ایران به میزبانی جام ملت‌های آسیا نرسید- موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها در شورای امنیت ملی مطرح شده است


ghazzeh-tazahorat

تماشاگران ایرانی امکان تماشای مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ را در ورزشگاه‌های این کشور از دست دادند.
میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به امارات رسید و این در حالی است که در رقابت نهایی، ایران و امارات بر سر رسیدن به میزبانی با هم رقابت می‌کردند. این انتخاب روز دوشنبه، ۱۸‌اسفند‌ ماه در بحرین انجام شده است.

پس از کاندیدا شدن کشورهایی مثل امارات، عربستان، کویت، بحرین، تایلند و ایران برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ و انصراف دادن شماری از این کشورها، در طول یک سال گذشته ایران و امارات دو مدعی جدی باقی‌مانده برای میزبانی این جام بودند.

امکان میزبانی ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۹ باخبرگزاری رویترز، ابتدای هفته‌ جاری گفته بود که اگر ایران به دنبال میزبانی در تورنمنت‌های مهم بین‌المللی مثل جام ملت‌های آسیا است، باید به بانوان اجازه دهد تا به ورزشگاه بروند اما علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران گفته بود که مشکل اصلی ایران در راه میزبانی جام ملت‌های آسیا «حق پخش و اسپانسرینگ» است و نه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها.

سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (AFC) اما ۱۵ اسفند ماه درباره حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران گفته بود: «این موضوع را در نشستی با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران مطرح کردم. تصورم این بود که این وضعیت غیرقابل تحمل می‌تواند در میان‌مدت تغییر کند اما تاکنون تغییری نکرده است.»

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان ایران در آخرین اظهارنظر در مورد ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته که این موضوع در یکی از کمیته‌های شورای امنیت ملی ایران در حال بررسی است.

او امروز درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: “کار گروهی در این باره تشکیل شده است و چارچوب‌هایی نیز در این زمینه تدوین شده است. فکر می‌کنم این موضوع در یکی از کمیته‌های شورای امنیت ملی نیز مطرح و بازنگری‌هایی در این زمینه انجام شده است.”

آقای گودرزی گفت که ممکن است زنان در آینده بتوانند “با رعایت برخی ضوابط” در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند:”در صورت تدوین چارچوب‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها، اتفاقات خوبی با رعایت ضوابط خواهد افتاد. البته این موضوع با رعایت شئونات اسلامی خواهد بود و مراجع ذی‌صلاح در این خصوص باید اظهارنظر کنند.”

انتشار یادداشتی از سپ بلاتر در هفته نامه فیفا که از مسئولان ایران خواسته بود که به ممنوعیت حضور همه زنان در ورزشگاه‌ها پایان دهند واکنش‌های مختلفی را در میان مسئولان ورزش ایران در پی داشت.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به درخواست رئیس فیفا گفته بود که ایران “مشکلی با حضور زنان خارجی” در ورزشگاه‌های ایران ندارد.

آقای بلاتر در سفر خود به ایران با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار کرد و از او خواست تا در میان مدت شرایطی را برای حضور زنان در ورزشگاه فراهم کند، ولی به گفته رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال از آن زمان همچنان زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند.

رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال با تاکید بر حضور زنان در یادداشت خود نوشته بود: “این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و از مقام‌های ایران می‌خواهم که درهای ورزشگاه‌های کشور را به روی زنان باز کنند.”

حضور در اغلب مسابقات ورزشی مردان برای تماشاچیان زن ایرانی ممنوع است، هرچند در مواردی زنان خارجی اجازه پیدا می‌کنند به ورزشگاه بروند.

BBC

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است