عرضحال برای آزادی عبدالله دمیرباش، رهبر سیاسی کرد* برگردان آرسن نظریان:


عبدالله دمیرباش، شهردار پیشین منطقه سور استان دیاربکر ترکیه ماه اوت گذشته توسط مقامات ترک دستگیر شد. اتهاماتی که به وی وارد شده هنوز رسما اعلام نشده است. طبق منابع نزدیک حتی وکلای وی نیز به این اطلاعات دسترسی ندارند. این سیاستمدار ۴٩ ساله کرد مدتهاست هدف مراجع حاکم است. ازجمله اتهاماتی که در گذشته علیه وی مطرح شده کاربرد زبان کردی در سمت رسمی بوده است.
دستگیری وی در فضایی از اتهامات و حملات علیه شماری از رهبران و فعالین سیاسی کرد به دنبال انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن صورت می گیرد. در انتخابات یادشده، حزب حاکم توسعه وعدالت (آ.کا.پ.) اکثریت پارلمانی مطلق خود را از دست داد و حزب کردی دموکراتیک خلقها (ها.د.پ.) از مرز حداقل ١٠ درصد آرا برای ورود به مجلس ترکیه گذشت. از آن زمان، حزب عدالت و توسعه قادر نشده است حکومتی تشکیل دهد.
پیشاپیش انتخابات اول نوامبر و به بهانه حمله به داعش، مقامات ترک دست به حملات گسترده ای علیه حزب کارگران کردستان (پ.کا.کا.) زده و روستاها و مناطق کردی متعددی را تحت محاصره گرفتند. بسیاری از ناظران، این اقدام دولت ترکیه را عملی تحریک آمیز برای ایجاد فضای خشونت و ناآرامی، تا سرحد جنگ داخلی، برای ضربه زدن به حزب دموکراتیک خلقها در پیشاپیش انتخابات، تلقی کردند.
دمیرتاش از اختلال موروثی لختگی خون رنج می برد، چیزی که موجب نگرانی های شدید درباره امنیت و سلامت وی در زندان شده است. اخیرا، دخترش برفین دمیرتاش، عرضحالی شخصی برای آزادی پدرش نوشت که در فضای مجازی change.org پخش شد و تا دو روز پیش بیش از ٢٠٠٠ امضا جمع کرد.
دمیرباش از انسانهای بزرگ عصر ماست. وی حامی فعال حقوق اقلیتها بوده و ازجمله در امر بازسازی کلیسای گیراگوس مقدس دیاربکر، بزرگترین کلیسای خاورمیانه که از زمان نسل کشی ارمنیان به حالت نیمه ویران درآمده بود، کمک ومشارکت نمود. وی یکبار چنین گفته است: “من برای ارمنیان همان را می خواهم که برای کردها می خواهم”.
درزیر ترجمه عرضحال دخترش، برفین آورده می شود:

“این عرضحال را به عنوان کسی که پدرش زندانی شده و در خطر مرگ به سر می برد، به شما می نویسم. پدرم در حالی که بیمار است زندانی شده است. باور ما اینست که وی به این منظور دستگیر و زندانی شده تا زندگی اش زیر فشارهای محیط زندان خاتمه یابد. دستگیری او تجاوز به حق وی به زندگی است. ما به عنوان اعضای خانواده وی بی اندازه نگرانیم و موکدا خواستار آزادی او هستیم.
دولت مسئول زندگی کسانی است که دستگیر نموده و با نگاهداری آنها در پشت دیوارهای سیمانی و میله های زندان آنها را از حقوق و آزادی های اساسی محروم ساخته است. بااینحال، همین دولت بیش از ١۳٠٠٠٠ زندانی بیمار را از طریق سیاست خشونت و فشار و نیز نگاهداری آنها در انزوای نظام زندان در معرض تلف شدن قرار داده است.
عبدالله دمیرباش، شهردار پیشین منطقه سور استان دیاربکر، در پنجم اوت گذشته به اتهام نقض قانون منع کمک مالی به فعالیت تروریستی و عضویت در یک سازمان تروریستی دستگیرشد. پرونده وی تحت کلاسه ۱۷۹۱/۲۰۱۵ # توسط دادستانی کل دیاربکر به دادگاه سوم دیاربکر ارجاع گردید. دادگاه یادشده نیز طی تصمیم شماره ۲۴۵/۲۰۱۵ دستور دستگیری وی را صادر کرد. طبق معاینه پرشکی که در ٢٠٠٢ به عمل آمد، دمیرباش از بیماری موروثی لختگی خون موسوم به ترومبوزعمیق رنج می برد، که می تواند به لخته شدن خون به ویژه درپاها بیانجامد. این لختگی می تواند اختلالات جدی دیگری را موجب شود که به تنگی نفس حاد، صرفه های شدید، درد سینه و نهایتا به مرگ بیمار متنهی گردد.
دمیرباش قبلا در ٢۴ دسامبر ٢٠٠٩ نیز دستگیرشد، لکن بعد از بستری شدن به مدت ۵۵ روز در زندان به دلیل تشدید وضع سلامتی اش آزاد گردید. آزادی وی در آنزمان مرهون تلاش بی وقفه کارکنان مدرسه پزشکی دانشگاه دیکل و گزارش پزشکی آنها از وضع پدرم بود. پزشکان معالج این نظر را دادند که وضعیت پدرم به دلیل لختگی فراوان در پاها می تواند منجر به مرگ وی گردد.
ازطرفی، در اوضاع و احوال حاضر، گزارش پزشکی بیمارستان دانشگاه استانبول نیز تصریح دارد که شرایط حبس فعلی همراه با بیماری قبلی او دربردارنده خطر جدی تصلب شرایین بوده و انجام و ادامه مداوا در شرایط زندان امکان پذیر نمی باشد.
دستگیری و حبس کسی که دچار ناراحتی جدی پزشکی است تجاوز آشکار به حق طبیعی او به زندگی است. حق زندگی بر تمام حقوق و آزادی های اساسی مقدم بوده و باید مورد حمایت، پاسداری و احترام واقع شود. در وهله اول به همین دلیل، ما معتقدیم که عبدالله دمیرباش باید به علت بیماری اش از زندان آزادشود. لازم به تذکر است که حتی در موارد احکام سنگین، ازجمله حکم اعدام، صرفنظراز نوع و میزان سنگینی جرم، مجازات فقط پس از مراقبت پزشکی و مداوای لازم زندانی بیمار به اجرا در می آید. نگاهداری دمیرباش درپشت میله های زندان، تجاوز به قانون اساسی و اصول پذیرفته جهانی نرمهای حقوقی است”.
______________________________________________________________
منبع: آرمینین ویکلی
http://armenianweekly.com/2015/09/16/petition-release-demirbas/

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است