معمای تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در ایران


مقامات حکومت ایران روزانه، تعداد مبتلایان و افراد درگذشته بر اثر بیماری کرونا را منتشر می کنند. این آمار هر چند به دلیل سابقه ی دروغگویی ها و پنهان کاری های حکومت، هیچ گاه مورد اعتماد افکار عمومی قرار نگرفته، اما به عنوان تنها مرجع و آمار رسمی، از سوی دیگران به کرات تکرار شده است.

اظهارات علیرضا رئیس معاون وزارت بهداشت، انتشار یک گزارش از سوی مرکز پژوهش های مجلس و خودداری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور از ارایه آمارهای مربوط به ابتلا و جانباختگان بیماری کرونا که از سه روز پیش هیچ آماری ارائه نکرده اند، باعث شده است که معمای تعداد مبتلایان و جان باختگان این بیماری پیچیده شده و آمار رسمی بیشتر زیر سوال برود.

ایرنا خبر داده است، از سه روز پیش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور از ارایه آمارهای مربوط به ابتلا و جانباختگان بیماری کرونا خودداری می‌کنند.

اعلام تفکیکی آمارهای مربوط به استان های مختلف کشور نیز قطع شده است. ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت گفته است: اعلام آمارهای استانی باعث می‌شد تا سفر از استان‌های با شیوع بالای کرونا به سمت استان‌های با شیوع کم و متوسط افزایش یافته و در نتیجه این مناطق نیز با خطر شیوع بیشتر ویروس روبرو شوند. به گفته ی وی یکی دیگر از دلایل اعلام نشدن آمارهای استانی موضوع آزمایش‌ها و تفسیر نتایج آن‌ها می‌باشد و ترجیح بر این است که این تفسیر به صورت کلی و کشوری صورت گیرد.

اما صریح ترین اظهارنظر در مورد نادرستی آمارهای رسمی را خود مقامات وزارت بهداشت اعلام کرده اند. روز چهارشننبه علیرضا رئیس معاون وزارت بهداشت گفته بود: امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیج کشوری نیست، اما این که در ایران «۸۰۰ هزار مبتلا شدند و چندین برابر آمار اعلام‌شده مرگ داریم، قطعا درست است.»

یک روز پیشتر مرکز پژوهش های مجلس نیز گزارشی منتشر کرده بود که با ارقام اعلام شده از طرف معاون وزارت بهداشت هم خوانی داشت. در این گزارش آمده بود: «بر اساس تخمین‌ها» آمار واقعی جان‌باختگان حدود دو برابر و مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آماری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.» اگر این «تخمین ها» مبنا قرار بگیرد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور می تواند تا حدود ۷۵۰ هزار نفر هم برسد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شده بود که حدود ۸۰ درصد مبتلایان در آمار وزارت بهداشت ایران محاسبه نمی‌شوند: «افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند، ولی به دلیل عدم علامت و یا به خاطر خفیف بودن علائم نیاز به بستری ندارند یا اصلاً به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بر اساس تجربه کشور چین، حدود ۸۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود، در این آمار محاسبه نمی‌شوند.»

مرکز پژوهش های مجلس بعد از دو روز مدعی شده است که گزارش منتشر شده از طرف آن مورد «سواستفاده رسانه های بیگانه» قرار گرفته و این گزارش «به هیچ وجه متعرض آمار مسئولان ستاد ملی کرونا نشده است»!

در اظهارات سرپرست مرکز پژوهش های مجلس معلوم نشده است که «سواستفاده» از گزارش مرکز پژوهش های مجلس به چه صورتی انجام شده است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است