عقب‌نشینی وزارت ورزش و فدراسیون والیبال: بخشی از سالن‌ها در اختیار زنان قرار داده می‌‌شود آبان. ۲۶ بخش ویژه, زنان دیدگاه


تقاطع: ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های والیبال که منجر به محرومیت فدراسیون والیبال ایران از میزبانی بازی‌های بین‌المللی شده، برداشته می‌شود.

رباب شهریان، “معاون ورزش زنان” در “وزارت ورزش و جوانان” روز چهارشنبه (۲۱ آبان-۱۲ نوامبر) به خبرگزاری “ایسنا” گفت به دنبال صحبتی که با محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران داشته، قرار شده تا «قسمتی از سالن‌ها برای مسابقات در اختیار زنان قرار داده شود که مشکلی هم برای میزبانی ایران پیش نیاید».

خانم شهریان، با بیان این‌که حضور زنان در ورزشگاه‌ها، «مطالبات بانوان ایران» است، تاکید کرد که این تصمیم به دنبال «فشار» فدراسیون جهانی والیبال به ایران درباره‌ی میزبانی رقابت‌های بین‌المللی گرفته شده و سازمان ورزش در حال «مهیا کردن این بستر» است.

او در عین حال مدعی شد «فشارهایی که وارد شده ورزشی نیست» بلکه «سیاسی» است.

گفتنی است در هفته‌های اخیر فشار بر دولت ایران برای پایان دادن به ممنوعیت ورود زنان تماشاگر به سال‌های مسابقات ورزشی و به ویژه والیبال افزایش یافته است.

در همین ارتباط، فدراسیون جهانی والیبال روز شنبه (۸ نوامبر-۱۷ آبان) اعلام کرد که تا زمان آزادی غنچه قوامی از زندان و نیز لغو ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های والیبال، از برگزاری مسابقات بین‌المللی این رشته در ایران خودداری خواهد کرد. فدراسیون جهانی با تاکید بر این‌که این ممنوعیت شامل لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۵ و مسابقات قهرمانی آسیا در همین سال،‌ به دلیل برنامه‌ریزی قبلی نخواهد شد، در نخستین اقدام، میزبانی جام جهانی نوجوانان را از ایران گرفت و به آرژانتین اعطا کرد.

یک هفته پیش‌ از اعلام این تصمیم (شنبه ۱ نوامبر-۱۰ آبان) نیز، “آری گراسا”، رییس فدراسیون جهانی والیبال در جریان سی‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ساردینای کالیاری در کشور ایتالیا، در یک سخنرانی از حکومت ایران خواست تا غنچه قوامی آزاد کند و به ممنوعیت ورود زنان به استادیوم والیبال پایان دهد.

آقای گراسا با بیان این‌که در همین زمینه به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی نامه‌ای نوشته است، از حاضران در این کنگره خواست تا حمایت قاطع خود را از درخواست آزادی خانم قوامی اعلام کنند. در پاسخ به این سخنرانی، تمامی ۲۱۰ نماینده‌ی کشورهای عضو فدراسیون جهانی والیبال، از جا برخاستند و به مدت دو دقیقه به حالت ایستاده آقای گراسا را تشویق کردند.

به دنبال این فشارها بود که محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران، روز دوشنبه (۱۹ آبان) در گفتگو با خبرنگار بخش خبری بیست‌وسی تلویزیون جمهوری اسلامی مدعی شد که در ایران زنان به استادیوم‌ها می‌روند و بازداشت غنچه قوامی ربطی به این موضوع ندارد.

آقای داورزنی در تایید ادعای خود گفت که علاوه بر تماشاگران برزیلی و لهستانی، زنان ایرانی نیز در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال در ایران در سالن مسابقات حاضر بودند. این در حالی است که در هنگام برگزاری آن مسابقات، از فروش بلیط به زنان خودداری شد و شماری از زنانی که با هدف تماشای مسابقه در مقابل سالن والیبال استادیوم آزادی حاضر شده بودند، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند که غنچه قوامی نیز یکی از این زنان بود.

با این وجود، از آن‌جایی که طبق قوانین فدراسیون جهانی والیبال، زنان می‌بایست حق تماشای مسابقات این رشته را داشته باشند، مقامات فدراسیون والیبال ایران، شماری از ورزشکاران و خبرنگاران زن را که تعدادشان کمتر از ۵۰ نفر گزارش شده بود، به صورت گزینشی در بخشی از سالن مسابقات مستقر کردند و برای معدود تماشاگران زن غیرایرانی نیز ممنوعیتی ایجاد نکردند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است