مصاحبه تارنمای جبهه ملی ایران- اروپا با آقای مهران بختیاری در مورد تاسیس جبهه ملی ششم


آقای مهران بختیاری عضو جبهه ملی ایران، مسئول سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران و عضو سازمان مهندسان جبهه ملی ایران می باشد.

ایشان از زمان دانشجویی، در سال ۱۳۷۷ در صدد ایجاد تشکلی بنام کانون دانشجویان مستقل با گرایش ملی بوده، که ممکن نگردیده، ولی از آنجایی که به جبهه ملی ایران هم علایق خاصی داشته در نهایت به عضویت این یادگار دکتر محمد مصدق درآمده است.

آقای بختیاری، ضمن سپاسگزاری از شما جهت پذیرفتن این مصاحبه،

۱- جناب بختیاری سوال اصلی که برای خوانندگان ما مطرح است این امر مهم می باشد که چرا این جدائی؟ خصوصا که در اطلاعیه به نام هئیت اجرائی جبهه ملی پنجم به نظر میاید که در صدر جبهه ملی هر دو جناح حضور داشتند. لطفا در این باره توضیح بدهید.

باید عرض کنم ما اعضا جبهه ملی ایران  قریب به ۷۰ سال است که افتخار آبیاری نهال استقلال و آزادی ایران را داریم و از این رهگذر هزینه های مختلف همچون زندان ، شکنجه و اعدام بر ما مترتب گردیده است با این حال هیچگاه این بار را بر زمین ننهاده ایم.
ولی این روز ها با در گذشت بسیاری از عزیزانی که از قدیم در بین ما بوده اند احساسی در بین بعضی اعضا شکل گرفته و به این تصمیم رسیده اند که با سکون سیاسی از هزینه هایی چون زندان و درگیری با نیروهای حکومتی پرهیز گردد و بقول یکی از دوستان، جبهه ملی ایران شمعی باشد با کورسویی و نه چندان روشنی بخش سیاست ایران زمین.
این با تفکر من و سایر دوستانی که اقدام به تشکیل جبهه ملی ششم گرفتیم منافات داشته و دارد. ما براین عقیده ایم که کار سیاسی برای رسیدن به هدف دموکراسی و حقوق بشر برای همه شهروندان الزامی نیست چرا که حکومت بر این آزادیخواهان هزینه های سنگینی ایجاد می نماید ولی اگر شخصی وارد یک جریان سیاسی چون جبهه ملی ایران شد بایستی به این نتیجه رسیده باشد که نمی توان هم از اعتبار سیاسی جبهه ملی بهره برد و هم همسو با نیروهای اطلاعاتی در راه جلوگیری از پیشبرد اهداف سیاسی این جریان عمل کرد. پس با ایجاد جبهه ملی ششم برگی نو در جهت شکوفایی این یادگار دیرین دکتر محمد مصدق برداشتیم.
جبهه ملی ششم از افرادی تشکیل گردیده که همگی بر یک هدف توافق دارند و آن این است که یک جریان سیاسی جایی برای فعالیت به نفع کشور و مردم است و اگر کسی راه «تنزه طلبی» را پیشه کرده است تا که روزی قدرت را در سینی طلا به او هدیه دهند، در این تشکل جایی ندارد. ما کوشندگانی هستیم که معتقدیم اگر کسی راه زندگی بی درد سر را پیش بگیرد اشکالی در آن نیست ولی این با حضور در جبهه ملی ششم منافات دارد.

٢- جناب بختیاری با این توصیف و توضیحات شما، برنامه بعدی شما چیست وبرای پیشبرد اهداف جبهه ملی ایران چه مواردی را در نظر دارید؟

درِ جبهه ملی ششم برتمام افراد آزادیخواه که درد دموکراسی و حقوق بشر دارند باز است و ما با آغوش باز پذیرای آنها هستیم و در مورد جریان های سیاسی ملی گرا،  جبهه ملی ششم برای گفتگو و اتحاد جهت پیش برد سربلندی ایران عزیز و نگهبانی از تمامیت ارضی کشورهمیشه آماده است و از هرگونه کمک دریغ ندارد.

  • متشکریم

یکم آذر ۱۳۹۷

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است