‘طالبان حقوق مذهبی و بشری هزاره‌ها را در مذاکرات صلح به رسمیت بشناسد’


گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان در بیشتر از ۳ هفته گذشته برای تدوین اصول مذاکرات صلح تلاش ‌کرده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها، طالبان خواهان آن شده‌اند که مذاکرات بر اساس توافقنامه گروه طالبان با آمریکا صورت گیرد و مذهب حنفی تنها مذهب رسمی در افغانستان باشد، اما دولت افغانستان این دو مورد را نپذیرفته و همین باعث تاخیر در پیشرفت گفت‌وگوها شده است.
محمد محقق: حالا هویت‌های قومی و مذهبی همدیگر را به رسمیت می‌شناسیم، نباید حساب را از سر گیریم
در بیانیه انجمن‌ها و سازمان‌های هزاره‌های مقیم اروپا، استرالیا و کانادا آمده: “ما تاکید می‌کنیم که در هر نوع توافق سیاسی باید به نیازها، منافع متکثر و نگرانی‌های همه شهروندان افغانستان به ویژه هزاره‌ها که به‌طور تاریخی به حاشیه رانده شده و ظلم شده توجه شود.”
اما، طالبان گفته که حقوق شیعیان در زمان بحث بر سر قانون اساسی جدید مطرح می‌شود.
بصیر آهنگ، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در گفتگو با بی‌بی‌‌سی گفت این بیانیه در پی نگرانی از بحث‌های مطرح شده توسط هیات طالبان در مذاکرات صلح در دوحه با هماهنگی ده انجمن و سازمان فعال مهاجران و دیاسپورای هزاره‌ها در اروپا، کانادا و استرالیا صادر شده است.
در این بیانیه از گروه طالبان خواسته شده که اسناد بین‌المللی حقوق بشری که افغانستان آنها را امضا کرده، به رسمیت بشناسد.
هزاره‌‌ها که سومین ملیت در ترکیب جمعیتی افغانستان را تشکیل می‌دهند، نگران بازگشت حاکمیت طالبان در افغانستان و وضعیت مشابه دهه ۱۹۹۰ هستند.

در بیانیه آمده که طالبان مرتکب کشتار شهروندان هزاره‌ افغانستان به خاطر قومیت و مذهب‌شان در مزارشریف در سال ۱۹۹۸ و همچنین در یکاولنگ بامیان در سال ۲۰۰۱، رباتک در سال ۲۰۰۰، میرزا اولنگ در سال ۲۰۱۷ شده اند

این بیانیه از طالبان خواسته که “فورا” حملات علیه مناطق هزاره‌نشین در افغانستان را متوقف کند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است