فعالان ملی خواستار رفع ممنوعیت از ورود به آرامگاه مصدق شدند


تعدادی از فعالان ملی و ملی-مذهبی با انتشار بیانیه‌ای نوشته‌اند جلوگیری از تجمع علاقمندان محمد مصدق در آرامگاه وی که از زمان محمود احمدی‌نژاد آغاز شده٬ در دولت حسن روحانی نیز ادامه دارد و خواستار رفع این ممنوعیت شدند.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند در وب‌سایت ملی- مذهبی‌ها منتشر شده است٬ از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که ممنوعیت ورود به آرامگاه محمد مصدق٬ رهبر ملی شدن صنعت نفت و نخست‌وزیر ایران در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ را رفع کنند.

آن‌طور که نویسندگان این بیانیه نوشته‌اند همه‌ساله روز ۱۴ اسفندماه٬ همزمان با سالروز درگذشت محمد مصدق٬ علاقمندان وی در آرامگاه او گرد هم می‌آمدند٬ اما از زمان دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد از این «سنت» جلوگیری شده است.

چهره‌های ملی و ملی-مذهبی امضاءکننده این بیانیه نوشته‌اند همان طور که در زمان دولت احمدی‌نژاد٬ «درخواست‌های مکرر از مراجع قانونی» برای رفع این ممانعت هیچ «پاسخی» دریافت نکردند٬ دولت حسن روحانی نیز به نامه‌های آن‌ها پاسخی نداده است.

در این بیانیه آمده که «با روی کار آمدن جناب آقای روحانی…و ارسال دو نامه در سال جاری بدین منظور، متاسفانه روش دولت نهم و دهم بر خلاف انتظار ادامه یافت».

امضاءکنندگان این بیانیه از مسئولان کشور خواسته‌اند که ممنوعیت تجمع بر سر مزار محمد مصدق را رفع کنند.

محمود مصدق، ابراهیم احدی، بامداد ارفع‌زاده، تقی خزاعی، فریدون سحابی، خسرو سیف، حسین شاه اویسی، حسین شاه حسینی، ابوالقاسم فروزان، حسین مجتهدی و علی‌اکبر معین‌فر این بیانیه را امضا کرده‌اند.

آرامگاه محمد مصدق که از سوی بسیاری از چهره‌های ملی ایران به علت ملی کردن صنعت نفت جایگاه ویژه‌ای دارد٬ در احمدآباد قرار دارد.

محمد مصدق، سیاستمدار و حقوقدان که برای دو دوره نخست‌وزیر ایران بود، پس از سقوط دولتش در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در یک دادگاه نظامی محاکمه شد و به سال زندان محکوم شد. وی پس از سپری کردن دوران زندان خود، به قلعه احمد آباد تبعید شد و روز ۱۴ مرداد سال ۱۳۴۵ در همان جا و در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

مصدق وصیت کرده بود که پیکرش در کنار کشته شدگان حادثه سی تیر ۱۳۳۱ به خاک سپرده شود ولی به دلیل مخالفت حکومت شاه، در احمدآباد دفن شد.

سه هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۱۵ اسفند سال ۱۳۵۷، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌ها بر سر مزار مصدق برگزار شد که به نوشته روزنامه اطلاعات، بیش از یک میلیون نفر در آن حضور داشتند. یک سال بعد، پست جمهوری اسلامی ایران نیز تمبر یادبودی به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد وی منتشر کرد.

به دنبال حاکمیت کامل روحانیون بر نظام سیاسی جدید و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ برگزاری مراسم در آرامگاه محمد مصدق ممنوع شد. این سختگیری‌ها در سال‌های بعد کمتر شد تا اینکه در سال ۱۳۸۹ و در دولت دوم احمدی‌نژاد بار دیگر از تجمع در این آرامگاه جلوگیری شد که به گفته فعالان ملی- مذهبی این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با هرگونه تجمع بر سر مزار برخی هنرمندان٬ شعرا٬ شخصیت‌های ملی و حتی مذهبی منتقد حکومت مخالفت کرده و با شرکت کنندگان  در آنها برخورد می‌کند.

ایران فردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است