مواضع خانم مارگوت والسترم وزیر امور خارجه دولت سوسیال دمکرات سوئد در رابطه با مناقشات ایران و آمریکا‎


خانم والسترم ابتدا بطور مشخص به مسائل بین المللی می‌‌پردازد و اظهار نگرانی شدید از مناقشات و تشنج‌ها در سطح عمومی می‌‌کند و اشاره می‌‌کند که متاسفانه آن سیستم توافقی و چند جانبه بین المللی که بعد از جنگ جهانی‌ دوم جهت همکاری بین کشور‌ها حاصل شده بود بشدت ضعیف شده و جای خود را به جاه طلبی و توسعه طلبی داده است.

وی مسئول و مسبب یکی‌ از این عوامل عقبگرد و گرفتاری‌ها را شخص دونالد ترامپ می‌‌داند و توضیح می‌‌دهد که ترامپ نشان داده که برای توافقات و قراردادهای بین المللی ارزشی قائل نیست و بعنوان مثال ترک قرارداد محیط زیست، قرارداد کاهش تجهیزات نظامی و قرارداد برجام با ایران را یاداوری می‌‌کند. گذشته از اینها آنچه که نگران کننده تر از همه به نظر میرسد این است که برای اولین بار آمریکا، اروپا را دشمن تلقی‌ می‌‌کند.

وزیر خارجه سوئد بلافاصله ادامه می‌‌دهد که اما با وقوع همه این اتفاقات اینطور نیست که ما دست روی دست بگذاریم و تسلیم شویم، بلکه باید تلاش کنیم و با همیاری و پشتیبانی‌ همدیگر خود را مجهز کنیم و با قدرت تمام در مقابل این پلیدی‌ها بایستیم. وی در ادامه می‌‌گوید نیروهای پلید متشکل از گروه‌هایی‌ هستند که در دفاع از واپسگرایی، تندروی، و گروه‌هایی‌ که سعی‌ بر قطبی کردن جهان دارند جبهه تشکیل می‌‌دهند. کسانی‌ که آزادی‌های مطبوعات و رسانه‌های گروهی، حقوق انسان‌ها و مخصوصا حقوق زنان را پایمال می‌‌کنند.

بعد از آن، ایشان بطور مشخص به مناقشات خاور میانه می‌‌پردازد و می‌‌گوید که ابرهای سیاه جنگ در رابطه با اختلافات ایران و آمریکا آسمان خاورمیانه را پوشانده است. ایشان ادامه می‌‌دهد که آمریکا تهدید کرده که هرگونه حرکت خصمانه ایران و یا متحدان ایران را به مواضع خود و یا به مواضع متحدان آمریکا در خاورمیانه را بشدت پاسخ خواهد داد. این تهدید در صورتی‌ انجام می‌‌گیرد که هردو جناح آرایش نظامی خود را در سطح آماده باش جنگی بالا برده ا‌ند. حال فقط کافی‌ است که کسی‌ مرتکب یک اشتباه کوچک شود، آنگاه یک جنگ خان‌مان سوز دیگر در خواهد گرفت.
خانم مارگوت در ادامه ضمن اظهار نگرانی خود از وضعیت خاورمیانه ادامه می‌‌دهد که با اراده‌ای قوی دست خود را بطرف همه نیرهای خییر و صلح‌جو‌ی بین المللی جهت همفکری و همکاری و برای جلوگیری از هرگونه فاجعه دراز می‌‌کند و می‌‌افزاید که برای مثال ما (دولت) قرار است که در رابطه با سلاح‌های هسته‌ای یک کنفرانس بین المللی در روز یازدهم ماه جون برگزار کنیم. همچنین ما، وزاری امور خارجه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا هر ماه دیدار می‌‌کنیم و به دنبال راه حل‌هایی‌ برای مشکلات نامبرده هستیم.

svenska Dagbladet

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است