عضو کمیسیون قضائی مجلس :«قانون منع ازدواج کودکان، مغایر شرع اسلام است»


محمدعلی اسفنانی عضو کمیسیون قضائی مجلس، قانون منع ازدواج کودکان زیر ١٨ سال در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل را مغایر شرع اسلام عنوان کرده است. او گفته اگر جلوی ازدواج‌های زودهنگام گرفته شود، ‌«روابط نامشروع زیاد می‌شود.»

ازدواج کودکان
بیش از ٧٠٠ میلیون زن در سراسر جهان زیر سن ١٨ سال ازدواج کرده‌اند
محمدعلی اسفنانی، ‌در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» (پنج‌شنبه ۱۳ آذر)، ضمن اشاره به مغایرت منع ازدواج کودکان زیر ١٨ سال با شرع اسلام، درباره الزامات ایران برای پیوستن مشروط به کنوانسیون حقوق کودک گفته است: «هر کشوری یک‌سری الزامات برای خودش دارد، نمی‌شود که به همه پروتکل‌های دنیا به شکل غیرمشروط بپیوندیم. همین که در این مصوبه، ازدواج زیر ١٨ سال را منع می‌کنند، خودش مشکل دارد.»

این نماینده مجلس، درباره منع ازدواج افراد زیر ١٨ سال گفته است: «آن مواردی که خود خانم‌ها و آقایان تمایل دارند، حتی اگر زیر ١٨ سال باشد را چه کنیم؟ اگر جلوی این اتفاق را بگیریم، ‌روابط نامشروع زیاد می‌شود، باید از بروز روابط نامشروع جلوگیری کنیم.»

به عقیده اسفنانی، «وقتی شرع اجازه می‌دهد که خانم یا آقای ١٧ ساله ازدواج کند و رابطه شرعی و حلال داشته باشد، ما نمی‌توانیم منع‌شان بکنیم. با این کار به روابط نامشروع دامن زده‌ایم».

محور قرار گرفتن سن بلوغ شرعی در ایران از سوی علما و فقهای دینی در تعریف «کودک» و «سن ازدواج»، منجر به چالش قوانین ایران با قوانین بین‌المللی شده است.

بر اساس قوانین اسلامی در ایران، ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ سال «منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح». ازدواج قبل از سن بلوغ نیز توسط ولی کودک (پدر و جد پدری) انجام می‌شود.

در این کشور، سن قانونی و شرعی پایان دوران کودکی نیز برای دختران ٩ سال قمری و برای پسران ١۵ سال قمری است. در حالی که در قوانین بین‌المللی، سن پایان کودکی برای همه ١٨ سال عنوان شده است.

از اینرو ایران و سودان منع ازدواج افراد زیر ١٨ سال را نپذیرفته‌اند و به طور مشروط به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل پیوسته‌اند.

«غرایز جنسی مهارشدنی نیست»

عضو کمیسیون قضائی مجلس گفته است: «در این شکی نیست که نمی‌شود غرایز جنسی را مهار کرد.»

ازدواج در ایران
برای منع ازدواج افراد زیر ١٨ سال در ایران، باید دوسوم مجلس رای بدهند تا تصویب شود.
اسفنانی در ادامه گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به ممنوعیت ازدواج افراد زیر ١۶ سال در ایران اشاره کرده و گفته است: «در کشور ما هم سن قانونی برای ازدواج داریم. ما برای ازدواج افراد زیر ١۶ سال ممنوعیت قایل شده‌ایم، اما همه این موارد به کمتر از ٣ درصد کل ازدواج‌ها برمی‌گردد.»

این نماینده مجلس تاکید دارد که ایجاد ممنوعیت، «نتیجه عکس می‌دهد» و پیوستن به هر پروتکل بین‌المللی «الزاماً خوب نیست.»

او تاکید کرده که برای منع ازدواج افراد زیر ١٨ سال در ایران، باید دوسوم مجلس رای بدهند تا تصویب شود.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال ایران، از مجموع ۵۷۹ هزار و ۸۷۱ مورد ازدواج در سال ١۳۹۲، ۳۰ هزار و ۹۵۶ ازدواج آن مربوط به دختران زیر ۱۵سال بوده است. این آمار تنها مربوط به ازدواج‌های ثبت شده است و ازدواج‌های غیر رسمی و شرعی را در بر نمی‌گیرد.

به گزارش سازمان ملل، ‌در حال حاضر بیش از ٧٠٠ میلیون زن در سراسر جهان زیر سن ١٨ سال ازدواج کرده‌اند که از این تعداد ٢۵٠ میلیون نفر زمان ازدواج زیر ١۵ سال سن داشتند.

سازمان ملل متحد در گزارش‌های رسمی خود اعلام کرده که این گروه از زنان بیش از دیگر زنان در معرض خشونت خانگی قرار دارند. بسیاری از آنها از حق تحصیل برای همیشه محروم شدند و فقر در میان این زنان جدی‌‌تر است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است