معنای پیش بینی نابودی اسرائیل در ‘۲۵ سال آینده’ چیست؟ حسین باستانی


khamenehiآیت الله خامنه‌ای امروز در دیدار با دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت اسرائیل “به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی ها و مسلمان ها” در ۲۵ سال آینده “وجود خارجی نخواهد داشت”.

شرطی که آیت الله خامنه ای برای تحقق این پیش بینی مشخص کرده، شاید چندان دور از دسترس به نظر برسد که بیان چنین وعده ای، صرفا نوعی بیان تبلیغاتی تلقی شود. به علاوه، امکان دارد تحلیل رهبر ایران این باشد که اسرائیل در نهایت نابود خواهد شد و ذکر زمان مشخص، تنها نوعی بیان کلی باشد.

اما رهبر جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۳۹۴ هم در مناسبتی دیگر، پیش بینی نابودی اسرائیل در زمانی مشابه – ۲۵ سال آینده – را مطرح کرده است.

اگرچه هنوز غیرممکن نیست که تکرار این عدد تصادفی باشد -به ویژه آنکه از ۲۵ سال مطرح شده در ۱۳۹۴، اکنون یک هم سال گذشته – اما این، تنها احتمال موجود نیست. به ویژه اینکه تجربه نشان داده که تکرار پیش بینی هایی مشخص از سوی مقام های ارشد ایران، ممکن است نشان از این باشد که به دلیلی متقاعد به تحقق آن شده اند.

در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، وی چند بار در جلسات غیررسمی و حداقل در دو نوبت در جلسات رسمی، از ظهور امام زمان در “دو سال آینده” سخن گفته بود.

یکی از این دفعات، در آذر ۱۳۸۴ بوده که وی در جریان سفر به سیستان و بلوچستان، در جلسه شورای اداری استان و در پاسخ به نگرانی های مطرح شده در مورد بودجه استان گفته تا دو سال دیگر امام زمان ظهور می‌کند و مشکلات حل می شود.

دفعه دیگر، به فاصله کمی از دفعه اول و در آستانه ارسال پرونده هسته ایران از شورای حکام به شورای امنیت در بهمن ۱۳۸۴ بوده که وی، در پاسخ به هشدار یک دیپلمات خارجی در مورد تبعات ارسال پرونده به این شورا برای ایران، سخن مشابهی را بر زبان رانده است.

نقل شده که رئیس دولت نهم، در جلسه ای با آیت الله خامنه ای، در مورد مبنای چنین اعتقادی مورد پرسش قرار گرفته و از اعتماد خود به خبری حکایت کرده که از یک واسطه مورد اطمینان شنیده است.

در آن زمان، احتمالا چنین سخنانی به عنوان اظهارنظرهای تبلیغاتی چندان جدی گرفته نمی شدند. در حالی که یکی از احتمالات موجود این بود که آقای احمدی نژاد، واقعا به آنچه می گوید اعتقاد دارد. اعتقادی که چه بسا در پیش‌بینی‌های مکرر رئیس جمهور وقت در مورد بی اهمیت بودن تحریم های بین المللی، که از سوی آقای خامنه ای هم تکرار شد، نقش داشت.

اکنون هم در صورتی که آیت الله خامنه ای، به هر دلیل متقاعد شده باشد که اسرائیل در ۲۵ سال آینده نابود می شود، این تصور لابد در نوع نگاه وی به تهدید اسرائیل و متحدان آن برای جمهوری اسلامی ایران، و تصمیم هایی که بر مبنای این نگاه خواهد گرفت، موثر خواهد بود.

تصمیم هایی که قاعدتا تاثیرشان در کوتاه مدت مشخص می شود، اما تکلیف پیش بینی ای که احتمالا مبنای آن تصمیم ها بوده – به جای ۲ سال آقای احمدی نژاد- تا ۲۵ سال آینده روشن نخواهد شد.

bbc

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است