علل تمایل جوانان به سپردن صورتشان به تیغ جراحی چیست؟ آماری از جراحی زیبایی در ایران وجود ندارد


این روزها به هر جمعی که وارد شوید، می‌توانید آثار جراحی زیبایی را در چهره برخی از جوانان ببینید. اگرچه به بهانه‌های اقتصادی و اجتماعی آماری از تعداد جراحی زیبایی در ایران منتشر نشده است اما تعداد کسانی که تن به تیغ زیبایی می‌سپارند، زیاد است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جوانان امروزی برای دستیابی به زیبایی به هر روش و وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا بتوانند زیباتر شوند یا کمی در ظاهر خود تغییر ایجاد کنند! در بین عمل‌های جراحی زیبایی، کشیدن پوست صورت، بالا بردن ابرو، جراحی زیبایی پلک و جراحی زیبایی بینی رایج‌ترین‌ها به شمار می‌آیند و حتی در برخی مناطق تهران جراحی زیبایی گوش و تیز و کشیده کردن آن که به آن «گوش الاغی» می‌گویند نیز در حال گسترش است.

آمارها نشان می‌دهد که در ۱۵ سال گذشته شمار مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و متقاضیان عمل‌های جراحی پلاستیک زیبایی در جهان، ۷۰ درصد بیشتر شده است. همچنین بر اساس آماری که انجمن جراحی پلاستیک آمریکا ارائه کرده ‌است، ۸۰‌ درصد از جراحی ‌های سال ‌۱۹۹۹ را زنان انجام داده‌اند، اما مقامات ایرانی می‌گویند آماری در این رابطه منتشر نشده است.

بر اساس مطالعه مشترک یک مرکز تحقیقاتی ایرانی و دانشگاه «جان هاپکینز » آمریکا، میزان سرانه مشاغل مربوط به عمل جراحی بینی در ایران ۷ برابر بیشتر از آمریکا است. در حال حاضر هزینه متوسط یک عمل جراحی بینی رقمی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است. هزینه عمل کشیدن پهلو و شکم بین ۳ تا ۷ میلیون تومان؛ کشیدن پوست صورت ۳ تا ۶ میلیون تومان و کشیدن کامل پوست صورت تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد. این هزینه‌ها در شرایطی است که در ایران متوسط درآمد ماهانه مردم در مناطق شهری بسیار پایین‌تر از این رقم‌هاست.

نبود آمار میزان جراحی‌های زیبایی در کشور

سیدعبدالحسن امامی رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران به آنا گفت: آمار دقیقی از میزان جراحی‌های زیبایی در کشور نداریم زیرا تاکنون از هیچ مرکز زیبایی و پزشکی آمار دقیقی جمع آوری نشده و پزشکان به دلیل برخی مسائل اقتصادی، اجتماعی و پزشکی تمایلی به ارائه آماری از تعداد مراجعان خود ندارند اما در هر صورت تعداد مراجعه و انجام عمل‌های جراحی زیبایی بسیار رو به افزایش است.

وی تاکید می‌کند: وزارت بهداشت باید تشکیلاتی داشته باشد تا از مراکز و مراجع مختلف این آمارها را بگیرد زیرا حتی معلوم نیست این عمل‌های زیبایی از سوی چه پزشکانی صورت می‌گیرد. حتی در برخی مراکز این عمل‌ها توسط پزشکان عمومی و غیرمتخصص انجام می‌شود. جراحی بینی در صدر عمل‌های جراحی قرار دارد و بیشترین مراجعه‌ها در شهر تهران صورت می گیرد.

اقناع کوتاه مدت شرایط روحی جوانان با جراحی زیبایی

حسن موسوی چلک، آسیب‌شناس اجتماعی و رئیس انجمن مددکاران ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به بررسی علل و عوامل این آسیب اجتماعی می‌پردازد و می‌گوید: شیوع و بروز برخی جراحی‌های زیبایی یکی از ویژگی‌های جوامع رو به توسعه است که متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که در آن جراحی زیبایی بینی در صدر عمل‌های جراحی قرار دارد. باید توجه داشته باشیم که هیچ کس از زیبایی بدش نمی‌آید زیرا چهره زیبا جذابیت‌های بسیاری دارد بر همین اساس جوانان برای اینکه بتوانند این جاذبه را نسبت به خودشان ایجاد کنند به تیغ بسیاری از جراحان زیبایی تن می‌دهند تا بتوانند به نحوی در جامعه ابراز وجود کنند.

به گفته موسوی چلک ، این پدیده مختص زنان کشور نیست و گاهی اوقات با مردانی روبرو می‌شویم که آرایش به صورت دارند و یا حلقه‌هایی به گوش و بینی خود متصل کرده‌اند. همچنین چشم و هم‌چشمی و رقابت میان زنان و مردان باعث تمایل بیش از اندازه جوانان به سمت جراحی‌های زیبایی شده است.

وی با بیان اینکه انجام عمل‌های زیبایی و استفاده از آرایش‌ و پوشش نامتعارف در کوتاه‌مدت شرایط روحی افراد را اقناع می‌کند، افزود: این جوانان به خاطر پرکردن خلاء عاطفی موجود در زندگی‌شان تن به چنین عمل‌های بیهوده و بی‌دلیل غیرپزشکی می‌دهند اما با گذر زمان وضعیت روحی آنان به حالت عادی باز می‌گردد و همچنان از خود ناراضی خواهند شد بنابراین تنوع‌طلبی یا مدگرایی در این حوزه‌ها بیشتر است و هزینه‌های بسیاری نیز بر زندگی تحمیل می‌کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از جوانان به منظور پرکردن خلاء عاطفی موجود در زندگی به سمت این نوع عمل‌های جراحی گرایش پیدا می‌کنند در حالی که خانواده‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور می‌توانند با ایجاد برنامه‌های شاد و مفرح فرصت‌هایی را برای ابراز وجود این افراد فراهم کنند و به جوانان و نوجوانان امکان و فرصت مطرح‌شدن بدهند.

رئیس انجمن مددکاران ایران یادآور شد: یکی از راه‌های جلب توجه و ابراز وجود برای جوانان امروزه انجام عمل‌های جراحی زیبایی است زیرا بسیاری از جوانان کشور که درگیر خلاءهای روانی و عاطفی هستند با انجام این نوع عمل‌های جراحی بی‌دلیل می‌خواهند در جامعه متفاوت‌تر از سایر افراد حاضر شوند.

وی راهکار کاهش گرایش به سمت این نوع عمل‌های جراحی را سرمایه گذاری بر سایر بخش‌های اجتماعی و روانی جوانان دانست و گفت: برای اینکه بروز پدیده‌هایی از این دست در جامعه کاهش یابد در جامعه فضای نشاط، گفتگوی اجتماعی و تقویت هویت فرهنگی را باید تقویت کنیم زیرا زمانی که از این موارد غفلت می‌کنیم و آنها را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهیم طبیعتا عوارض و پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت و در نهایت این خلاءهای روانی و عاطفی باید به نحوی پوشش داده شود زیرا تاکنون ما بر روی تقویت هویت اجتماعی و نشاط اجتماعی کار نکردیم و کلا حوزه اجتماعی فرهنگی حوزه مورد توجه در عمل نبوده است.

منبع:خبرگزاری آنا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است