مرگ فرمانده ارشد سپاه به دست نیروهای «تکفیری» در سوریه


خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که جبار دریساوی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در سوریه کشته شده است.

بر اساس این گزارش،‌ جسد این فرمانده سپاه روز پنج‌شنبه گذشته در اهواز به خاک سپرده شده است.

ایرنا تاریخ کشته شدن جبار دریساوی در سوریه را ذکر نکرده و تنها نوشته است که او به تازگی در دفاع از «حرم حضرت زینب» به دست نیروهای «تکفیری» ‌کشته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ‌نیز به نقل از محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ایران، خبر مرگ جبار دریساوی در سوریه را تایید کرده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون، ‌اخبار و گزارش‌هایی از مرگ تعدادی از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران در سوریه به دست خبرگزاری‌ها و سایت‌های ایران منتشر شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رسا در ایران از کشته شدن نزدیک به ۲۰ تن از اعضای سپاه پاسداران در سوریه خبر داده است.

پیش از این، خبرگزاری اهل‌ بیت، ابنا، روز ۲۴ مهرماه خبر داده بود که جسد سه تن از نیروهایی که آنها را «‌مدافعان حرم حضرت زینب کبری»‌ می‌نامید،‌ در باقرشهر، ‌از توابع شهر ری، تشییع شده است.

اسامی این سه تن محمدحسین خداپناه، عزیزالله رسول و اصغر یوسفی اعلام شد.

همچنین وب‌سایت جماران روز ۱۹ مهر سال جاری گزارش داد که مراسم تشییع پنج تن دیگر در شهر قم برگزار شده است.

قبل از آن نیز خبرگزاری مهر از تشییع سه تن دیگر در شهرهای مشهد و ورامین خبر داده بود.

پیشتر در خردادماه سال جاری نیز خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده بود که مقام‌های سیاسی و نظامی استان فارس در بیانیه‌هایی مرگ عبدالله اسکندری، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در سوریه را تایید کرده و تسلیت گفته‌اند.

او در پنجم خردادماه سال جاری در جریان حمله نیروهای مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کشته شد. محل دقیق کشته شدن این فرمانده سپاه پاسداران اعلام نشد.

به گزارش سایت رجانیوز، عبدالله اسکندری از فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران و رئیس سابق بنیاد شهید استان فارس بوده است.

قبل از آن نیز رسانه‌های ایران از مرگ محمد جمالی پاقلعه،‌ یک فرمانده سپاه ثارالله و از نیروهای قدس، در سوریه خبر داده‌ بودند که مراسم تشییع او در شهر کرمان برگزار شد.

علیرغم انتشار این اخبار و نیز تصاویر برخی از کشته‌شدگان ایرانی جنگ سوریه از سوی خبرگزاری‌های داخلی ایران، فرماندهان سپاه پاسداران تاکید می‌کنند که این نهاد در سوریه نیروی رزمی ندارد و تنها به حکومت سوریه مشاوره نظامی می‌دهد.

محمدعلی جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته از حضور «مشاوران» سپاه پاسداران در سوریه سخن گفته بود.

این در حالی است که جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاییز سال گذشته از «حضور صدها گردان ایرانی» در سوریه خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نماینده مجلس گفته بود که «هر چند خبر پیروزی‌های ارتش سوریه را از زبان یک فرمانده سوری می‌شنوید، اما پشت پرده آن نیروهای ایرانی قرار دارند.»

اما رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، این سخنان را به شدت تکذیب کرد و گفت: «ایران هیچ گونه گردان سازمانی در سوریه نداشته»، اما تایید کرد که نیروهای ایرانی «تنها برای انتقال تجارب دفاعی خود به مدافعان این کشور حضور مستشاری دارند».

او بدون نام بردن از جواد کریمی قدوسی، از «صاحبان تریبون» خواست تا «در بیان اظهاراتی که ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان ملت و بدخواهان ایران اسلامی قرار گیرد، دقت بیشتری» داشته باشند.

پس از آن، جواد کریمی قدوسی به خبرگزاری فارس گفت که اظهاراتش «تحریف» شده و از سخنگوی سپاه پاسداران به خاطر تکذیب سخنانش «تشکر» کرد.

با این همه،‌ ویدئوهایی به‌ طور گسترده بر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده‌اند که نیروهای نظامی ایرانی را در خط مقدم نبردهای داخلی سوریه در کنار نیروهای ارتش آن کشور نشان می‌دادند.

ایران اصلی‌ترین حامی حکومت بشار اسد در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. علاوه بر این گروه حزب‌الله لبنان، متحد تهران در منطقه، رسما حضور نیروهای خود در جنگ داخلی آن کشور را تائید کرده است.

در این میان،‌ وزیر خارجه عربستان روز ۲۱ مهر سال جاری گفت:‌ «ایران برای حل بحران سوریه باید نیروهای اشغالگر خود را از این کشور بیرون بکشد.»

سعود الفیصل ایران را متهم کرد که نیرو‌هایش در سوریه علیه مردم آن کشور در جنگ هستند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است