فعال سندیکایی جعفرعظیم‌زاده را فوری و بدون قیدوشرط آزاد کنید


خبر زیر دیروز در صفحه فیسبوک «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» منتشر شد:
روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در چهل و چهارمین روز اعتصاب غذای جعفر عظیم‌زاده، فعالان صنفی و اعضای خانواده‌ی عظیم‌زاده در پشتیبانی از او در جلوی زندان اوین گرد آمدند. نیروهای امنیتی و لباس شخصی و پلیس انتظامی معترضان را زیر فشار و حمله قرار دادند و متفرق کردند.

عظیم‌زاده، فعال سندیکایی زندانی، که پس از محاکمه ناعادلانه به شش سال زندان محکوم شده است، از روز اول ماه مه با خواست‌های زیر در اعتصاب غذا به سر می‌برد: آزادی موقت به‌منظور بازبینی مجدد به‌منظور بازبینی مجدد پرونده‌اش؛ برداشته شدن اتهامات امنیتی از پرونده های مفتوح کارگران و معلمان معترض ، فعالان صنفی زندانی و پایان دادن به امنیتی کردن به اعتراضات و اعتصابات کارگران و معلمان.

عظیم‌زاده روز پنج شنبه ۲۰ خرداد دچار درد شدید در ناحیه کلیه ی راست و مثانه شد و به دلیل افت فشار و ضعف جسمانی و درد شدید، به‌حال اغماء رفت.

بر اساس معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر و اصول سازمان ملل در باره رفتار با زندانیان، دولت‌مردان جمهوری اسلامی ایران مسؤول سلامتی عظیم‌زاده و رسیدگی به خواست‌های او هستند.

از سال ۲۰۰۳ تاکنون در حدود ۵۰ زندانی ـ اغلب سیاسی ـ جان خود را در زندان‌های ایران از دست داده‌اند. شرایط مرگ بسیاری از آنها به شدت مشکوک و در مواردی آشکار به علت سر باز زدن از مراقبت پزشکی بوده است و بعضی از آنها ـ همچون زهرا کاظمی و ستار بهشتی ـ به یقین زیر شکنجه کشته شده‌اند.

فعال سندیکایی شاهرخ زمانی در شهریور ۱۳۹۴ در شرایط به شدت مشکوکی در زندان رجایی‌شهر درگذشت. اژه‌ای سخنگوی قوه‌ی قضایی در آن زمان اعلام کرد در باره‌ی مرگ زمانی تحقیق خواهد شد. پس از ۹ ماه، هنوز هیچ خبر و گزارشی از چنین اقدامی منتشر نشده است و اگر می‌شد خلاف قاعده بود؛ همچنان که طی دهه‌های گذشته در باره شرایط درگذشت یا قتل اکبر محمدی، هدی صابر، هاله سحابی، ستار بهشتی، زهرا کاظمی، امیدرضا میرصیافی و ده‌ها زندانی دیگر هیچ گزارشی منتشر نشده است.

توجه را به اقدام‌های اخیر جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در باره فعالان سندیکایی در ایران
https://www.fidh.org/article19867

و نیز زندانیان عقیدتی بیمار جلب می‌کنیم:
https://www.fidh.org/article19771

مشروح اطلاعیه‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران را در باره گردهمایی ۲۲ خرداد را در اینجا بخوانید:
http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=5227

——————————————-

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است