش” به سمت بغداد

روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه خبر داد که پیشروی نیروهای داعش به سمت بغداد کند شده است. بر اساس این گزارش نیروهای شبه نظامی شیعه با همکاری ارتش عراق توانسته‌اند برخی مناطق را از شورشیان بازپس بگیرند.

روز شنبه نیز هزاران نفر از شهروندان مسلح داوطلب برای مبارزه با داعش در بغداد راهپیمایی کردند. به نوشته واشنگتن‌پست مردان پیر و جوان مسلح به سلاح‌های مختلف از جمله کلاشینکف و راکت‌انداز، سوار بر کامیون، تاکسی و خودروهای پلیس علیه داعش شعار می‌دادند.

این گزارش تصریح می‌کند که پس از فراخوان آیت‌الله سیستانی یکی از مراجع عالی‌رتبه شیعه، هزاران نفر برای سومین روز متوالی برای مبارزه با شورشیان سنی به مراکز ثبت‌نام هجوم آورده‌اند.

درگیری نیروهای پیشمرگ کرد وابسته به حکومت خودمختار کردستان در مناطقی از عراق با جنگ‌جویان داعش ادامه دارد. این نیروها نیز توانسته‌اند بخشی‌هایی از عراق را از دست شورشیان بازپس بگیرند.

با این حال نگرانی‌های زیادی در مورد آغاز یک جنگ تمام‌عیار فرقه‌ای در عراق وجود دارد. همچنین برخی ناظران سیاسی در مورد احتمال تجزیه این کشور به سه بخش تحت کنترل کرد‌ها، شیعیان و سنی‌ها هشدار می‌دهند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است