مراسم فجیع در اورشلیم؛ نیویورک تایمز – میشِل گلدبرگ – ترجمه: لقمان تدین نژاد


روز گذشته ایوانکا ترامپ و جارِد کوشنِر Ivanka Trump, Jared Kushner و تعداد دیگری از راست رو-ترامپیست ها در اورشلیم گرد آمدند و گشایش سفارت آمریکا در آن شهر را جشن گرفتند. بسیاری از ناظرین این حرکت را سیلی تلقی کردند به گوش فلسطینی هایی که اورشلیم شرقی را پایتخت کشور آینده‌ی خود به شمار می‌آورند.
مراسم یاد شده با انزجار انگیزیِ ذاتیِ خود نقطه‌ی اوج اتحاد میان یهودیان جنگ طلب و صهیونیست های بشارتی به شمار می‌آمد. بشارتی هایی که معتقدند بازگشت یهودیان به اسرائیل مقدمه‌ی آخر زمان، رستاخیز عیسی مسیح، و جهنم ابدیِ یهودیانی است که به مسیحیت نگروند.
رابرت جفریس Robert Jeffress ، کشیش سوپر کلیسای megachurch دالاس یک بار برای مریدان موعظه کرده بود، «پیروان ادیانی مانند مورمون، اسلام، یهود، و هندو برای ابد محکوم به آتش جهنم و جدایی از خدا هستند.» و همین کشیش بود که دعای آغازین مراسم بازگشاییِ سفارت را قرائت کرد. جان هیگی John Hagee ، یکی از برجسته ترین کشیش های آخرزمانی یک بار اظهار نظر کرده بود، «هیتلر فرستاده‌ی خدا بود برای فراهم ساختن بازگشت یهودیان به سرزمین اجدادیِ خود.» همین شخص مسئول اجرای دعای پایانی برنامه بود.
این نمایش که برای ارضای خاطر هواداران مسیحیِ دونالد ترامپ در آمریکا به اجرا در آمده بود همزمان بود با کشتار فلسطینی ها در ۴۰ مایلی. تظاهراتی که از ۳۰ مارس آغاز شده بود امروز تبدیل شده است به یک فاجعه‌ی انسانی. فاجعه‌یی که مسئولیت آن عموماً متوجه اسرائیل و محاصره‌ی همه جانبه‌ی نوار غزه است. تظاهر کنندگان خواستار بازگشت به زمین‌ها و خانه‌هایی هستند که به آنها تعلق داشته و در نتیجه‌ی تشکیل دولت اسرائیل از آن رانده شده‌اند. تظاهراتی که عموماً مسالمت آمیز بوده با عکس‌العمل شدید سربازان اسرائیلی و گلوله ها و گاز اشک آورِ آنان مواجه شده است. در روز دوشنبه حداقل ۵۸ فلسطینی به قتل رسیده و هزاران نفر زخمی شده‌اند.
وقتی که تصویر کشته ها و زخمی های فلسطینی را کنار عکس های دختر ترامپ که مثل یک ماری آنتوانت صهیونیست می‌خندد می گذاریم تازه آنوقت متوجه ابعاد نزدیکی امریکا به اسرائیل می شویم. رابطه‌یی که هیچگاه به این نزدیکی نبوده است اما در درون خود تخم بیگانگی می پرورد.
مدافعین اسرائیل در توجیه خشونت های اسرائیل می گویند هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که مرزهای آن مورد تجاوز قرار گیرد و مسئولیت تلفات را به گردن حماس می‌اندازند. راج شاه Raj Shah سخنگوی کاخ سفید می گوید، «مسئولیت کشته‌ شدگان بی هیچ تردیدی به گردن حماس است.»
حتی اگر منکر حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمینِ مادریِ خود باشیم-چیزی که بیش از پیش غیرممکن بنظر می‌رسد-خشونت اسرائیل در قبال مردم فلسطین غیر قابل توجیه است. به قول مجدلینا موغرابی Magdalena Mughrabi مدیر عفو بین‌الملل در خاورمیانه، «بار دیگر شاهد هستیم که اسرائیل علیه مردمی دست به کشتار می زند که عملشان تهدیدی برای اسرائیل به شمار نمی آید.»
در جایی که جهانیان اکثرا کشتارهای اسرائیل را محکوم کردند آمریکا به منزله‌ی بزرگترین حامی اسراییل دست او را در برخورد قهرآمیز با فلسطینی ها کاملا باز گذاشته است. ترامپ در واقع با بردن سفارت آمریکا به اورشلیم هر نوع تظاهر به بیطرفی را به دور انداخته است.
گزارشات فراوانی بدست می رسد از سپاسگزاری های اسراییل از ترامپ. از جمله میدانی نزدیک به سفارت را به اسم ترامپ نامگذاری کرده‌اند و تیم فوتبال بیتار اورشلیم Beitar Jerusalem که تیم نژادپرستان اسرائیلی محسوب می‌شود اسم خود را به «بیتار ترامپ اورشلیم» تغییر داده است. از سوی دیگر اگر اسرائیلی ها عاشق ترامپ هستند بسیاری از آمریکایی ها، و مسلما بسیاری از یهودیان آمریکایی، از این دست بشمار نمی‌آیند. در واقع هرچه ترامپ و اسرائیل بیشتر در یکدیگر حل شوند چپ های آمریکایی بیشتری از صهیونیسم دور خواهند شد.
بنیامین نتانیاهو مدتها پیش از به سر کار آمدن ترامپ شکاف میان جناح های سیاسی آمریکا را دامن زده بود. به قول جرمی بن-امی Jeremy Ben-Ami مدیر سازمان لیبرال طرفدار اسرائیلِ «جی-استریت J Street » ، «تا پیش از آن حمایت از اسرائیل عمیقا همه جانبه بود تا جاییکه سیاستمداران و قانونگذاران هیچگاه واژه هایی نظیر «اشغال» و «تصرف زمین های فلسطینی» و «نوار غزه» را بکار نمی‌بردند اما از سال ۲۰۱۵ به این سو و اظهار مخالفت های نتانیاهو با باراک اوباما و برجام و قرارداد اتمی با ایران دموکرات ها شهامت تازه‌یی پیدا کردند و همین موضوع موازنه‌ی سابق را برای همیشه برهم زد.»
مراسم روز دوشنبه به تغییر وضعیت و وخیم‌تر شدن آن خواهد انجامید. روز سه شنبه سالروز «روز نکبت» و اخراج فلسطینی ها از سرزمین خود است و تظاهرات وسیع‌تری در پیش خواهد بود. عبدالرحمان ابوناهل Abdulrahman Abunahel یکی از فعالین در راه بایکوت اسرائیل می گوید، «مردم را نمی‌شود در خانه نگاه داشت در جاییکه عزیزان آنها در یک تظاهرات مسالمت آمیز و در راه گرفتن حق خود کشته می‌شوند.»
وجود ترامپ باعث بالا آمدن زشت ترین خصائل اسرائیل شده است و مادام که او رییس جمهور است اسرائیل خواهد توانست به کشتن فلسطینی ها ادامه دهد، خانه‌های آنها را خراب کند، و زمین‌های آنها را بدون هیچ هراسی از عواقب آن تصرف کند. اما سرانجام روزی ترامپ خواهد رفت و با نقش بر آب شدن امید «دو کشور در یک خاک» اقلیتی یهودی بر اکثریتی مسلمان حاکم خواهد شد. نسل جوان آمریکا در آن روز شاید که آپارتاید اسرائیل را بطور عریان مشاهده کند با میدانی بنام ترامپ در پایتخت آن، و از خود سئوال کند که از روی کدام منطق باید این کشور را دوست تلقی کند.

akhbare rooz

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است