عیسی سحرخیز: کار رئیس جمهور تمام است؟!


بودند تحلیلگرانی که از همان روزی که رهبری ارشدترین مقام های سه قوه را جمع کرد و رهنمودهای اقتصادی داد، به طعنه گفتند که کار رئیس جمهور تمام است، همه ی کأسه کوزه ها را سر دولت خواهند شکست!
نقل است که در آن نشست آقای خامنه ای حتی اجازه نداد حسن روحانی کلامی در تبیین اوضاع اقتصادی کشور بگوید و در مورد چگونگی حل معیشت مردم حرفی بزند. تنها گفت: در امر اقتصاد هر سه قوه در خدمت دولتند، پس بروید مشکلات را حل کنید!
درست از همان روزها بود که بازارهای مالی و اقتصادی ایران روز به روز آشفته تر شد و قیمت دلار و ارز هر روز بیشتر اوج گرفت و به اصطلاح مردم کوچه و بازار سکه به پشگل و اسکناس به پهن تبدیل شد. و بعد چرخ زندگی مردم با فرمان چرخاندن دوباره سانترفیوژها از چرخش افتاد و چرخ معیشت شان بیشتر لنگ زد.
آن گاه که جمعی از دلسوزانِ توصیه کردند که راه حل کردن بحران کشور، نه اقتصادی بلکه سیاسی است و آن هم عمدتا در گرو گفت و گوی ایران و آمریکا، یک باره از چپ و راست تیرهای بلا باریدن گرفت و همه خائن و خیانتکار معرفی شدند، اما کسی نگفت پس چاره ی کار چیست و راه حل این مشکل کجاست؟ اگر حرفی هم زده شد، حتی به ظاهر از درون اردوگاه رئیس جمهور، اشاره آن بود که چون دولت ناکارا و ناتوان است، پس باید برود!
حرف هایی از سنخ سخنان سید حسین موسویان در ظاهر در نقد “نامه ١٠٠ فعال سیاسی برای گفت‌و‌گو با آمریکا”، البته او جای دیگر را نشانه گرفته بود:
صادقانه بگویم هرتصمیم مهم در مناسبات منطقه‌ای و جهانی، نیازمند یک وضع داخلی منسجم و هماهنگ است…با این وضع، “مشکلات اقتصادی فعلی مردم” و “منافع کلان ملی کشور”، ٢ قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح‌های سیاسی داخلی هستند. بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس…
البته پیشنهاد مسئول پیشین گفت و گوهای بین المللی نظام را مسئول فعلی سیاست خارجی زود پاسخ داد. محمد جواد ظریف گفت: خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند…
اما در جریان این گفتاردرمانی های مکرر، ظریف خود مخاطب یک مقام ارشد دیگر درون نظام قرار گرفت که معتقد است چون حرف های مقام مافوقش، نزد رهبری برش ندارد، پس او باید برود و آقای خامنه ای را برای انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا، راضی کند!
محمدمهدی بهکیش در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به وزیر امور خارجه گفت: به صراحت خدمت شما عرض می‌کنم که ما به طرف محاصره اقتصادی پیش می‌رویم و از ۴ نوامبر به نوعی محاصره اقتصادی خواهیم داشت… دو وزیر در کابینه ترامپ تغییر کرد و بازار ارز ما به هم ریخت و هنوز هم از پس آن بر نیامده‌ایم … اکنون با مدیریت اقتصادی، اقتصاد را نمی‌شود تنظیم کرد.آقایان سیف و نهاوندیان با سیاست اقتصادی تا زمانی که روابط بین‌الملل سامان نگیرد، نمی‌توانند برای اقتصاد کاری کنند.
آقای ظریف بار بر دوش شماست، شما هستید که دنیا را می‌شناسید و راه مذاکره را می‌دانید و شما هستید که در برجام موفق بودید، اگر جسارت‌تان بیشتر شود و بزرگان نظام ( رهبر) را قانع کنید، می‌توانید مملکت را نجات دهید.
در این اوضاع و احوال، یک باره از درون اردوگاه نظام و سپاه که چشم دیدن روحانی را ندارند و همه ی کاسه و کوزه ها را سر دولت می شکنند- از سر اتفاق آن ها نیز چون دیپلمات های بازنشسته پرونده دار، چاره کار را در پایان دوره ی جدید حاکمیت دوگانه و یک دست شدن نظام می بینند- ندا برآمد که با این رئیس جمهور کاری نمی توان کرد!
آن هم رئیس جمهوری که نمی داند و نزدیکان و مشاورانش نیز نه تنها به او نمی گویند که در این اوضاع ٢۴ ساعت کار فشرده ی شبانه روزی-حتی در روزهای تعطیل- برای حل بحران کافی نیست، بلکه به این بهانه که روز جمعه است او را برمی دارند و برای کوهنوردی به توچال می برند، تا آه از نهاد طرفداران رو به نقصان برآید و داد مردم!
در این فضای تبلیغاتی، یک باره رحیم صفوی، مشاور رهبری، همان سرداری که در دوران اصلاحات و بهار آزادی مطبوعات می گفت که ما فضا را باز کردیم تا مارها از لانه بیرون آیند و با سنگ بر سرشان بکوبیم، گفت: حالا اگر دولت راه اشتباه رفته است گناه حضرت آقا چیست؟ خُب این دولت، انتخاب مردم بوده!
پیام این حرف همان است که اقتدارگرایان و تمامیت خواهان مدت هاست، تکرار می کنند، یک روز با بحران سازی های سیاسی و به خیابان کشیدن مردم، یک روز ایجاد بحران پولی و مالی، با هدف صید ماهی قدرت از درون آب گل الود!
با این پیام اصلی : بدانید تا حسن روحانی هست، این آشفته بازار هم هست، پس دولت او باید برود و ما بیائیم!
https://t.me/isaharkhiz

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است