طرف آمریکایی خود را نه در مقابل دولت که طرف مذاکره با کل نظام سیاسی در تهران می‌بیند, اصل بقا اقتضا می‌کند که چرخشی در حوزه سیاست خارجی صورت بگیرد- احمد زیدآبادی


احمد زیدآبادی در گفتگو با امتداد:

طرف آمریکایی خود را نه در مقابل دولت که طرف مذاکره با کل نظام سیاسی در تهران می‌بیند/ اصل بقا اقتصا می‌کند که چرخشی در حوزه سیاست خارجی صورت بگیرد/ از این پس، نظر مسئولین اجرایی برای آقای خامنه‌ای مهم خواهد شد/ شکست رئیسی، شکست کلیت نظام و آخرین شانس آن خواهد بود

با ظهور دولت رئیسی، آقای خامنه‌ای هم ممکن است تا نوع تصمیمات خود را تغییر دهد. به این معنی که دغدغه‌های مدیران اجرایی را در تصمیم‌گیری‌های خود دخالت بیشتری داده و از این پس، نظر کسانی که در موقعیت اجرایی نشستند برای آقای خامنه‌ای مهم خواهد شد.

امتداد-محمدجعفری: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رئیس دولت منتخب، مذاکرات وین در چارچوب احیای برجام وارد فضای تازه‌ای شده و البته بنا بر موضع طرفین مذاکره، تهران باید هرچه سریع‌تر، نسبت به این مذاکرات، موضع اعمالی خود را در پیش بگیرد.

احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و روزنامه‌نگار با اشاره به این مسئله به امتداد، گفت: چارچوب مذاکرات وین، نسبت به گذشته تغییر اصولی نکرده است. چرا که طرف آمریکایی، پیروزی ابراهیم رئیسی را در ادامه مذاکرات، بی‌تاثیر دانسته و بر این تصور است که نظام سیاسی ایران باید در این زمینه تصمیم بگیرد. از همین رو نیز، خود را نه در مقابل دولت که طرف مذاکره با کل نظام سیاسی در تهران می‌بیند.

وی افزود: از طرفی نیز، نظام سیاسی ایران از قبل مذاکرات را آغاز کرده و به نقطه‌ای رسیده بود و به نظر نمی‌رسد که در وهله کنونی، بنای قطع آن را داشته باشد. لذا به زعم من، نظام این مذاکرات را خواه یا ناخواه ادامه خواهد داد.

زیدآبادی، تصریح کرد: مذاکرات به هر ترتیب در مدت زمان کوتاهی آغاز خواهد شد. اما بحث موفقیت آن در گرو مسائل زیادی خواهد بود. مسئله اصلی این است که تهران بنا دارد تا در مقابل این حجم ار مشکلات و وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای چه موضعی را در پیش بگیرد؟ اگر نگاه واقع‌بینانه‌ای در پیش گرفته و در صدد حل همه مشکلات خود با طرف غربی بربیاید، تصور من بر این است که طرف مقابل، آمادگی و عزم چنین مسئله‌ای را خواهد داشت.

این فعال سیاسی، ادامه داد: اما اگر بخواهد که طبق معمول، پرونده هسته‌ای را از سایر حوزه‌های مورد اختلاف، منفک کرده و پس از حل این پرونده، آن موارد اختلافی را تشدید کند به نظرم به جایی نخواهد رسید. بنا براین، این مسئله نیاز به یک نگاه استراتژیک و یک چرخش اساسی در مجموعه سیاست خارجی خواهد داشت.

 

امیرعبداللهیان مورد حساسیت کشورهای منطقه‌ بود

این روزنامه نگار، خاطرنشان کرد: از میان چند نفری که برای تصدی سمت وزارت خارجه در دولت سیزدهم مطرح بودند، ظاهرا امیرعبداللهیان، موضع متعادل‌تری در پیش گرفته است. گرچه به نظرم امیرعبداللهیان مورد حساسیت کشورهای منطقه‌ بوده و آن‌ها توصیه کرده بودند که اساسا از وزارت خارجه کنار گذاشته شود اما، ظاهرا علاقمند است تا پوزیشن جدیدی از خود به نمایش بگذارد.

اصل بقا اقتصا می‌کند که چرخشی در حوزه سیاست خارجی صورت بگیرد

زیدآبادی، اضافه کرد: اما به نظر من، بحث بر سر این مسائل هم نیست. این که کارگزاران چه کسانی باشند، چندان اهمیتی نخواهد داشت. بالاخره همین تیپ افراد در دولت آینده صاحب کرسی مسئولیت خواهند بود. خاستگاه رئیسی مشخص بوده و همکاران او نیز با درجه‌ای بالاتر و پائین‌تر از میان همین دست افراد خواهند بود.

وی یادآور شد: بحث بر سر این است که کل نظام سیاسی بنای اتخاذ چه تصمیمی را داشته و اگر نخواهد که مذاکرات را پیش ببرد، چه کار دیگری خواهد کرد؟ چرا که اساسا، امکان اینکه سیاست دیگری در پیش بگیرد، عملی نبوده و ممکن است که کشور را حتی به سمت فروپاشی اقتصادی و برهم خوردن نظم سوق بدهد. لذا، اصل بقا اقتصا می‌کند که یک چرخشی در این حوزه صورت بگیرد.

از این پس، نظر مسئولین اجرایی برای آقای خامنه‌ای مهم خواهد شد

این فعال سیاسی، همچنین در ادامه با اشاره به موضع نظام و شخص رهبری در این خصوص، تصریح کرد: با ظهور دولت رئیسی، آقای خامنه‌ای هم ممکن است تا نوع تصمیمات خود را تغییر دهد. به این معنی که دغدغه‌های مدیران اجرایی را در تصمیم‌گیری‌های خود دخالت بیشتری داده و از این پس، نظر کسانی که در موقعیت اجرایی نشستند برای آقای خامنه‌ای مهم خواهد شد.

شکست رئیسی، شکست کلیت نظام و آخرین شانس آن خواهد بود

وی در پایان نیز، افزود: در دولت روحانی هم به دلیل اینکه، اساسا بنا نبود آن دولت موفق شود و هم، اعتمادی به آن وجود نداشت، خیلی درخواست‌ها و نگرانی‌های کارگزاران سیاست خارجی جدی گرفته نمی‌شد و اگر هم مورد توجه بود، این توجه به صورت کاملا محدود صورت می‌گرفت. اما در این جا داستان متفاوت خواهد بود، چرا که شکست رئیسی، شکست کلیت نظام و آخرین شانس آن خواهد بود. بنابراین، داستان نمی‌تواند به مانند سابق تداوم پیدا کند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است