علی یونسی: بیش از گذشته به همزیستی مسالمت‌آمیز نیازمندیم؛ نباید تفاوت‌های قومی-مذهبی منجر به دعوا بین افراد شود


دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌های دینی با تاکید بر اینکه بیش از گذشته به هم زیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام و مذاهب نیازمندیم، گفت: در حال حاضر ما در جامعه تفاوت هایی بین اقوام، نژادها و مذاهب داریم که البته این نوع تفاوت ها بسیار خوب هم هست چرا که اختلاف و تنوع، ذات یک جامعه و یا اجتماع است اما نکته مهم این است که نباید اجازه بدهیم این تفاوت ها به دعوا منجر شود.

ما در شرایط فعلی اجتماعی نیازمند توجه بیش از بیش به زندگی مسالمت آمیز بین همه اقوام، مذاهب و نژادها در جامعه هستیم

حجت‌الاسلام علی یونسی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا ضمن بیان این مطلب که ما در شرایط فعلی اجتماعی نیازمند توجه بیش از بیش به زندگی مسالمت آمیز بین همه اقوام، مذاهب و نژادها در جامعه هستیم،‌اظهار کرد: توحید در بین انسان‌ها نماد زندگی اخلاقی و انسانی است، مظهر توحید در جامعه زندگی اخلاقی است که به آن زندگی مسالمت‌آمیز می‌گویند؛ جنگ، برخورد، افراط گری، توهین، مطلق‌پنداری و رد کردن دیگران و عدم بردباری آثار شرک است. بنابراین توجه به این موضوع مهم امروز بیش از گذشته برای کشور اهمیت حیاتی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر ما بلد نباشیم در کنار هم بین با اقوام و نژادهای مختلف مسالمت آمیز زندگی کنیم امنیت، آسایش یا به نوعی همه آن چیزی که در اختیار داریم را از دست خواهیم داد، تصریح کرد: در صورتی که ما سبک زندگی در کنار کسانی که با یکدیگر اختلاف سلیقه، مذهب و اعتقاد دارند را یاد نگیریم به نوعی در جامعه نخواهیم توانست با امنیت و آسایش زندگی کنیم بنابراین زندگی مسالمت آمیز لازمه زندگی آسوده در یک جامعه است.

اختلافات برای رشد یک جامعه بسیار مفید است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌های دینی تاکید کرد: در حال حاضر ما در جامعه تفاوت هایی بین اقوام، نژادها و مذاهب داریم که البته این نوع تفاوت بسیار خوب نیز است چرا که تفاوت و تنوع ذات یک جامعه و یا اجتماع است که ما در یک اجتماع نمی توانیم دو نفر مشابه هم را از جهت رنگ پوست، زبان و یا عقیده پیدا کنیم که به اعتقاد من این نوع اختلافات برای رشد یک جامعه بسیار مفید است.

نباید تفاوت های قومی، مذهبی و نژادی در جامعه منجر به دعوا بین افراد شود

یونسی همچنین با تاکید بر اینکه نباید اختلافات قومی، مذهبی و نژادی در جامعه منجر به دعوا بین افراد شود، خاطر نشان کرد: جامعه مانند اعضای یک خانواده با عقاید،‌گرایش‌،‌سلایق و تفکرات متفاوتی از افراد مواجه است و ما باید مراقب باشیم این اختلافات به دعوا منجر نشود.

وی تاکید کرد همزیستی مسالمت آمیز با سلایق و عقاید متخلف در یک جامعه نیازمند آموزش و فرهنگ سازی دارد، گفت: از نظر فرهنگی و مذهبی باید به ما یاد داده شود که چگونه در یک جامعه با یکدیگر زندگی خوبی داشته باشیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌های دینی گفت: بر اساس آموزه‌های اسلامی جنگ، نزاع، افراطی‌گری، تندی، مطلق پنداری، عدم بردباری، عدم تحمل آثار دیگران و غیره از نشانه‌های شرک است و پیامبر اسلام (ص) طوایف، اقوام، نژادهای مختلف را در کنار هم گرد آورد و این امر یکی از ویژگی‌های اسلام است باید بر این اساس رفتار کنیم. ضمن اینکه تمدن اسلامی چیزی جز تسامح، بردباری، دگرپذیری و مدارا ندارد.
—————————————–

علی یونسی،نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها در سرمقاله روزنامه ایران نوشت،اتفاق ناگوار و ناپسندی که در روزهای اخیر انسجام و وحدت ملی ما را نشانه رفت، هتاکی یک مداح در پخش زنده شبکه پنج سیما بود! این واقعه، موجب جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی برادران اهل‌سنت ایران شد. البته از این دست موارد، متأسفانه هر از گاهی رخ می‌دهد و ما نیز بارها تذکر داده‌ایم اما این‌بار صدا و سیما و قوه قضائیه جمهوری اسلامی، برخورد قاطع و مناسبی داشته‌اند که لازم است سپاسگزار این قبیل اقدامات باشیم.
متأسفانه این دست توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها از گذشته دور نیز در کشورهای اسلامی وجود داشته است. این گونه رفتار ناپسند، گرچه ریشه در جهل، انحراف و تعصب دارد اما این نکته که تحریک مذاهب علیه یکدیگر، برجسته‌سازی اختلافات مذهبی و تقویت واگرایی مسلمانان، بخش مهمی از سیاست‌های دشمنان جهان اسلام است، یک واقعیت تلخ تاریخی غیر قابل انکار است. تشکیل گروه‌های خشونت‌طلب از شیعه انگلیسی تا سنی امریکایی، در قالب عناوین گوناگون همچون داعش و طالبان و تقویت گروه‌های تکفیری، شیعه‌ستیز و سنی‌ستیز و راه‌اندازی موضوعات اختلافی در میان مسلمانان از سیاست‌های قدیمی استکبار جهانی ازجمله امریکا، انگلیس و اسرائیل بوده است.
همه ملت‌ها و کشورهای جهان از آنچه در کشورهای منطقه همچون افغانستان، سوریه، یمن و آنچه اخیراً از تحریکات خطرناک اسرائیل و عربستان در حوزه خلیج فارس رخ می‌دهد، به شدت نگران هستند زیرا همه این اتفاقات صلح جهانی، امنیت منطقه و آرامش کشورهای اسلامی را هدف قرار داده‌اند! پرسش مهم و اساسی در این‌باره آن است که چگونه با وجود این مشکلات منطقه‌ای و با وجود سیاست وحدت‌گرای
امام خمینی (ره) و عملکرد انسجام‌بخش مقام معظم رهبری و راهبرد دولت خدمتگزار مبنی بر رعایت حقوق شهروندی، این اتفاقات ناپسند و مخالف مصالح ملی و امنیت کشور، هر از گاهی در جامعه رخ می‌دهد؟ پاسخ آن است که تاکنون برخورد و علاج ریشه‌ای و اساسی با قضیه صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد که همه باید تلاش و همت کنیم تا ریشه این اعمال و رفتار تفرقه‌افکن در جامعه خشکانده شود. برخورد امنیتی و قضایی با هتاکان حرمت‌شکن، بخشی از اقدامات لازم است اما مهم‌تر از آن، این است که همه علما، روشنفکران و نخبگان دلسوز جوامع اسلامی از شیعه و اهل ‌سنت، می‌بایست شجاعانه به میدان آیند و به مقابله با جریان‌های تفرقه‌افکن پرداخته و مردم جوامع‌شان را به وحدت و انسجام اجتماعی دعوت کنند. بر اساس متن قانون اساسی که میثاق ملی ما ایرانیان است و همچنین بر مبنای استراتژی نظام، هیچ مسأله‌ای برای جمهوری اسلامی ایران مهمتر از موضوع انسجام وحدت ملی نیست. امنیت و عدالت که آرمان‌های مقدس نظام است زمانی مستقر می‌شود که وحدت ملی و دینی استقرار پیدا کند. لذا علمای اسلام و متفکران ایرانی باید در نهادینه شدن کرامت انسانی، رعایت حقوق شهروندی و حرمت اهانت به مقدسات مذاهب و ادیان در جامعه تلاش کنند.
البته تا رسیدن به آن آرمان و نهادینه شدن آن فرهنگ، قوانین اجرایی می‌بایست به گونه‌ای باشد که همه هموطنان به درستی بدانند که نظام با هتاکان، حرمت‌شکنان و تفرقه‌افکنان برخورد قاطع خواهد داشت زیرا سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بر مبنای همدلی و انسجام ملی است و بر این اساس نظام این قبیل رفتارها را برنمی‌تابد و آن را مخالف مصالح و امنیت کشور می‌داند. بدین جهت، درخواست مؤکد همه دلسوزان نظام و ایران عزیز آن است که مجلس شورای اسلامی در اقدام فوری، قانون مجازات هتک حرمت و توهین به مقدسات ادیان و مذاهب را به تصویب برساند تا در آینده شاهد این گونه رفتارهای ناپسند در جامعه نباشیم.
شفقنا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است