مخاطب شعرخوانی اردوغان که بود؟ پیمان عارف


۱-⁧ #اردوغان ⁩ در حالی رهسپار باکو شد که تنها ۲ روز به بررسی و تصویب اعمال تحریم‌های کاتسا در سنای امریکا باقی مانده بود.

‏او در ماههای اخیر با تنش فزاینده با قدرت‌های غربی مواجه بود که از تنش با فرانسه بر سر لیبی و مدیترانه شرقی شروع شد و به تنش با کلیت اتحادیه اروپا انجامید.

‏۲-کار به جایی رسید که پمپئو در توقفش در قبرس و یونان قول همکاری‌های نظامی گسترده داد و در هفته گذشته در توقف در استانبول در یک دهن‌کجی آشکار به دولت ترکیه مستقیم به دیدار پاتریک(اسقف) مسیحیان استانبول رفت و به چاووش‌اغلو پیغام داد که نمی‌توانم به آنکارا بیایم خواستی بیا استانبول!

‏۳-اردوغان که حال خود را در خاورمیانه با محور عربستان-امارات و در اروپا با اتحادیه و بویژه فرانسه-یونان درگیر می‌دید و رابطه‌اش با امریکا نیز به سردی گراییده بود راه‌حل را در احیای رابطه سردش با اسراییل جست.

‏رابطه‌ای که از زمان حمله اسراییل به کشتی ماوی مرمره در می ۲۰۱۰ قطع شد

‏۴-در سال ۲۰۱۶ و همزمان با کودتای نافرجام ۱۵ جولای و احساس ضعف اردوغان در سیاست احیا گردید و مجددا در مارس ۲۰۱۸ همزمان با انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس مجددا قطع شد!

‏اما کوتاه‌ترین راه به تل‌آویو از باکو می‌گذشت!

‏راهی که همین یکماه قبل‌تر قابل اطمینان بودنش امتحان پس داده بود!

‏۵-روز ۳۰ نوامبر یعنی ۱۰ روز پیش از رژه پیروزی اردوغان-علیف در باکو ⁦ @amberinzaman ⁩ روزنامه‌نگار ترک-امریکایی در المانیتور گزارشی مهم از تماس نزدیک بین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و اسراییل برای احیای روابط دو کشور نوشت که متاسفانه چندان در ایران خوانده نشد

‏۶-جالب اینجاست که دور تازه تلاش‌ها برای احیای روابط نه از کانال‌های دیپلماتیک بلکه از کانال‌های اطلاعاتی شروع شده بود و آنچنان که آمبرین زمان توضیح می‌دهد طرف درخواست‌کننده و علاقمند نیز بر خلاف گذشته ، اینبار ترکیه و شخص خاقان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) بوده!

‏۷-اما احیای رابطه با اسراییلی که دیگر همپیمانی چون امارات دشمن ترکیه در خاورمیانه دارد و ابر قراردادهای انرژی و خط لوله با قبرس و یونان در مدیترانه شرقی امضا کرده از پس ۱ دهه رابطه سرد کار راحتی نیست.

‏باید مزیتی جدی فراروی بی‌بی قرار داد!

‏اما چیزی که بی‌بی را وسوسه می‌کند چیست؟

‏۸-نتانیاهو که این روزها اولویت اول و آخر سیاست‌خارجی‌اش رویکرد تقابل‌گرا با ایران است را چه چیزی بهتر از فرستادن پالس منفی به ایران می‌تواند خوشحال و وسوسه کند؟!

‏آن هم از کجا؟

‏باکو

‏دقیقا جایی که استراتژیست‌های اسراییلی چون ⁧ #برندا_شیفر ⁩ آنجا را مرکز پروژه‌های راهبردی خود می‌دانند!

‏۹-بدین ترتیب گمان می‌کنم شعرخوانی باکو را باید در زمینه‌ای بزرگ‌تر دید:

‏در چارچوب پروژه راهبردی و تقابل‌گرای اسراییل در قبال ایران که مهار ایران را از طریق فعال‌سازی شکاف‌های قومی بویژه پروژه پان‌ترکیسم جستجو می‌کند و مهم‌ترین سخنگویش برندا شیفر* است

‏مخاطب شعر اردوغان تل‌آویو بود! ‏
—————————————–

*)دیرزمانی هست که ایرانیان با دروغهای پان ترکیستها در رابطه با تاریخ (چه باستان چه معاصر)، زبانشناسی، آمار و غیره آشنا هستند. چندگاهی هست که پان ترکیستها به نویسنده ای که هم اکنون (سال ۲۰۰۸) هیچ سمت دانشگاهی ندارد، استناد میکنند. این نویسنده که آبرویی د ر جهان پژوهش برای خود نگذاشته نامش برندا شیفر است.وی یک یهودی آلمانی-اسراییلی-آمریکایی و همکار ارتش اسراییل است که توانسته تنها در مقام پست-داک (پایین تر از دستیار دانشگاهی) شغلی پیدا کند و سپس هم اکنون کارهای سفارشی انجام میدهد و سمتی در در دانشگاهی ندارد.

کتاب وی با وجود اشتباهای فراوان بازیچه پان ترکیستهای ایرانستیز شده است و پان ترکیستهای ضدایران برای برخی از حرفهایشان به این کتاب استناد میجویند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است