شهیندخت مولاوردی: راه استاندار و فرماندار شدن زنان بسته شده است


شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید در دوران فعالیتش به دلیل سیاسی بودن حوزه زنان نتوانسته است حتی یک لایحه برای زنان به مجلس ارائه کند.

خانم مولاوردی به “حساسیت‌ها” در مورد حضور زنان در دولت حسن روحانی اشاره کرده و می‌گوید در شرایط فعلی “باب استاندار و فرماندار شدن هم تقریبا بسته شده است.”

خانم مولاوردی آذر امسال به دنبال اجرای قانون منع استفاده از بازنشستگان در مناصب دولتی، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

خانم مولاوردی در دولت اول حسن روحانی معاون امور زنان بود و در دور دوم دستیار رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی شد.

خانم مولاوردی که فعالیت‌هایش در معاونت زنان با انتقاد تندروها مواجه بود، به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است بزرگترین شکستش در زمان عهده‌دار بودن مسئولیت، این بوده که “با وجود تلاش‌های بسیار، او و همکارانش نتوانستند حتی یک لایحه برای زنان به مجلس ببرند.”

خانم مولاوردی گفته است قصد داشته در زمان انتخابش به عنوان معاون امور زنان، مجلس را با مباحث حقوقی زنان “لایحه‌باران” کند اما پس از آغاز به کار دریافت به دلیل “چالش‌ها، موانع و واقعیات” چنین کاری، “راحت” نیست.

معاونت امور زنان در دولت حسن روحانی لایحه تامین امنیت زنان را تدوین کرد. این لایحه به دلیل مخالفت‌هایی در قوه قضائیه هنوز امکان طرح در مجلس را نیافته است.

اصل لایحه در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد تهیه شد اما به دلیل مشکلات حقوقی و قضایی متوقف ماند.

چندی پیش یک نماینده مجلس ایران از حذف ۴۱ ماده از این لایحه خبر داد و دلیل آن را “هم‌پوشانی” این مواد با قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری خواند.

خانم مولاوردی گفته است فعالیت در حوزه زنان در ایران و کشورهای مشابه ، به یک امر سیاسی تبدیل شده است. او گفته که خواهان تغییر آن از یک امر سیاسی به یک امر اجتماعی بوده اما این خود باعث سیاسی شدن بیشتر موضوع شده است.

معاون سابق آقای روحانی می‌گوید در دوران فعالیتش به خاطر پرداختن به آسیب‌های اجتماعی به “سیاه‌نمایی”و “پرونده سازی برای نظام” متهم شده است.

خانم مولاوردی چندین بار به خاطر اظهارات و مصاحبه‌هایش به دادگاه فراخوانده شده است. به عنوان مثال در فروردین سال ۱۳۹۵، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان علیه خانم مولاوردی به اتهام “نشر اکاذیب و افترا” اعلام جرم کرد.

حضور زنان در دولت روحانی

عدم معرفی وزیر زن در دو دولت حسن روحانی با انتقادهای زیادی مواجه شد. این انتظار وجود داشت که در دولت دوم آقای روحانی وزیر زن معرفی شود اما رئیس‌جمهوری ایران تنها سه زن را معاون و دستیار خود کرد.

خانم مولاوردی در این باره گفته است “حساسیت” در مورد به کار گیری زنان در مناصب در دولت آقای روحانی، مانع این کار شده و حتی در شرایط فعلی “باب استاندار و فرماندار شدن هم تقریبا بسته شده است.”

خانم مولاوردی به این حساسیت‌ها اشاره نکرده اما مخالفت بیشتر مراجع مذهبی و تندروها باعث شده تا زنان در ایران نتوانند وارد چرخه قدرت شوند.

از چندین زنی که در دولت آقای روحانی به عنوان فرماندار انتخاب شده بودند تنها یک زن هنوز فرماندار مانده است. معصومه خنفری، فرماندار شهر کارون در استان خوزستان است.

اخیرا حمیرا ریگی. فرماندار شهرستان قصرقند در سیستان و بلوچستان به عنوان سفیر ایران در برونئی انتخاب شد.

در جمهوری اسلامی تنها یک زن به عنوان وزیر فعالیت کرده است.

مرضیه وحید دستجردی در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، وزیر بهداشت و درمان بود که به دستور آقای احمدی‌نژاد برکنار شد.

bbc

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است