«مردم» به گزارشگر اسوشیتدپرس: «جنگی در کار نخواهد بود، اما اگر به ایران حمله نظامی شود، حاضرند از کشورشان دفاع کنند»


In this Saturday, May 18, 2019 photo, a couple takes photos with bas reliefs of ancient Persian soldiers in an old neighborhood in downtown Tehran, Iran. The Associated Press spoke to a variety of people on Tehran’s streets recently, ranging from young and old, women wearing the all-encompassing black chador to those merely loosely covering their hair. (AP Photo/Vahid Salemi)

«جنگ نمی‌شود، باید مذاکره کرد»,«جمهوری اسلامی باید برای خروج از وضعیت وخیم اقتصادی و کاهش فشار بر معیشت مردم با آمریکا مذاکره کند».
این حاصل‌جمع گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از نظرات شهروندان تهران در باره تنش‌های موجود در روابط ایران و آمریکا است. این گزارش می‌گوید؛ دغدغه اصلی مردم بیش از اینکه متوجه جنگ باشد، متوجه وضعیت اقتصادی کشور و معیشتشان است.

گزارشگر آسوشیتدپرس می‌گوید تحریم‌های آمریکا زندگی مردم را به تقلا برای تامین کالاهای اساسی تبدیل کرده. مردم خواهان مذاکره برای رفع تحریم‌ها هستند.

خبرگزار اسوشیتدپرس در گزارشی از خیابان‌های تهران، نظر شهروندان را درباره وضعیت کنونی روابط ایران و آمریکا جویا شده. این گزارشگر می‌گوید: تحریم‌های آمریکا زندگی روزانه مردم را به تقلا برای خرید گوشت، دارو و دیگر مایحتاج روزانه تبدیل کرده و اکنون، اعزام ناوگان‌ جنگی آمریکا به منطقه و صحبت از «تهدید» ایران که هنوز نامشخص است و توضیحی در باره آن داده نمی‌شود، بر نگرانی‌های مردم افزوده است.

«مردم» به گزارشگران گفتند؛ «جنگی در کار نخواهد بود، اما اگر به ایران حمله نظامی شود، حاضرند از کشورشان دفاع کنند».

آن‌ها اما معتقدند ایران برای بهبود وضعیت اقتصادی باید با آمریکا مذاکره کند. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا را «دشمنی دمدمی‌مزاج و غیرقابل اطمینان» می‌بینند. یکی از مصاحبه‌شوندگان گفته: «ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و آدم تکلیفش را با او نمی‌داند و نمی‌داند چه کاری در مقابل او درست است اما کنترل اقتصاد جهانی دست او افتاده و ما انتخاب دیگری نداریم».

برخی از مصاحبه‌شوندگان نیز معتقدند؛ اگر آمریکا می‌توانست به ایران حمله کند، تا به حال این کار را انجام داده بود. بیشتر تلاش آمریکا برای ایجاد ترس و وحشت و جنگ روانی است.

یک بازنشسته ارتش هم گفته؛ الان نیز حاضر است اگر جنگی دربگیرد، دوباره بجنگد و پسران خود را هم به جنگ خواهد فرستاد. اما زنی ۳۷ ساله گفته: «حکومت باید برای جلوگیری از جنگ کاری بکند. اگر جنگ چیز خوبی بود، عراق و افغانستان اکنون این وضعیتی که ما در تلویزیون می‌بینیم، را نداشتند». یک راننده تاکسی ۳۴ ساله هم همین نظر را دارد: «اگر جنگی رخ بدهد، هر دو طرف بازنده‌اند. به نظر من در هر دوطرف عاقلانی هستند که تلاش کنند صلح برقرار شود نه جنگ».

بر اساس این گزارش اما گرانی، قیمت دلار و نرخ بیکاری نگرانی پررنگ‌تری است. بیشتر مردم بیش از اینکه نگران جنگ باشند، نگران وضعیت اقتصادی کشورند: «وضعیت اقتصادی خراب است. بیکاری بیداد می‌کند. برای جوان‌ها کار نیست و نمی‌توانند ازدواج کنند و مستقل شوند».

یک حسابدار بازنشسته گفته مذاکره با آمریکا برای تخفیف و برداشتن تحریم‌ها شاید بتواند به این وضعیت کمک کند:

«ما باید با آمریکا خیلی محکم و شجاعانه مذاکره کنیم. بسیاری از کشورها هم این کار را قبل از ما کرده‌اند، ما هم می‌توانیم. ما می‌توانیم از آمریکا امتیاز بگیریم. چاره دیگری نداریم».

در عین‌ حال بسیاری نیز به آمریکا بی‌اعتمادند و خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و سکوت نسبی اروپا در مورد این قضیه چشم آن‌ها را ترسانده. یکی دیگر از شهروندان گفته باید تضمینی وجود داشته باشد که آمریکا به قرار خود پایبند می‌ماند. اگر آن‌ها پایبند نیستند دلیل ندارد که ایران هم پایبند بماند.

با این وجود به‌نظر می‌رسد خشونت ناشی از «جنگ اقتصادی» هم مانند جنگ نظامی باعث ایجاد موج تازه‌ای از مهاجرت شده. آسوشیتدپرس نوشته خیلی از جوان‌هایی که خبر امضای برجام را در خیابان‌ها جشن گرفتند، حالا به دنبال کسب ویزا و مهاجرت هستند.

یک جوان ۲۰ ساله گفته زندگی ما پر از استرس است و معلوم نیست آینده چه می‌شود. نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، چون چیزی معلوم نیست؛ «تنها کاری که جوان‌ها می‌توانند انجام دهند این است که از ایران بروند و زندگیشان را جای دیگری بسازند».

The Associated Press

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است