مرکز آمار ایران: شاخص فلاکت در کشور دو برابر شده است – دالغا خاتین اوغلو


بنا بر ارقام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور در زمستان ۹۷ منفی ۸٫۴ درصد بوده است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشور می‌گوید شاخص فلاکت (مجموع نرخ بیکاری و تورم) در زمستان پارسال به ۳۹ درصد رسیده‌است، در حالی که این رقم در زمستان ۹۵ حدود ۱۹٫۴ درصد بود.

بر اساس این ارزیابی، نرخ بیکاری در زمستان پارسال به ۱۲٫۱ درصد و نرخ تورم به ۲۶٫۹ درصد رسیده‌است.

البته نرخ تورم بهار سال جاری نیز روند صعودی داشته‌است و در خردادماه به ۳۷٫۶ درصد اوج گرفته‌است. از طرفی بنا بر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری پارسال ایران ۱۳٫۹ درصد بوده و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی به ۱۵٫۴ درصد اوج بگیرد. همچنین این رقم در سالهای آتی نیز افزایش خواهد داشت و به ۱۹٫۴ درصد در سال ۲۰۲۴ اوج خواهد گرفت.

صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران در سال جاری را نیز ۳۷٫۲ درصد پیش‌بینی کرده‌است.

بدین ترتیب انتظار می‌رود شاخص فلاکت از زمستان پارسال به این سو، به شدت افزایش یافته باشد و آهنگ رشد آن بیشتر هم شود.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران به اجرا گذاشته‌است که مهم‌ترین آنها تحریم نفت ایران است که سهمی ۶۰ درصدی در کل صادرات کشور داشت.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه بالای ۳٫۸ میلیون بشکه تولید نفت خام و ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشت، اما آخرین آمارها حاکی است که تولید نفت خام کشور هم‌اکنون به ۲٫۲ میلیون بشکه سقوط کرده‌است و صادرات نفت و میعانات گازی نیز به حدود ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده‌است.

مرکز آمار ایران می‌گوید تولید ناخالص داخلی (اقتصاد کشور) در زمستان پارسال نسبت به دور مشابه سال ۹۶ حدود ۸٫۴ درصد افت داشته‌است. رشد اقتصادی، بدون در نظر گرفتن نفت نیز منفی ۴٫۱ درصد بوده‌است.

رشد اقتصادی ایران به تفکیک فصول سال:

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ به منفی ۶ درصد برسد.

جزئیات گزارش مرکز آمار که در سایت رسمی آن منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که ارزش افزوده بخش استخراج نفت و گاز در زمستان پارسال به شدت افت کرده‌است.

مرکز آمار می‌گوید که ارزش افزوده بخش استخراج نفت و گاز در زمستان پارسال به ۲۸٫۵ تریلیون تومان بوده، در حالی که این رقم در زمستان سال قبل آن بیش از ۳۸٫۱ تریلیون تومان بود.

آمارهای بین‌المللی از جمله اوپک، حاکی است که طی بهار سال جاری نیز تولید نفت ایران نسبت به زمستان پارسال حدود ۵۵۰ هزار بشکه افت کرده‌است، بدین ترتیب انتظار می‌رود ارزش افزوده بخش نفت و گاز در بهار سال جاری کاهش بیشتری تجربه کند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است