قمار خطرناک اردوغان می تواند نهایتا به رویارویی ترکیه با ایران در سوریه بیانجامد: هاروت ساسونیان; برگردان, آرسن نظریان



نبرد دروغین رییس جمهوری ترکیه علیه تروریسم می تواند پی آمدهای وخیمی از جهت تصاعد خشونت در سراسر ترکیه و کشورهای همسایه درپی داشته باشد. اگر آنکارا واقعا علاقمند به نبرد علیه جهادیون است، اینکار را می بایست خیلی پیشتر، به جای مسلح کردن و حمایت و تقویت آنها، شروع کرده باشد. تردیدی نیست که رهبران ترک آنچه را که خود کاشته اند درو خواهند کرد.

کالیفرنیا کوریر – ٢٨ ژوییه ٢٠١۵ – ماه گذشته، آقای رجب طیب اردوغان، پس از از دست دادن اکثریت پارلمانی حزبش در انتخابات، یادش آمدکه در همسایگی کشورش در سوریه تروریستهای خطرناکی فعالند که امنیت کشورش را به خطر می اندازند.

طرفه اینکه، اینها همان تروریستهایی هستند که آنکارا مسلح و کمکشان کرده که به داخل سوریه نفوذ کنند و زخمی هایشان را در بیمارستانهای کشورش مداوا نموده است. برآورد می شود که حدود ٢۵٠٠٠جنگجوی جهادی خارجی و ١٠٠٠ جهادی ترک در سالهای اخیر از مرز ترکیه گذشته اند تا رژیم بشار اسد سوریه را ساقط سازند.

هفته گذشته، به بهانه کشته شدن یک سرباز ترک براثر شلیک گلوله ای از داخل خاک سوریه، اردوغان دستور یک سلسله بمبارانهای زمینی و هوایی در شمال سوریه و عراق و همچنین دستگیری بیش از هزار نفر پیکارجوی کرد، مبارز چپی و هوادار داعش، را صادر کرد.

دولت ترکیه پس از چند سال تعلل و مخالفت بالاخره در ٢۴ ژوییه اعلام کرد که به ایالات متحده اجازه خواهد داد از یک یا چند پایگاه هوایی در خاکش اقدام به حملات هوایی علیه گروههای جهادی در سوریه نماید.

لکن، هدفهای اردوغان، همانطور که در زیر خواهیم دید، مبارزه علیه داعش و همکاری با نیروهای ائتلاف در این مهم نیست، بلکه تحکیم قدرت خود با عملی ساختن هدفهای زیراست:

١. رییس جمهور ترکیه متوجه است که چنانچه حزب حاکم او نتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد، وی ناگزیر خواهد شد انتخابات پارلمانی جدیدی را فرابخواند. بنابراین، با انجام اقدامات جسورانه علیه داعش و مبارزان کرد، اردوغان امیدوار است که ترکها کرسی های اضافی لازم برای کسب اکثریت مطلق پارلمانی را به او بدهند.

٢. هدف مهم دیگر از بمباران شمال سوریه و پایگاههای حزب کارگران کردی (پ.کا.کا.) در عراق و دستگیری صدها مبارز کرد و چپگرا در ترکیه منع کردهای سوریه، عراق و ترکیه برای کمک به یکدیگر و تحکیم موقعیت کردها در منطقه می باشد.

۳. با اجرای حملات نظامی در خاک سوریه، اردوغان امیدوار است به رویای قدیمی خود دایر بر سرنگون ساختن دولت سوریه و جایگزین کردن آن با یک رژیم دست نشانده جامه عمل بپوشاند و به قدرت شخصی خود به عنوان یک سلطان نئو– عثمانی بیفزاید.

۴. بالاخره، با اظهارات تند علیه داعش و اجازه به امریکاییان برای استفاده از پایگاه اینچیرلیک، اردوغان قصد دارد ایالات متحده و اروپای غربی را متقاعد سازد که متحد قابل اعتماد ناتو و یک شریک قابل اطمینان در جنگ علیه تروریسم است. ایجاد چنین تصویر مثبتی نزد جهانیان به ویژه اکنون که قدرتهای بزرگ در حال قطعی کردن توافق هسته ای با ایران هستند و این امر نقش راهبردی کشور یادشده را به قیمت کاهش نقش ترکیه در منطقه افزایش خواهد داد، حایز اهمیت است.

لکن، آقای اردوغان با تعقیب هدفهای یادشده دربالا، خطر بی ثبات کردن ترکیه و کشورهای همسایه را به جان خریده است.

اولآ، با اجرای حملات علیه هدفهای داعش در شمال سوریه، ترکیه به تفاهم پنهانی خود با داعش مبنی بر عدم حمله به مواضع یکدیگر پایان می دهد. داعش اکنون بالاجبار پاسخ این ضربه را خواهد داد. حمله انتحاری هفته گذشته در شهر ترکی– کردی سوروک، که طی آن ۳۲ نفر کشته و بیش از صد نفر زخمی شدند، احتمالا پیش درآمد عملیات تروریستی نیروی یادشده در سراسر ترکیه خواهد بود.

ثانیا، دولت آقای اردوغان، با بمباران پایگاههای پ.کا.کا. در شمال عراق و دستگیری تعداد زیادی مبارز کرد در ترکیه، توافق نامه آتش بسی را که در ۲۰۱۳ با پ.کا.کا. امضا کرده بود، زیرپا گذاشت. پ.کا.کا. هم اکنون با کشتن دو مامور پلیس ترک و تهدید ادامه حملات، به اقدامات تلافی جویانه علیه ترکیه دست زده است. بعلاوه، دولت ترکیه با حمله به کردهای سوریه و عراق در جهت تضعیف تنها نیرویی در منطقه اقدام نموده که باموفقیت علیه داعش جنگیده اند.

ثالثا و ازهمه مهمتر، درصورتی که اردوغان شمال سوریه را، به گفته خودش برای برپاکردن “منطقه امنیتی” اشغال کند، به احتمال قوی ارتش ترکیه تلفاتی را متحمل خواهد شد، زیرا نه فقط با نیروهای نظامی سوریه، بلکه با جنگجویان کاملا مسلح و مجهز کرد و احتمالا گروههای جهادی پراکنده نیز درگیر خواهد شد. ارتش ترکیه ممکن است رودرردوی نیروهای سپاه پاسداران ایران، متحد عمده سوریه و همچنین حزب الله لبنان، که از رژیم بشار اسد حمایت کرده اند، قرار گیرد.

نبرد دروغین رییس جمهوری ترکیه علیه تروریسم می تواند پی آمدهای وخیمی از جهت تصاعد خشونت در سراسر ترکیه و کشورهای همسایه درپی داشته باشد. اگر آنکارا واقعا علاقمند به نبرد علیه جهادیون است، اینکار را می بایست خیلی پیشتر، به جای مسلح کردن و حمایت و تقویت آنها، شروع کرده باشد. تردیدی نیست که رهبران ترک آنچه را که خود کاشته اند درو خواهند کرد.

٩ مرداد ١۳٩۴ برابربا ۳١ ژوئن ٢٠١۵

منبع: http://www.thecaliforniacourier.com/2015/07/28

_____________________________________________________

پانویس مترجم:

نویسنده مقاله، هاروت ساسونیان، فوق لیسانس امور بین المللی و ناشر هفته نامه انگلیسی زبان کالیفرنیا کوریر است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است