قتل ناموسی جدید، فشار شیوخ برای ممانعت از حضور اعتراضی مردم عرب و تشکیل ستاد تبیین در اهواز-علی حیدری


۱- در بحبوحه انقلاب ژینا و فریاد «زن، زندگی، آزادی» در سراسر کشور، دختری ۱۷ ساله به نام «معصومه صلیحاوی» در اهواز توسط پدرش به اتهام ارتباط با یک مرد به فجیع‌ترین شکل با چاقو کشته می‌شود.

پدر جنایتکار که هم توسط عرف هم قانون و هم شرع مورد حمایت قرار دارد و بدون پرداخت هیج هزینه‌ای به‌زودی مانند همه جانیان پیشین قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» به شرایط عادی زندگی خود بازخواهد گشت، در اقدامی آگاهانه قربانی خود را در ملحفه‌ای پیچید و جسد بی‌جان وی را در کنار درب منزل متهم به تجاوز رها کرد.

این جنایتکار با آگاهی از پیامدهای نه چندان جدی اقدام هولناک خود، سپس با چاقوی خونین وارد کلانتری محل می‌شود و با افتخار به جنایت خود اذعان می‌کند.

جنایت مذکور به‌ویژه در میان فعالان عرب بازتاب زیادی نداشته که همین امر از هولناکی قتل آن طفل ۱۷ ساله دست کمی ندارد. ظاهرا نخبگان، فعالان و مراجع اجتماعی و فرهنگی جامعه عرب اهواز در وضعیت بی‌حسی نسبت به این نوع جنایت‌ها قرار گرفته‌اند.

بدون‌ شک‌ از مهمترین دلایل ادامه این دست جنایت‌ها ساختار قانونی تبعیض‌آمیز علیه زنان و به‌ویژه ممانعت رژیم مذهبی حاکم از شکل‌گیری هر گونه نهادهای مدرن مانند احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد بجای ساختارهای سنتی مانند قبیله و عشیره در مناطقی مانند اهواز است.

جمهوری اسلامی آگاهانه و عامدانه نهادها و سنن تاریخ گذشته را در جامعه عرب اهواز تقویت می‌کند تا نشان دهد که عرب‌ها «قبایل و عشایر» هستند و فاصله زیادی با «جوامع امروزی» برای مطالبه خواسته‌هایی چون حقوق زنان و آزادی‌های سیاسی و فرهنگی دارند.

با این وجود، و به‌رغم چنین سیاست‌ها و رویکردهای حکومتی، نخبگان و حتی مردم عادی نمی‌توانند با سکوت یا به بهانه حفظ هویت جمعی از بار مسئولیت اجتماعی و انسانی برابر چنین جنایت‌های هولناکی علیه زنان به عنوان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه چشم‌پوشی کنند.

اهمیت پرداختن به این جنایت در شرایطی که کشور شاهد مبارزه دختران و زنان شجاع برای احقاق حقوق خود و عبور از دیکتاتوری مذهبی هستند، دو چندان بوده و وظیفه اخلاقی و اجتماعی همگی ما است.

۲- جلساتی در بعضی مناطق اهواز توسط شیوخ با حضور اعضای قبایل خود برای ارعاب مردم و ممانعت از حضورشان در اعتراضات سراسری تشکیل شده است.

هاشم مزرعه، از فعالان عرب تبعیدی در اتریش اطلاع داد، شیخ «محمد مزرعه»، بزرگ خاندان مزرعه و از مسئولان قرارگاه ابوالفضل العباس سپاه اهواز که مسئولیت بازداشت خانگی فعالان عرب اهوازی را برعهده دارد، در نشستی با اعضای قبیله خود در منطقه «زویه» تهدید کرد که اگر فردی از خاندانشان در اعتراضات خیابانی شرکت کند نه تنها به کسی اجازه ضمانت‌گذاری برای آزادی فرد بازداشت‌شده نمی‌دهد، بلکه خودش شهادت می‌دهد تا فرد دستگیرشده به شدیدترین مجازات محکوم شود.

پیشتر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست با ستاد عشایر به ریاست شیخ «رحیم عساکره» به هر یک از شیوخ حاضر در این جلسه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بابت ممانعت از حضور اعضای عشایرشان در اعتراضات خیابانی باج داده بود.

در جلسه‌ای دیگر شیخ «سعید حزباوی»، فرزند شیخ مونی، بزرگ خاندان حزباوی هم در دیدار با اعضای قبیله خود گفته که بهترین نظام در ایران، نظام جمهوری اسلامی است و هیچ جایگزین بهتری برای رژیم کنونی وجود ندارد. او ضمن هشدار به حاضران در رابطه با هر گونه حضور اعتراضی در خیابان، تاکید کرده که معترضان به دنبال بی‌بندوباری و کشف حجاب و فساد اخلاقی در کشور هستند و نباید با آنان همراهی کرد.

او به اعضای قبیله خود هشدار داده که در صورت بازداشت فرزندانشان، از وی درخواست وساطت نکنند.

پیش از این هم دکتر «عباس پورعباسی»، استاد بازنشسته زبان عربی در قالب یکی از بزرگان خاندان «بیت زایرعلی» با صدور بیانیه‌ای، هشدار داده بود که جایگزین رژیم کنونی، نظام پادشاهی است و تلویحا خواستار عدم حضور و مشارکت مردم عرب در خیزش سراسری مردم ایران شده بود.

۳- در راستای اقدامات پیشگیرانه نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، سپاه اهواز درصدد تشکیل قرارگاه جدیدی با نام «قرارگاه جهاد تبیین» در همه شهرستان‌ها است.

این نهاد جدید قرار است برای همه اقشار و اصناف از جمله معلمان با هماهنگی «سرهنگ جمالی»، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان‌ استان خوزستان جلسه برگزار کند.

به گفته منابع محلی، این جلسات با هدف تهدید و ترغیب معلمان جهت همکاری با نهادهای اطلاعاتی بوده و از آنها خواسته خواهد شد تا علاوه بر کار تدریس به عوامل امنیتی تبدیل شده و از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان جاسوسی کنند.

تشکیل این نهاد و تلاش برای استفاده نظام و نهادهای امنیتی از اقشاری چون‌ معلمان به‌خوبی نشانگر فقدان نیروی میدانی اطلاعاتی ‌و گسترش فزاینده نارضایتی‌ها در همه سطوح جامعه است.

افزون بر آن مسئولان امنیتی در تلاشند تا کاستی‌های سازمانی خود را از طریق تبدیل‌کردن مردم به مخبر و ایجاد شکاف و قرار دادن اقشار جامعه مقابل هم جبران کنند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است