عیسی سحرخیز: دیپلماسی پا در هوا؛ مذاکره در فضا؟!


وزیر خارجه ایران یک ماه پس از شاخ و شانه کشیدن های تبلیغاتی همتای آمریکایی خود، در واکنش به “خط مشی جدید کاخ سفید در برابر جمهوری اسلامی”، “فهرست ( نه چندان) کوتاهی از مطالبات به حق مردم و دولت ایران از دولت ایالات متحده” را منتشر کرده است.
اعلام شرایط ١۵گانه ی اعلام شده از جانب محمد جواد ظریف، در مقابل شروط ١٢گانه مائک پمپئو را می توان به نوعی آغاز دور جدید مذاکرات بین واشینگتن و تهران، برای حل مسائل فی مابین در سطح داخلی، منطقه ای و جهانی تلقی کرد.
در شرایطی که بحث میان طرفداران و مخالفان مذاکره مستقیم و بی قید و شرط بین ایران و آمریکا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بالا گرفته است، به هیچ وجه نمی توان نوشتن مقاله توسط رئیس هیات دیپلماسی دولت روحانی را یک امر اتفاقی و بدون دریافت مجوز از بیت رهبری و احتمالا شخص آقای خامنه ای دانست.
فارغ از این که شمشیر دو لبه ای را که هر دو وزیر خارجه به سوی یکدیگر نشانه رفته اند، قطعا یک لبه اش افشاگری و مچ گیری داخلی و بین المللی با هدف دامن به یک جنگ روانی همه جانبه است، اما لبه ی دیگر شمشیر حتما از بُرایی بیشتری برخوردار است، و أن گفت و گوی غیرمستقیم رو در رو در فضای مجازی، با هدف پوشش گسترده توسط رسانه ها است.
بر این اساس، اگر همین فردا پمپئو حرفی بزند و توئیتی در تبیین مواضع ١٢گانه امریکا یا در رٓدِ نقد ١۵گانه جمهوری اسلامی به سیاست های پس از انقلاب کاخ سفید منتشر کند که در آن بخشی از مطالبی که باید در پشت میز مذاکره خطاب به ظریف بیان می کرد امده باشد، به هیچ وجه نباید شگفت زده شد.
همانگونه که نباید اصلا تعجب کرد اگر وزیر خارجه ایران در پاسخ مطالب حدید همتای آمریکایی خود، حرف های جدیدتری بزند یا نکات نوتری بگوید.
چه مخالفان سرسخت مذاکره با أمریکا در ایران در داخل بپسندند، چه نپسندند؛ چه ایرانیان خارج نشین طرفدار براندازی نظام جمهوری اسلامی با کمک خارجی، به ویژه دولت ترامپ، دوست داشته باشند یا دوست نداشته باشند، نمی توان منکر این نکته ظریف شد که در عمل دور جدید گفت و گو بین مقام های سیاست خارجی دو کشور آغاز شده است؛ گیرم به صورت یک “دیپلماسی پا در هوا و مذاکره در فضا”؟!
حجم، سطح و سرعت این گونه گفت و گوهای خارج از اتاق و دور از میز مذاکره اگرچه مهم است، اما مهم تر از آن این است که این نوع “مذاکره غیرمستقیمِ بی قید و شرط”، در یک تالار شیشه ای قابل رویت برای ملت، أن هم با میکروفون هایی روشن و بلندگوهایی پر قدرت، میان مقام های دولتی در حال شکل گرفتن است.
و از ان هم مهمتر این که در این مذاکرات دیگر نه جایی برای دلالان منطقه ای وجود خواهد داشت و نه مسئولانِ حکومتیِ غیرپاسخگویِ پنهان شده از دیدِ مردم، در پشت پرده های اتاق های نمور و سوت و کور!
https://t.me/isaharkhiz

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است