عیسی سحرخیز: «ما خواهان و حامی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم!»


«در پی بیانیه ی اثرگذار پیشین، همان طیف از دوستان با توجه به مذاکرات رهبران أمریکا و کره شمالی در سنگاپور بیانیه ای برای امضا تهیه کرده اند، در صورت تمایل و مصلحت بفرمایید تا امضای شما هم پای أن گذارده شود.»

متن بیانیه به شرح زیر است:

ما خواهان و حامی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم!

دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی که محبوبیت چندانی در افکار عمومی بین المللی ندارند، مورد استقبال و حمایت و خرسندی بخش بزرگی از مردم جهان قرار گرفت. این رویداد نشان داد که عموم انسان ها نسبت به هر حرکتی که به آسایش و آرامش مردمان گوشه ای از جهان منجر شود، همدل و همراه اند. این دیدار همچنین بار دیگر اثبات کرد که «هر اختلافی روزی به پایان خواهد رسید».
ما افرادی از طیفهای مختلف فکری و سیاسی براین نظریم که اینک وقت آن رسیده است که بر اختلاف های دیرینه ایران و آمریکا نیز نقطه پایانی گذاشته شود. از این رو خواهان «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش شرط»ی از سوی طرفین هستیم.
انقلاب بهمن در عرصه بین الملل بدنبال اعمال سیاست «موازنه منفی» و «نه شرقی و نه غربی» بود. این اما به هیچوجه به معنای یک جدال و قهر بی پایان و پرهزینه نبوده است. دشمنی دو دولت ایران و آمریکا هزینه های سنگینی را بر کشور ما تحمیل کرده است. حال گذشته را باید چراغ راه آینده ساخت. این کاری است که اکثر کشورهای جهان کرده اند و آینده را بر دشمنی ها و اختلافات گذشته بنا نکرده اند. بدون اینکه هیچیک از حقانیت خویش کوتاه آمده باشند.
با توجه به وضعیت ناامن و پر خطر منطقه پیرامون ما و نیز بحران های مختلف و متراکمی که در داخل، زندگی روزمره بخش مهمی از مردمان و نیز سامانه اقتصادی و اجتماعی و حیات ایران و ایرانیان را تهدید می کند، ما اکنون نیازمند یک عزم جدی و مسئولانه برای تغییر سیاست ها هستیم. یکی از مهم ترین سیاست ها به تنش های بین ایران و آمریکا بر می گردد.
ما از دولت و حکومت ایران می خواهیم حال که فرصت مناسب دوران اوباما از دست رفته است، فارغ از جنگهای روانی کاخ سفیدکه در پشت آن هیاهو تاجرپیشه گی خاص خویش را نیز دنبال می کند؛ با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود. پیش بینی می شود دولت پر مسئله ترامپ نیز برای جلب افکار عمومی داخلی و بین المللی از این اقدام به عنوان یک امتیاز بزرگ و مثبت استقبال کند.
این مذاکرات می تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود. مسلم است که در صورت هر گونه فزون خواهی طرف مقابل، راه بازگشت همیشه باز است.
ما اطمینان داریم این اقدام مورد حمایت قاطبه مردم ایران و افکار عمومی جهانیان قرار خواهد گرفت. همه می دانند گفتگو هیچ گاه به معنای سازش و شکست نیست. مبارزان مقاوم ویتنام در اوج منازعه نظامی با آمریکایی ها، با آنان مذاکره هم می کردند.
ما امضا کنندگان این بیانیه در پشتیبانی از منافع ملی و بهبود زندگی مردم میهن و دفاع از استقلال و حفظ کیان ملی و سرزمینی مان؛ از گفتگوی مستقیم و رسمی و شفاف ایران و آمریکا حمایت می کنیم و آن را به نفع برقراری صلح و امنیت در جهان و منطقه و بهبود رفاه و آزادی و سربلندی ایران و ایرانیان می دانیم

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است